Ponorka - muzeum U 995
Autor: Josef Roub
| Datum: 22. 12. 2010
Historie U 995
Ponorka U 995 typu VII C/41 byla spuštěna na vodu 22. července 1943 v loděnici Blohm & Voss A.G. v Hamburku. Do stavu Kriegsmarine byla zařazena 16. září 1943, prvním velitelem se stal Kapitänleutnant (kapitánporučík) Walter Köhntopp. Od tohoto dne až do ukončení výcviku 31. května 1944 patřila U 995 k 5. ponorkové flotile (5. Unterseebootsflottille) se základnou v Kielu. Od 1. června byla zařazena k frontové 13. Unterseebootsflottille umístěné v norském Trondheimu. Pod Köhntoppovým vedením absolvovala ponorka v oblasti Severního a Barentsova moře několik plaveb, z nichž čtyři byly operační. Během jedné z nich byla napadena spojeneckým letounem a pět mužů z posádky bylo zraněno.10. října došlo ke změně kapitána a na můstek nastoupil teprve jednadvacetiletý Oberleutnant zur See (námořní nadporučík) Hans-Georg Hess. Tento dravý důstojník bude U 995 velet až do konce druhé světové války a vyslouží si na ní i Rytířský kříž. Za svého velení podnikne s U 995 v oblasti kolem Severního mysu a severního pobřeží poloostrova Kola pět operačních plaveb, při nichž potopí pět sovětských a jednu americkou loď o celkové tonáži 9 474 BRT. O jeho odvaze svědčí i provedené operace proti sovětským pobřežním zařízením. Při jedné takové akci vplul 8. února 1945 do sověty drženého norského přístavu Kirkenes a vypálil dvě torpéda proti norské nákladní lodi IDEFJORD. Obě minula. Na konci března ponorka zakotvila, již jako součást 14. Unterseebootsflottille, v doku v Trondheimu. Důvodem byly úpravy související s instalací šnorchlu. 8. května 1945 tak Hess nemohl splnit rozkaz nevydat loď nepříteli a potopit ji a s celou posádkou se vzdal. Němečtí námořníci si rok pobyli v zajetí v Norsku, ponorka byla předána Británii.
V říjnu 1948 započala další fáze v historii U 995 – spolu se dvěma dalšími U-booty typu VII C ji jako náhradu za válečné škody převzalo Norské královské námořnictvo. Po nutných opravách a vystrojení ji 6. prosince 1952 zařadilo do svého stavu pod názvem KAURA, kód NATO „S 309“. KAURA sloužila deset let jako jedno z plavidel pobřežní obrany a zúčastnila se několika námořních cvičení v rámci NATO. Zároveň fungovala i jako školní loď a její palubou prošly desítky budoucích norských ponorkářů. 15. prosince 1962 byla vyřazena z aktivní služby.
V roce 1965 ponorku Norské královské námořnictvo prodalo za symbolickou cenu 1 západoněmecké marky tehdejší Bundesmarine. Za účasti několika válečných veteránů, ve vleku za remorkérem FAIRPLAY II přeplula ponorka do Kielu. O ponorku jako exponát mělo zájem několik německých museí. Nakonec však rozhodly náklady a loď byla předána spolku Deutscher Marinebund e.V. se sídlem v Kielu. Ponorka byla znovu přejmenována na U 995, opravena a zrestaurována do stavu z roku 1945. Na připravené podstavce na pláži u lázeňského městečka Laboe ji umístily dva plovoucí jeřáby. Konečně 13. března 1972 byla slavnostně otevřena pro veřejnost. Jedním z prvních návštěvníků prý byl i sám bývalý velitel ponorkového loďstva Třetí říše Karl Dönitz.
