Střední tank PzKpfw V Panther (SdKfz 171)

Autor: egli | Datum: 4. 8. 1999


Panther
Koncem roku 1941 Němci na východní frontě stále častěji naráželi na vynikající sovětské tanky T-34 a těžké KV-1. Ani nejtěžší německé PzKpfw IV jim nemohly čelit. Bezmocné bylo i protitankové dělostřelectvo (kanony Pak 35/36 ráže 37 mm) a musely se používat protiletecké Flaky ráže 88 mm.

Pro řešení této situace bylo rozhodnuto o rychlém přezbrojení stávajících PzKpfw III a IV kanony ráže 50 a 75 mm a zesílení jejich pancéřování. Vznikly také první samohybné stíhače tanků Marder II a Marder III, na které byly montovány 75 mm protitankové kanony i ukořistěná ruská děla. Dále bylo rozhodnuto o vývoji středního bojového tanku jehož parametry by byly srovnatelné s ruskými T-34.

20. listopadu 1941 speciální tým ve složení prof. Porsche, ing. Oswald (MAN) a dr. Aders (Henschel) prozkoumal na východní frontě ukořistěné tanky T-34 a KV-1. Závěry komise byly následující: přednosti T-34 vyplývají zejména z použití větších pojezdových kol, širších pásů, zkoseného pancíře a dlouhého kanonu, který umožňoval vysokou úsťovou rychlost. Zprvu se uvažovalo o přímém okopírování tanku T-34, ale pro technologické obtíže bylo rozhodnuto o vývoji vlastního modelu.

25. listopadu 1941 zadal Waffenamt konstrukční zadání na střední tank firmám Daimler-Benz a MAN (Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg). Tank měl splňovat následující parametry: hmotnost do 30 tun, kanon ráže 75 mm s dlouhou hlavní, pancéřování 40 - 60 mm, motor o výkonu 500 kW. Tyto požadavky byly ale později stejně přehodnoceny, zejména hmotnostní limit byl příliš nízký.

Prototyp firmy Daimler VK 3002 (DB) připomínal německou obdobu tanku T-34. Zřejmě i proto, aby v bojových podmínkách nedocházelo k omylům, byl tento model nakonec odmítnut.

Návrh firmy MAN VK 3002 (MAN) byl úspěšnější a 2. června 1942 bylo rozhodnuto o jeho sériové výrobě pod názvem PzKpfw V Panther (SdKfz 171).

Výrobní série

  • nultá série Ausf. A (D1) - prvních dvacet tanků Panther z předvýrobní série. Po zahájení sériové výroby byly přeznačeny na Ausf. D1. Tyto tanky měly poněkud odlišnou velitelskou věžičku s převisem nad základnou věže. Poháněl je motor Maybach HL P45 210 o výkonu 480 kW. Kanon byl použit 7,5 cm KwK 42 L/70 s jednokomorovou úsťovou brzdou. Pojezdové ústrojí tvořilo 8 velkých pojezdových kol uložených po čtyřech ve dvou řadách za sebou. Na těchto tancích byla ještě provedeno řada různých úprav a změn. Byla zjištěna řada závad, které ale nebyl čas odstranit, protože nebylo možné zpoždění výroby.

  • Ausf. B a C - plánované, ale nerealizované modely s vylepšenou převodovkou

  • Ausf D (D2) - první sériová výrobní verze, která začala být vyráběna 11. ledna 1943 po dokončení 20 tanků předvýrobní série (Ausf. A (D1)). Byla zde použita standardní velitelská věžička s průzory, kanon 7,5 cm KwK 42 L/70 s dvoukomorovou úsťovou brzdou, čelní pancíř 80 mm. Tank poháněl motor Maybach HL 230 P30 o výkonu 515 kW. Po stranách byly umístěny výmetnice zadýmovacích granátů.

    Tanky Panther Ausf. D2 vyráběné od poloviny roku 1943 měly několik změn. Byla použita velitelská věžička s periskopy, pancíř byl pokryt zimmeritem a nad horní částí pásů bylo přídavné závěsné pancéřování. Výfuky byly opatřeny speciálními tlumiči plamene. Ve věži byl otvor pro vyhazování prázdných nábojnic. Celkem bylo vyrobeno 850 kusů verze Ausf. D2.

