Chebský viadukt
Železniční viadukt v Chebu přes Ohři. Byl postaven roku 1898 v rámci výstavby tzv. Buštěhradské dráhy (most je dnes na trati číslo 148). Původně byl postaven celý z zděný z opracovaných žulových kvádrů. Na fotografiích je velmi dobře vidět, že krajní pole jsou tvořena třemi menšími oblouky a střední část viaduktu dvanácti většími oblouky o rozpětích 12 metrů a výškou 19,7 metrů.
Délka mostu se uvádí 348 metrů (patrně včetně krajních ramp), nebo jako 331,76 metrů (statistika Správy dopravní cesty ho s touto délkou uvádí jako desátý v pořadí železničních mostů podle délky přemostění v ČR). Šířka mostu je 6,75 metru, maximální výška kolejiště nad hladinou Ohře je 25 metrů.
Velká část mostu se zřítila v důsledku spojeneckého náletu na začátku dubna 1945. Patrně první nálet byl naplánován na 5. dubna, zhatilo ho ale počasí. Dne 8. dubna pak nad Cheb dorazilo 111 B-17 od 13. BW (8. AF). Bombardéry naprosto zničily chebský železniční uzel (uváděno 884 vagónů zničeno a 320 těžce poškozeno) a nadzemní část leteckého závodu Eger Flugzeuge. Další nálet podniklo 10. dubna 240 bombardérů A-20, A-26 a B-26 od jednotek 9. AF. Který den byl most takto poničen bohužel není zatím jasné.
Rekonstrukce proběhla během roku 1946. Most byl obnoven v původních tvarech a proporcích, ovšem časově náročnou technologii žulového opracovaného zdiva nahradil betonový monolit.
V Chebu byl na konci války poničen ještě minimálně jeden most přímo ve městě (obnoven stavebnicí Bailey roku 1946) a poměrně vzácná krytá dřevěná lávka pod místním hradem (ta byla obnovena roku 1949 a později zgenerálkována novou ocelovou konstrukcí).
Prameny:
- Dušan Josef: Encyklopedie mostů v Čechách, ve Slezsku a na Moravě, Libri 1999
- Kolektiv: Technické památky Čechách, ve Slezsku a na Moravě, II. díl (H-O), Libri 2002
- Chebské nádraží
- Chebské nádraží
- Chebské nádraží
- Chebské nádraží
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Home
- > Fotogalerie
- > Cheb 1945
- > Chebský viadukt