Prohlídka
U 995 je zvenku volně přístupná a zájemce si ji může prohlédnou nerušeně ze všech stran. Zvláště bych zdůraznil možnost detailní prohlídky hřídelů s lodními šrouby, směrových a hloubkových kormidel. Toto si u plovoucího exponátu neprohlédnete. Na druhou stranu nejsou paluba a nástavby ponorky z bezpečnostních důvodů přístupné. I tak při pohledu ze země vynikne protiletadlová výzbroj tvořená dvěma 20mm dvojčaty a 37mm kanónem umístěná na „Wintergarten“, vyvýšené nástavbě za věží. Z věže vystupují útočný a pozorovací periskop a antény rozličných radiových a radarových zařízení, kterými byla loď vybavena. Celá U 995 je vně natřena dvěma odstíny námořní šedi, pouze na věži je emblém ponorky - modrý a červený panáček z loga v Německu známé a oblíbené stolní hry „Fang den Hut!" (česky asi „Hon za kloboučkem“).Po zaplacení 3,50 € se nám otevře i interiér plavidla. Prohlídková trasa začíná na pravoboční zádi vstupními dveřmi, které byly vyříznuty do boku ponorky. Po jejich projití se nacházíme v zadní torpédové komoře, která je zároveň strojovnou obou elektromotorů. Většinu tohoto prostoru zabírají rozvodné a regulační skříně k akumulátorům a elektromotorům. Kdo viděl vynikající německý film „Das Boot“ z roku 1981, tuší co bude následovat za přepážkou směrem k přídi: hlavní strojovna s dieselovými motory, jíž vládne démonický strojník Johann. Mužům pracujícím v této místnosti nebylo obzvláště co závidět: stísněný prostor, hluk, vlhkost, horko, naftové výpary, těžká a špinavá práce. Za další vodotěsnou přepážkou můžeme vidět lodní kuchyni a jednu ze dvou palubních toalet. Konkrétně tato zadní je rezervní a do spotřebování zásob sloužila jako jedna z lodních spižíren. V kuchyni, nebo spíše kuchyňce, je sporák jen o něco větší, než je běžný „domácí“, a každý, kdo někdy vařil více než pro deset strávníků, si asi dovede představit kuchařovo nasazení. Následují obytné kóje poddůstojníků a pak vcházíme do řídící centrály ponorky, kterou posádky familiárně nazývaly podle rušného náměstí v centru Berlína „Potsdamer Platz“. Tady si to návštěvník může opravdu dosyta užít a osahat si periskopy, ovládání hloubkových a směrových kormidel, balastních nádrží, nebo se může u navigačního stolku vžít do role kapitána. Bohužel je věž nepřístupná i zevnitř, a tak nám musí stačit pohled do věže odspodu z centrály. Za dalším kruhovým průlezem je na levoboku kapitánská kóje a kóje důstojníků a šikovatelů, na pravoboku radiokabina sousedící s kabinou hydroakustika. Obě jsou plně vybaveny přístroji, avšak nepřístupné a je možno do nich nahlédnout pouze přes plexisklo. Následuje druhá toaleta a poslední a největší prostor ponorky, přední torpédová komora. Tady pracovalo, jedlo a přespávalo 27 příslušníků mužstva. Je velmi těžké si představit, jak se sem na začátku hlídkové plavby vešlo navíc dvanáct dalších torpéd (z toho čtyři v hlavních torpédometů) a většina zásob potravin. Zde prohlídka vnitřních prostor plavidla končí a ponorku je možné opustit opět do pravoboku vyříznutými dveřmi.
Památník Marine – Ehrenmal
Jak jsem se již výše zmínil, je ponorka U 995 součástí námořního památníku Marine – Ehrenmal (česky Námořní památník), a jeho prohlídka se tedy přímo nabízí. Památník byl vybudován v letech 1927 – 1936 jako vzpomínka na námořníky padlé v první světové válce. Po druhé světové válce byl rozšířen a věnován námořníkům, kteří obětovali své životy v obou světových konfliktech. Památník je postaven na místě, kde byla dříve otočná pancéřová věž děla pobřežní obrany. Tvoří jej přízemní budova se zdařilými obřími modely lodí a ponorek, menšími exponáty ve skutečné velikosti, mapami a dobovými materiály; podzemní pietní místo, pro nějž bylo využito bývalé ložiště otočné dělostřelecké věže a nepřehlédnutelná, 72 m vysoká rozhledna z kamene a neomítnutých cihel končící vyhlídkou 85 m na hladinou Baltského moře. V areálu památníku se nacházejí i další exponáty na volném prostranství. Za všechny uvádím alespoň lodní šroub z těžkého křižníku PRINZ EUGEN, který byl v roce 1977 vyloven u atolu Kwajalein z hloubky 40 m. Těžký křižník spočinul na dně u atolu při poválečných zkušebních atomových testech.Marine – Ehrenmal
U-Boot – Ehrenmal Möltenort
Při cestě z Kielu do Laboe nemůžete minout odbočku k památníku v městečku Möltenort, tentokrát věnovanému padlým ponorkářům a nazvanému prostě U-Boot – Ehrenmal (česky Ponorkový památník).Nevelkému památníku na malém návrší u břehu moře vévodí sloup s červeného kamene s bronzovým znakem německého ponorkového loďstva a taktéž bronzovým orlem. Návštěvník je nasměrován dolů pod úroveň okolního terénu a zde v jakémsi půlkruhovém „zákopu“ prochází kolem bronzových desek se jmény padlých příslušníků posádek ponorek. Na vnitřní straně jsou desky z první světové války, na vnější z té druhé. Co potopená ponorka, to jedna deska.