  • Ausf. A - nebyla označena Ausf. E, ale Ausf. A (???). Tato série byla zavedena do výroby v srpnu 1943 po bitvě u Kurska, kde měly tanky Panther bojovou premiéru. Byla zde definitivně zavedena standardní velitelská věžička s periskopy, kulovitá lafeta pro uchycení kulometu MG 34, monokulární zaměřovač (místo předchozího binokulárního). Došlo i k vylepšení výfukového systému. Celkem bylo vyrobeno 2000 Pantherů Ausf. A.

  • Ausf. G - poslední sériová verze vyráběná od března 1944. 26. února vydal Hitler nařízení o vypuštění římských číslic z označení tanků Panther a Tiger. Tank se tedy dále nazýval PzKpfw Panther Ausf. G. U tohoto typu bylo zlepšeno pancéřování, modifikovány ventilátory bojového i motorového prostoru. Reflektor byl umístěn z korby na blatník. Opět byl pozměněn výfukový systém (problematické místo tanku). Celkem bylo vyrobeno 3140 kusů verze Ausf. G.


    Panther Ausf. G 

Celkem bylo v letech 1942 - 1945 vyrobeno téměř 6000 kusů tanku Panther v továrnách MAN, Daimler-Benz, Henschel a MNH (Maschinenfabrik Niedersachsen - Hannover)

Plánované modely

  • Ausf. F - vývoj začal v polovině roku 1944. Tento typ měl mít nový typ věže, zesílené pancéřování na 120 mm na čele a 60 mm na bocích. Kulomety MG 34 měly být nahrazeny útočnou puškou MP 44 ráže 7,92 mm a kulometem MG 42 ráže 7,92 mm. Kanon měl být použit 7,5 cm KwK 44 L/70. Dále měl být použit zaměřovač TZF 13 se stereoskopickým dálkoměrem (15x zvětšujícím). Bylo provedeno mnoho dalších změn i na trupu tanku a uvažovalo se i o použití výkonnějšího motoru Maybach HL 230 (596 kW). Do konce války byly vyrobeny pouze 2 prototypy.

  • Panther II - vývoj Ausf. F měl vyústit až v model Panther II. V únoru 1943 Waffenamt předložil požadavek na unifikaci výroby tanků Panther a Tiger II. Pro racionalizaci výroby mělo být použito co nejvíce součástí z Tigeru. Panther II tak měl mít kanon 8,8 cm KwK 43 L/71 stejně jako Tiger II. Bylo zesíleno pancéřování až na 150 mm na čelní straně věže. Pojezdová kola byla použita stejná jako u Tigeru II. Do konce války byl vyroben pouze jeden prototyp a Panther II tak už do bojů nezasáhl.

Modifikace tanku Panther

  • Velitelské PzBfWg Panther (SdKfz 267 a SdKfz 268) - velitelské tanky SdKfz 267 byly vybaveny radiostanicemi FuG 5 a FuG 7 pro komunikaci na úrovni praporu a roty, SdKfz 268 měly radiostanice FuG 5 a FuG 8 pro spojení s plukem a divizí. Pro instalaci druhé radiostanice byl demontován jeden kulomet MG 34 a snížen počet nábojů. SdKfz 268 se daly rozeznat podle hvězdicové antény radiostanice FuG 8, FuG 5 a FuG 7 měly standardní prutové antény.

  • Vyprošťovací Bergewagen Panther (Bergepanther) (SdKfz 179) - vyprošťovací vozidla na podvozku tanku Panther Ausf. D2. Dosavadní vyprošťovací vozidla na bázi PzKpfw III byla příliš slabá na nové Panthery a Tigery, proto Waffenamt zadal 7. května 1943 objednávku na 70 kusů Bergepantheru. Bergepanther byl vybaven speciálním navijákem a jeřábem, v zadní části byly 2 radlice. Byl používán i jako muniční vůz.

  • Panzerjäger Panther (Jagdpanther) (SdKfz 173) - nejvýznamnější modifikace tanku Panther byl tento stíhač tanků zvaný Jagdpanther.


