Chebský viadukt
Obě dvě trati, jak ta z Chebu do Aše a bavorského Selb a Hof, tak úsek z Chebu do Vojtanova – Plesné a saského Bad Brambach – Adorf a Plauen, musely překonat údolí s řekou Ohře. Mezi srpnem 1863 a říjnem 1865 byl ze žulových kvádrů z lomů v bavorském pohoří Fichtelgebirge postaven Chebský viadukt (na saské náklady). Jeho celková délka 378 m, výška 25,5 m nad hladinou řeky Ohře a šířka 6,75 m jej řadí mezi desítku největších kamenných železničních mostních staveb v ČR. Položením saských a bavorských kolejí na rakouské území k Chebu bylo umožněno vést vlaky z Berlína a Lipska jako i z Vídně a Mnichova do západočeských lázeňských měst Františkových a Mariánských Lázní a do Karlových Varů.
Na obrázku lze pozorovat přemostění údolí řeky Ohře s Chebským železničním viaduktem. Byl sice poškozen náletem z 23. října 1944, ale opravili jej a byl znovu používán. Nálety z 8. a 10. dubna 1945 byl železniční viadukt definitivně zničen. Rekonstrukce viaduktu proběhla během roku 1946. Most byl obnoven v původních tvarech a proporcích, ovšem časově náročnou technologii opracovaného žulového kamenného zdiva nahradil betonový monolit. Mimo vlastní objekt viaduktu byl v náspu vpravo vybudován a vyzděn zcela nový otvor pro vedení dnešní „Pražské“ silnice. Původní silnice totiž vedla pod prvním velkým obloukem viaduktu vpravo a byla společná jak pro směr do Tršnice, tak pro směr na Falknov a Mariánské Lázně.
Zdroje:
- http://hamelika.webz.cz/h95-01.htm
- http://www.egerer-landtag.de/Geschichte/Fliegeralarm.htm
- http://www.egerer-landtag.de/Geschichte/Kriegsende.htm
- Dušan Josef: Encyklopedie mostů v Čechách, ve Slezsku a na Moravě, Libri 1999
- Kolektiv: Technické památky Čechách, ve Slezsku a na Moravě, II. díl (H-O), Libri 2002
- Chebské nádraží
- Chebské nádraží
- Chebské nádraží
- Chebské nádraží
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Chebský viadukt
- Home
- > Fotogalerie
- > Cheb 1945
- > Chebský viadukt