U-Boot – Ehrenmal Möltenort
Co říci na závěr?
Návštěvu námořních památek v okolí Kielu mohu jen doporučit. Kiel je již mnoho desítek let důležitou základnou německého válečného loďstva, a tak se v jeho okolí nachází několik objektů hodných prozkoumání zájemci o námořní historii. O třech z nich jsem se zde zmínil. Pokud budete mít cestu kolem, rozhodně neváhejte.Více fotografií si můžete prohlédnout ve fotogalerii U 995.
Technicko - taktická data ponorky U 995 typu VII C/41 |
|
Délka maximální |
67,23 m |
Délka na vodorysce |
65,90 m |
Šířka |
6,18 m |
Výška |
9,55 m |
Výtlak vynořená |
769 t |
Výtlak ponořená |
871 t |
Maximální hloubka ponoru |
~250 m |
Výzbroj |
5 × TT 533mm (4 přední + 1 zadní, 14 torpéd) |
|
1 × 3,7cm Flak M42 U na lafetě LM 42 U |
|
2 × 2cm Flak-Zwilling 38 M II na lafetě Doppel-LM 43 U |
Pohon |
2 x šestiválcový čtyřtaktní přeplňovaný diesel Germaniawerft F46 o výkonu 1400 ks při 480 ot/min každý |
|
2 x elektromotor typu BBC (Brown, Boveri & Cie.) GG UB 720/8 o výkonu 375 ks při 295 ot/min a napětí 220 V každý |
Akumulátory |
2 x 62 článků AFA 33 MAL 800 E s kapacitou 9160 Ah při nabíjení 20 hodin |
Hmotnost akumulátorů |
61,99 t |
Lodní šroub |
2 x třílistý o průměru 1,23 m |
Maximální rychlost s diesely na hladině |
17,7 uzlu |
Maximální rychlost s elektromotory pod hladinou |
7,6 uzlu |
Čas nutný k ponoření |
~30 s |
Dosah |
8500 nm při rychlosti 10 uzlů (diesel) |
|
6100 nm při rychlosti 12 uzlů (diesel) |
|
3250 nm při rychlosti 17 uzlů (diesel) |
|
120 nm při rychlosti 2 uzly (elektromotor) |
|
80 nm při rychlosti 4 uzly (elektromotor) |
Posádka | obvykle 44 - 52 mužů |
Hlavní použité prameny:
- Erich Gröner: Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945, Band 3: U-Boote, Hilfskreuzer, Minenschiffe,Netzleger, Sperrbrecher, Bernard & Graefe Verlag Koblenz, 1985
- Clay Blair: Hitlerova ponorková válka: Pronásledovaní 1942 - 1945, Návrat, 2005
- Siegfried Breyer, Gerhard Koop: Die Deutsche Kriegsmarine 1935-1945, Band 3, Weltbild Verlag Augsburg, 1994
- http://www.deutscher-marinebund.de
- http://www.ubootehrenmal.de
1) Toto neplatí pro miniponorky. Miniponorky různých typů může zájemce shlédnout i v několika vnitrozemských německých museích, namátkou v Deutsches Museum v Mnichově, Militärhistorisches Museum der Bundeswehr v Drážďanech nebo v Technik Museum ve Speyeru.
- Home
- > Zbraně a technika
- > Ponorka - muzeum U 995
Komentáře
- Super čtení! [17. 8. 2015 Hans]
- Základna v Trondheimu [15. 12. 2013 standa]
- Dokonala reportaz [13. 10. 2012 Peter]
Přebírání a další publikace materiálů z webu Fronta.cz - druhá světová válka je bez předchozího písemného souhlasu autorů zakázáno.