    Jagdpanther

    Byl vybaven klasickým protitankovým kanonem 8,8 cm Pak 43/3 L/71 (první verze měly PaK 43/2) a jedním kulometem MG 34 ráže 7,92 mm umístěným v přední části nástavby. Stejně jako u StuGu měl kryt kanonu charakteristický tvar zvaný Saukopf ("prasečí hlava"). Přední pancíř měl tloušťku 80 až 100 mm. Celkem bylo od prosince 1943 do konce války vyrobeno asi 380 kusů (některé byly přestavěny i na velitelské vozy).


    Jagdpanther

  • Sturmgeschütz Panther (SdKfz 172) - samohybné dělo na základě tanku Panther s kanonem 8,8 cm StuK 43 z roku 1943, vzniklo v průběhu vývoje Jagdpantheru.

  • Panzerbeobachtungswagen Panther - jedno z nejlepších pozorovacích vozidel dělostřelectva. Tank měl pouze dřevěnou maketu děla, posádku tvořili velitel, dělostřelecký pozorovatel, radista a řidič. Tank měl ve vybavení dva pozorovací přístroje TBF 2, dva přístroje TSR 1, dálkoměr, binokulární dalekohled.
Ve fázi vývoje byly také plamenometná verze Pantheru (flammpanther) a průzkumná verze se zmenšenou věží a kanonem 5 cm KwK 39 L/60.

Bojové nasazení

Poprvé byly tanky Panther Ausf. D2 nasazeny v bitvě u Kurska v červenci 1943 v rámci 4. tankové armády. Jejich nasazení bylo zbytečně urychleno a více než s nepřítelem se jejich osádky museli potýkat s mechanickými problémy tanku. Výjimkou nebyl obrázek Pantheru s velkým plamenem šlehajícím z výfukového systému.

Nebýt těchto problémů byl by Panther srovnatelný s ruským T-34. T-34 měl díky nižší hmotnosti větší pohyblivost, rychlost a operační dosah, Panther měl zase díky silnějšímu pancéřování lepší ochranu a větší palebnou sílu na střední a delší vzdálenost.

Hitler měl v Panthera velkou důvěru a nastolil požadavek výroby až 600 kusů Pantherů měsíčně, kvůli čemuž byla omezena výroba spolehlivých PzKpfw IV. Ve skutečnosti se výroba velmi pomalu rozbíhala a v roce 1944 se vyrábělo průměrně 330 Pantherů měsíčně.

Po překonání mnoha mechanických závad se Panthery staly jedněmi z nejlepších tanků války. Byly jimi vyzbrojeny, stejně jako Tigery, především preferované tankové divize SS, nebo elitní jednotky wehrmachtu, jako např. divize Grossdeutschland.

Po vylodění v Normandii neměli západní spojenci tank, který by Pantheru mohl čelit, jeho čelní pancíř byl příliš silný. Panther naopak mohl díky své palebné síle vyřazovat spojenecké tanky na střední vzdálenost. Na likvidaci jednoho Pantheru bylo třeba 4-5 amerických tanků M4 Sherman, z nichž jeden musel útočit na bok nebo záď. Nejlepším způsobem jeho vyřazení z boje byl zásah do pojezdového ústrojí a tím jeho znehybnění.

Věže tanku Panther, většinou z poškozených vozidel, se také často používaly samostatně jako součást opevnění, např. v Itálii v Gustavově linii nebo v pouličních bojích v Berlíně v dubnu 1945.

Technická data

Technická data
Posádka 5 mužů (velitel, miřič, nabíječ, řidič, střelec)
Hmotnost 44 800 kg
Rozměry délka 9090 mm (samotná korba 6900 mm), šířka 3270 mm, výška 2995 mm
Pancéřování 16 až 120 mm
Pohon dvanáctiválec Maybach HL 210 P45 (nebo HL 230 P30) chlazený kapalinou
Výkon motoru 515 kW při 3000 ot/min
Max. rychlost 45 km/h na silnici, 30 km/h v terénu
Dojezd 200 km po silnici, 100 km v terénu
Překonávání překážek stěny 90 cm, brody 190 cm, okopy 245 cm, stoupání 70%
Výzbroj kanon 7,5 cm KwK 42 L/70 s 80 náboji,
náměr -10 stupňů až +15 stupňů,
dva kulomety MG 34 (ráže 7,92 mm) s 4800 náboji,
granátomet ráže 92 mm


Komentáře

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.