Komentáře k: Talvisota - zimní válka I.

Zpět na: Talvisota - zimní válka I.
  • Autor

    Vlado 26. 4. 2015 10:31
    Měl ještě napsat (možná v pokračování) to jsem nenašel. Že to byla ze strany SSSR příprava na válku. Jen díky tomu, že Sověti obsadili část finského území dokázali Leningrad přesto, že byl v obklíčení udržet po celou dobu blokády až do osvobození.
  • Pěkný článek

    Martin 16. 1. 2012 13:01
    Chválím!!!
    • Re: Pěkný článek

      Knirac21 7. 3. 2012 15:30
      Nejde o pochvalu článku, ale o to, že pokud by rusové bránili stejným způsobem své hranice, nikdy by se Hitler nedostal tak daleko.
  • :)

    aneta 3. 1. 2009 13:58
    Skvěle napsané.:)
  • pokracovani bude?

    jarda 7. 10. 2008 13:04
    Vynikajici clanek, jen skoda, ze nema pokracovani....
    • Re: pokracovani bude?

      XOX 23. 11. 2010 13:19
      Ale má, říká se mu pokračovací válka :)
  • Jen detail

    Jirka 11. 6. 2007 16:12
    Jen detaily:

    "U Petsama, kde teplota v noci klesala až na minus 50 stupňů Celsia, umrzly tisíce Rusů aniž by spatřily byť jen jediného Fina."

    U Petsama jiz v adventni dobe je tuha polarni noc, kdy Slunce bud temer, nebo o par dnu pozdeji vubec nevychazi. Takze "v noci klesala" nedava az tak moc smysl.

    Dale 50stupnove mrazy u Petsama sice mozne jsou (opravdu to nebyla moc tepla zima), ale nepovazuju to za pravdepodobne. Ve Finsku jen velmi zridka teploty klesaji pod -40. Navic zrovna nejsevernejsi Finsko patri spise k oblastem s mirnejsi zimou, nebot zde ma pomerne znacny vliv Golfsky proud - okolni more ani nezamrza (jako treba Finsky zaliv a Botnicky zaliv, ktere zamrzaji pravidelne). Navic prosinec ani neni nejstudenejsi mesic. Mozne to tedy je, ale sovetske veleni s tim melo pocitat jako s _krajni_ moznosti (a zastavit v takovem pripade utok). 30stupnove mrazy jsou ale o dost realnejsi.
  • Lusi

    Lusi 6. 5. 2006 11:38
    Mno to není ani možné, kde je druhá část??!! Ach jo... nemůžu nic najít o imperialismu a kolonialismu.. :-(
  • Pokračovanie? 2 roky a nič!!!

    eraser 2. 12. 2005 20:49
    Je to možné, že ani za dva roky nieje možné pridať pokračovanie? Tak to je fakt smutné.
  • Pravda o finské válce

    Dalimil 11. 10. 2005 09:35
    Kouzlem nechtěného vyšel článek,který vychází ze známého antisovětského mýtu,že "statečné" Finsko hrdinně vzdorovalo agresi SSSR a proto by mělo být vzorem i našemu národu.
    Podle odtajněného memoranda finského velvyslance v Říši,které zveřejnil finský ministr zahraničí Tuomioja válku záměrně vyprovokovalo Finsko.
    Za to mu Göring slíbil hranice daleko na východ finských hranic před rokem 1940.Finsku měl připadnout poloostrov Kola,část pobřeží Bílého moře,ruská Karélie a dokonce i Leningrad.
    Tato fakta potvrzuji správnost doposud jen teorie finského historika Heikki Ylikangase,že Finsko ukončilo zimní válku 1939 - 40 již s předpokladem,že za ni bude později žádat rozsáhlé náhrady.Kromě toho byla i účast Finska ve válce z let 1941 - 44 v roli spojence hitlerovského Německa zaměřena nejen na opětné získání území stracených v zimní válce,ale na uskutečnění ideje rozsáhlého Velkého Finska,uvádí Ylikangas./viz www.novinky.cz/62526-html /
    Tento neslavný konec mýtu o hrdinských a statečných finských bojovnících proti zlému bolševikovi ze SSSR je krásnou ukázkou toho,jak někteří lžihistorikové vykládají dějiny podle předem stanovených ideologických postulátů,bez ohledu na pravdu.
    Mezi ně patří i vývody autora příspěvku.Ale to není jenom jeho pochybení.V článku na který odkazuji je zmíněno i známé prohlášení finské presidenty Halonenové ještě před zveřejněním tajného memoranda,když v Paříži uvedla nehorázné,že Finsko za války bez významné pomoci zvenčí zabránilo tomu,aby ho obsadil SSSR.Že to vyvolalo velké rozhořčení Moskvy je nabíledni.Naštěstí dnešní Finsko kromě tohoto excesu své presidentky vychází z dnešním dědicem SSSR Ruskem tak říkajíc po sousedsku.Finsko odebírá z Ruska 90 procent své potřeby energetických zdrojů a aktivně se zapojilo do stavby sevsroevropského plynovodu,který povede po dnu Baltického moře a zajistí do budoucna enrgetickou bezpečnost západní Evropy,vlastně většiny Evropy.Samozřejmě že především zemí,které navázaly přátelské vzatahy s Ruskem,které zajistí zdroje to jest zemní plyn a naftu ze svých nesmírných zdrojů
    • Re: Pravda o finské válce

