Aero C-104S
Aero C-104S, OK-RXE - Předválečná konstrukce německého cvičného stroje Bücker Bü 131D Jungmann s motorem Hirth HM 504. Pro Luftwaffe je za války mj. vyráběla i pražská fa Aero. Jejich produkci obnovila v roce 1946 jako C-4 (20 kusů) a s motory Walter Minor 4-III jako C-4A a později C-104. Do roku 1949 se jich v Aeru vyrobilo 260 a létaly v armádě i v civilních aeroklubech. Tento stroj vyrobený roku 1947 nese výrobní číslo 247. Letecké muzeum jej získalo od posledního provozovatele AK Raná (tehdejší imatrikulace OK-AXT) 29. 4. 1968. V roce 1985 jej ve Středisku vrcholového sportu v Moravské Třebové zrekonstruovali a uvedli do letuschopného stavu. Zálet provedl dne 25. 5. 1986 Jaroslav Přikryl a stroj má novou značku OK-RXE. Od druhé půle osmdesátých let je „stočtyřka“ často (a dobře) předváděna při různých příležitostech a bývá ozdobou zejména regionálních leteckých dnů. V roce 2003 je stále letuschopná. V muzeu je ještě jeden exemplář tohoto letounu a to stroj s původní značkou OK-AQO a posledním provozovatelem AK Ostrava. Stroj je už dlouho vystavován v šedozelené kamufláži s označením A-27, podle letadla ze stavu Vojenské letecké akademie. Třetí dochovaný stroj je zapůjčen do tatrováckého muzea v Kopřivnici.
-
Tomáš Adam -
- AŠ-82FN
- B-534
- B-534
- B-534
- BMW-801
- Aero C-104S
- DH-82A Tiger Moth
- Hercules
- Il-2m3
- Jumo 004B
- La-7
- La-7
- Merlin 66
- Gloster Meteor F. Mk.8
- Gloster Meteor F. Mk.8
- Gloster Meteor F. Mk.8
- Gloster Meteor F. Mk.8
- R-2800
- R-2800
- S-199
- S-199
- Spitfire L.F.Mk.IXE
- ŠVAK
- Douglas DC-3
- Jeep Willys
- Home
- > Fotogalerie
- > Kbely 1993
- > Aero C-104S
Komentáře
- Vzpomínka na létání v r 1948 [29. 12. 2011 Myška Vlad.]
Přebírání a další publikace materiálů z webu Fronta.cz - druhá světová válka je bez předchozího písemného souhlasu autorů zakázáno.