Na netu jsem našel zajímavý článek o eskadře Espaňa (Malraux) : www.geocities.com/scwmofs/Potez54.html
Je v něm zmínka o Janu Ferákovi, který v ní sloužil . Co je ale zajímavé, článek poskytuje možné vysvětlení, jak se Jan Ferák dostal k bombardérům. Jak jsem s pomocí mé chatrné angličtiny pochopil, u eskadry Espaňa (Malraux)nebylo neobvyklé, že piloti přesedali ze stíhaček na bombardéry a naopak. No, létat s bombardérem, kde každý člen posádky mluvil jiným jazykem, to musela být dobrá sebevražda. Domnívám se, že když došlo k rozpuštění eskadry (únor 1937) byl Ferák požádán svými českými kolegy aby s nimi zůstal a vytvořil tak českou posádku - tím se zvýšila jejich šance na přežití.
Jestli to tak bylo, tak se Ferák vzdal kvůli kamarádům kariéry úspěšného stíhače. Klobouk dolů!
Jenže tohle všechno je jen teorie. Autor článku neuvádí žádné prameny, takže je to celé na vodě ....
Jsem rád, že tě (Vás) příběh Jana Feráka zaujal. Musím nicméně odkázat na časopis Historie a Vojenství, kde v číslech 1/2008 a 2/2008 byl mnou a dr. Rajlichem zpracován jeho příběh úplně nově. Jelikož se nám podařilo získat mnoho doposud nikdy nezvěřejněných archivních informací, popírá ve velké většině i můj prvotní "frontový" článek. Vše zkrátka bylo trochu jinak, než bylo tradováno a svým způsobem vysvětlí i to co jsi naznačil v příspěvku. Není v možnostech zdejších příspěvků, abych vše vysvětlil a budeš-li mít po přečtení příběhu jakýkoliv dotaz rád ti ho zodpovím, popřípadě můj mail je zde volně zveřejněný. S pozdravem David M.
Dobrý den, bohužel jsem nikkde neobjevil vaši email adresu pane Davide M. Velice mne zajímá vše co souvisí se Španělskou občanskou válkou. Váš článek mne velice potěšil, mohu vás poprosit o odkaz, kde se dá časopis Historie Vojenství sehnat, konkrétně čísla s vaším článkem. Bohužel jsem je na internetu nenašel. Děkuji Roztočil [email protected]
Má adresa je [email protected], info o časopisu HaV je zde work.letectvi.cz/avizo/avizohav.htm , jinak HaV by se měl dát sehnat i v "trafikách", popřípadě ho můžou objednat od prodejců. Zajímá-li Vás Ferák skutečně Vám musím ten článek doporučit, je to cca 80 stran a dalších 80 nových fotografií, ale především jsou v něm naprosto přelomová a poprvé zveřejněná fakta k osobě JF. Nechci si v žádném případě dělat reklamu, ale jméno PhDr. Jiřího Rajlicha - spoluautora je myslím dostatečnou zárukou. Navíc téma čs- letců interbrigadistů, samozřejmě ještě tímto není vyčerpané:-). S pozdravem David M.
Ferák - pilot bombardéru
D.Martin 27. 6. 2008 18:58Je v něm zmínka o Janu Ferákovi, který v ní sloužil . Co je ale zajímavé, článek poskytuje možné vysvětlení, jak se Jan Ferák dostal k bombardérům. Jak jsem s pomocí mé chatrné angličtiny pochopil, u eskadry Espaňa (Malraux)nebylo neobvyklé, že piloti přesedali ze stíhaček na bombardéry a naopak. No, létat s bombardérem, kde každý člen posádky mluvil jiným jazykem, to musela být dobrá sebevražda. Domnívám se, že když došlo k rozpuštění eskadry (únor 1937) byl Ferák požádán svými českými kolegy aby s nimi zůstal a vytvořil tak českou posádku - tím se zvýšila jejich šance na přežití.
Jestli to tak bylo, tak se Ferák vzdal kvůli kamarádům kariéry úspěšného stíhače. Klobouk dolů!
Jenže tohle všechno je jen teorie. Autor článku neuvádí žádné prameny, takže je to celé na vodě ....
Re: Ferák - pilot bombardéru
David M. 28. 6. 2008 16:31Re: Ferák - pilot bombardéru
Václav Roztočil 9. 7. 2008 22:42Re: Ferák - pilot bombardéru
David M 11. 7. 2008 14:45