      tono 2. 11. 2012 14:46
      inak ste normálny?To Fínsko prepadlo Sov.?
    • Re: Pravda o finské válce

      jaktovidimja 18. 6. 2007 11:18
      Finsko vyprovokovalo v roce 1939 valku se SSSR? Ano, stejne jako v archivech Radia Jerevan nasli dukazy, ze Finove ultimativne pozadovali po Stalinovi celou leningradskou gubernii jako naraznikove pasmo proti moznemu utoku ukrajinskych nacionalistu (vymenou za cast Laponska, ze :-)). A co se tyka finskeho vztahu k Rusum: zkus rici tupemu mistru sveta v boxu, ze je blba gorila;-). Moc by me zajimalo, ktery z ruskych sousedu se Ruska OPRAVDU neboji.
    • Re: Pravda o finské válce

      Hans 28. 3. 2007 21:22
      Měl jsem možnost shlédnout tříhodinový finský film Talvisota ve společnosti finských vojáků, z nichž někteří pocházejí z Karélie. Vcelku mnoho jsme o něm diskutovali a celkově můj pocit z toho odpovídá spíše vyznění článku.
      Rozhodně bych Vám, pane Dalimile, nedoporučoval prezentovat podobné názory před Finy. Zdá se, že je to pro ně dosti zásadní moment historie. A rozhodně to není jen otázka vládní propagandy. Mají (nebo ještě nedávno měli) ve svých rodinách přímé účastníky těchto bojů. :-)
    • Re: Pravda o finské válce

      Maya 8. 8. 2006 14:03
      To, co píšete, i to, co otiskly Novinky, jsou naprosté bláboly. Splácanina dvou válek dohromady.
      Napsal to přesně ten novinář, na který platí Zemanovo oznašení "hnůj a póvl". Jistě ne jen shodou okolností z levicového plátku (Rudé) Právo.

      Bylo to skutečně tak, že Göring radil Finsku, aby uzavřelo s Moskvou mír, ale ne před vypuknutím Zimní války (Talvisota) v listopadu 1939, ale v jejím průběhu, kdy už Rusové Finy poráželi. Tedy ano, bylo to v zimě 1940 (únor 1940).

      Zimní válku v listopadu 1939 vyprovokoval SSSR, dokonce to mnohem později samo Rusko přiznalo (v archivech se našel rozkaz).

      Mimochodem, neexistuje válka, o níž by obě země tvrdily, že ji záměrně rozpoutaly. Pravidlem je spíše přesný opak.
      • Re: Pravda o finské válce

        Švejcar Zdeněk 3. 12. 2018 12:53
        Nevím proč,ale stále mám pocit že tu zimní válku vyhráli Finové. Alespoň co se týká všech článků o Zimní válce. Je pravdou,že Sověti Finy podcenili,Taky je pravdou že jejích rozvědka špatné informovala vedení armády o kvalitě Mannerheimovy línie. Ale jak je u Rusů zvykem,poučili se. A jen to že měli s Finskem jiné plány,tak nezmasakrovali Finskou armádu,jak to třeba udělali na jiném konci SSSR,u Chalkin-golu. Je zajímavé,že nikde o teto válce nic nečtete? Asi proto že 100tisicová RA,zmasakrovala 300 tisícovou japonskou armádu,a to tak,že už se nikdy nepokusily napadnout SSSR. Doporučuji všem rusofobistum se tam zajet podívat na památník teto bitvy. Zajímavostí celé bitvy je to,že ji veleli důstojníci kteří udajně byli popraveni v toliko propagovaných Stalinských čistkách. Ale to už je námět na jiný článek,protože o těchto čistkách,a o jejích smyslu se ví,že to byl jeden z největších Stalinových triků,jak zatajit že za Uralem se formují celé armády,avšak na jiné bázi vojenské strategie. Část této utajené armády byla použita(kromě Chalkin-golu),u první porážky fašistů u Moskvy. Ale o tom až někdy jindy. Stále jsou některé věci vedeny v tajnosti...Jinak na tom filmu mně nesedí jedna věc,v době kdy probíhala Zimní válka,nebyly ještě ve výzbroji talířové automaty... jen tak na okraj.
      • Re: Pravda o finské válce

        Flavio 21. 9. 2006 20:03
        presne tak,co je na tom spatneho,ze se chce jakakoliv zeme branit. Predstav si ze za tebou prinde nekdo s nabidkou ze vymeni tvuj byt o rozloze cca 100m ctverecnich a nabidne ti kus louky o rozloze 1000m ctverecnich. Dobra nabidka ne?... Toto je schema presne pravdy o vyprovokovani a finske valce bez tech politickych plku!!
    • Re: Pravda o finské válce

      Czert 11. 7. 2006 00:49
      Tuomioja válku záměrně vyprovokovalo Finsko.
      Hmmm, a proc kdyz na to nikdy nemeli zdroje ? Finove nikdy nemeli dostatek lidskych zdroju (o materialnich nemluve) na to, aby mohlo (dlouhodobe) bojovat s Ruskem.
      Jen za zimni valky 39/40 s nim bojovalo 105 dni, jenom se branilo (a obrana je daleko mensi na ztraty nez utok) a v poslednich tydnech valky Finove mleli z posledniho, nemeli uz kym nahrazovat ztraty, na fronte byly doslova dedci kteri se proste nemohli vyrovnat svym mladsim synum co uz bojovali predtim.
      Takze Finove byly prakticky prinuceni podepsat mir, pokud nechteli aby rusove pri dalsi ofensive obsadili cele Finsko.
      A ta pokracovaci valka ? Ta byla hlavne o tom, aby ziskali ztracene uzemi a jiste, narokovali si i dalsi, ale do te valky sly s daleko mensim nadsenim, nez do obrane.
    • Re: Pravda o finské válce

      egli 6. 1. 2006 11:51
      To je zpráva jak z Rádia Jerevan. ČTK se zase "vyznamenala"...

      Jen ten titulek: "Archivy: Finsko válku s Moskvou vyprovokovalo" - v samotném článku pak o ničem takovém není ani zmínka. Nebo hned první věta: "Finsko válku s tehdejším Sovětským svazem v zimě roku 1940 záměrně vyprovokovalo" - o žádné "v zimě 1940" vyprovokované válce jsem v životě neslyšel

      V celém článku se pak motá dohromady zimní a pokračovací válka, datum jednání z Göringem je taky určitě spletené, správně tam mělo být něco jako v únoru nebo březnu 1940. Super je taky ten rámeček nazvaný "Mýtus konfliktu, jejž Helsinki dosud šířily" - netuším, jaký mýtus má autor na mysli, protože v tom rámečku nic zvláštního není, možná by to mělo být spíš nazváno "mýtus šířený ruskou historiografií", protože je tam přesně to, co v ruských publikacích z 90. let (samozřejmě až na ten nesmysl, že Mannerheimova linie byla proražena po 15 týdnech - 15 týdnů trvala celá válka od začátku do podpisu mírové smlouvy)

      Řekl bych, že to bylo asi takhle:

      - z finských zdrojů do agentury DPA dorazila zpráva X, zprávu příslušný redaktor přeložil do němčiny a provedl i "vhodné" úpravy, aby byla přístupnější čtenáři - výsledkem byla zprávy Y. Zpráva Y dorazila z DPA do ČTK, kde ji příslušný redaktor přeložil do češtiny (možná použil i automatický překladač ) a provedl "vhodné" úpravy, aby byla přístupnější čtenáři - výsledkem byla zpráva M. Zpráva M dorazila z ČTK do redakce Práva, kde ji převzal příslušný redaktor a "vhodně" ji upravil a doplnil "vhodný" titulek - výsledkem byla zpráva N, která byla zveřejněna na webu Novinek
      • Re: Pravda o finské válce

        wotan 4. 12. 2009 10:03
        Nesmírně si vážím Finů jako hrdinnů! Finský David, dal rudému Goliášovi tvrdý DIREKT! Chruščov v Pamětech píše: "Zvítězili jsme až po ohromných ztrátách, "vítězství za takovou cenu, bylo vlastně morální porážkou"! Konečně PRAVDA!
        30 11. 2009 to bylo 70 roků od agrese bolševiků, ALE ani televize, ani tištěná média-ANI řádku!!!
    • Re: Pravda o finské válce

      jan 4. 1. 2006 18:46
      A "navazani pratelskych vztahu" s Ruskem se da zajistit pouze uznanim ruske hegemonie.
    • Re: Jedna vec je

      M.Ď. 30. 11. 2005 13:24
      Mať plány na agresiu (ktoré mal v danom čase každý proti každému potenciálnemu nepriateľovi), druhá vec je realizovať ich - a k tejto fáze sa prepracoval ZSSR.
      Mimochodom v časoch cárskeho samoderžavia bola zima vždy spojencom Rusov, len v časoch vyspelého socialistického poriadku bola ich nepriateľom.
  • Kde je konečně ta druhá část?

    Tubitu 3. 6. 2005 18:59
    Tak co je s tou druhou částí? Vždyť tahle první je už dva roky stará, copak autor ještě neměl čas udělat i tu druhou část? Nebo se na to vykašlal?
  • podivná válka

    patrik 19. 5. 2005 14:00
    luftwaffe prý pomáhalo finsku a také německá pancéřová technika
    je to pravda
    • Re: podivná válka

      Czert 11. 7. 2006 00:56
      ano, ale az v tzv. pokracovaci valce z 41-44.
    • Re: podivná válka

      Cinik 26. 9. 2005 21:12
      V Zimní válce? Ne, to je nesmysl...
  • ...a co dalej?

    sallet 1. 4. 2005 11:33
    Takyto squely clanok si zasluzi pokracovanie. Kedy sa ho dockame?
  • požadavky sssr?

    jarda 13. 3. 2005 00:47
    v jednom cisle journal of slavic military studies jsem u článku viděl mapku sovětských poižadavku:požadovval malé uzemí před mannerheimovou linií a 2 poluostruvky při vjezdu do zálivu.Je to pravdivá mapa?Nabízel za to výměnou sovětské uzemí v Karélii?Jak probíhala evakuace obyvatestva?
    • Re: požadavky sssr?

      Ignác Pospíšil 11. 3. 2010 18:02
      Pokud jde o územní požadavky na Karelské šíji, zde je mapka s ruskými požadavky a finským protinávrhem.

      www.skins.cz/wiki/Soubor:Soviet-fi...
    • Re: požadavky sssr?

      tomas_m 9. 4. 2005 15:18
      Konkretne:

      - na 30 let pronajem pristavu Hanko a okoli na vybudovani zakladny
      - natrvalo mesto Koivisto (dneska Primorsk), uzemi Rybarskeho poloostrova a Karelske sije a pet ostrovu ve Finskem zalivu
      - navic meli Finove povolit Baltske flotile kotvit v zatoce Lappohaja

      Nabizeli uzemi sice plosne vetsi, ale strategicky bezcenne, zatimco Finove meli odstoupit udajne jednu z nejrozvinutejsich a nejlidnatejsich casti zeme. (A o umyslech Sovetu si Finove pravem nedelali iluze.)

      Vychazim z nejakeho clanku, co mam doma na papire a ktery neni podepsany - uz nevim, kde jsem ho sebral, tak aspon prameny, na ktere se odvolava jeho autor:
      Engle, Paanen - Zimni valka, Brno 1996
      Mannersheim - The Memoirs of Marshal Mannersheim, Londyn 1953


      Jinak i ja se pripojuju k volani po pokracovani tohohle clanku!
      • Re: požadavky sssr?

        jarda 2. 5. 2005 06:55
        mannerheimova linie by i pří těchto požadavcích zustala Finům nebo ne?jarda díky
        • Re: požadavky sssr?

          Cinik 26. 9. 2005 21:11
          V halvní pozici by chyběl jižní konec a ztratila by předpolí (to znamená, že by neměla čas se připravit na nepřátelský útok. Navíc by se invazi zcela otevřelo jižní pobřeží Finska.
    • Re: požadavky sssr?

      tomas_m 9. 4. 2005 15:03
      No pokud ja vim, chteli toho ponekud vic...
  • SUPER=o)

    Niky 29. 1. 2005 12:21
    Dějepis mám ráda ... ale detailní popisy bitev mě většinou moc nebaví ... tenhle byl ale skvělí ... skvělí servr ... při připravě na dějepisné referáty ... Gratuljuji ... a moc DIK%o)
  • Hyva Suomi

    Melyngar 10. 2. 2004 21:28
    Podle toho,co sem četla se Rusové pěkně přepočítali...Finsko,mnohokrát menší s méně obyvateli,a v prvním úderu je vymydlilo...Morálka a soudržnośt dělá hodně,zvlášť v armádě!
    • Re: Hyva Suomi

      Czert 11. 7. 2006 01:38
      ano, mas naprostou pravdu, jen bych to vymydleni rusu nepricital skvelym Finum, ale neschopnym Rusum.
      Receno slovy ruskeho marsala Rybalkova? (nejsem si jist jmenem) Bez krve kterou jsme zaplatili proti finum v zimni valce, bychom se nebyly schopni ubranit fasistum v 41.
    • RE: Hyva Suomi

      Melyngar 29. 2. 2004 21:44
      Ale taky se už těším na pokračování:)
  • Super článek

    Honza (Brno) 26. 9. 2003 10:29
    Perfektní článek, těším se na pokračování.
Zpět na: Talvisota - zimní válka I.
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.