Komentáře k: Nástin typologie koncentračních táborů

Zpět na: Nástin typologie koncentračních táborů
  • Koncentrační tábory

    Museum Franz Josefa 28. 8. 2011 17:23
    Na www.franz-josef.cz najdete v sekci Filatelie najdete stovky korespondence z koncentračních táborů. Pokud by jste měli zájem o dodání třeba skenů kontaktujte mne. Museum Františka Josefa
  • Drobná poznámka

    Ivan 22. 2. 2011 22:22
    Dovolím si poznámku:
    Obecně bych používal rozdělení pro období 2. sv. v.:
    Koncentrační tábor kmenový - spravovaný SS (zásadně), má několik desítek pobočných táborů
    Koncentrační tábor (v něm dokumentech AL ...) - spravovaný SS (zásadně)
    Zajatecký tábor - stalagy a jiné určené pro vál. zajatce
    Pracovní tábor - tábory ať již barákové či v soukr. domech určené pro totálně nasazené, ale i německé dělníky v prvních letech války
    Romské tábory - v dokumentech označené jako "Ubytování cikánů", ale podmínkami i výsledkem se prakticky rovnaly koncentračním táborům a občas je o nich tak i psáno v dobové korespondenci.
    "Jiné" tábory - existují mezitypy...
    Zajatecké tábory často předčily koncentrační krutostí, to platí především pro sovětské zajatce, kteří byly nasazeni na méně kvalifikované práce než v některých případech vězni koncentračních táborů. Pár příkladů:
    Koncentrační tábor Miloszow
    www.bergwerkpunk.com/index.php?con...
    Nejdůležitější KT na našem území:
    liberecky.denik.cz/zpravy_region/z...
    Romský tábor:
    liberecky.denik.cz/zpravy_region/r...
    Další KT v okolí Liberce:
    liberecky.denik.cz/zpravy_region/v...
    liberecky.denik.cz/zpravy_region/k...

    Jiná věc jsou ruské tábory, kde si myslím že by bylo vhodnější nazývat je klidně koncentračními, ale vždy s přízviskem stavby (BAM, BBK apod.)
    Ivan
  • Konc.tábory po celém světě

    Petr Šuranský 19. 10. 2010 15:23
    Vážení,
    velmi by mne zajímalo proč se o některých konc. táborech vůbec nepíše a není o nich ani zmínka v učebnicích dějepisu.Konkrétně uvádím třetí největší v Evropě a to Jasenovac.Za odpověď předem děkuji.
    Petr Šuranský
    • Re: Konc.tábory po celém světě

      Kakov 9. 6. 2022 21:52
      Jasenovac spadal pod Ustašovské Chorvatsko, nebyl Německý a proto je mimo hlavní zájmy historiků
    • Re: Konc.tábory po celém světě

      Honza M. 19. 10. 2010 17:14
      O některých KT se tolik nepíše patrně proto, že pro tuzemské autory jsou jiné KT mnohem zajímavější, například z patriotických důvodů (třeba v táborech Osvětim, Ravensbrück, Mauthausen aj. byly vězněny a zabity tisíce čs. občanů) nebo se v nich udály vyjímečné a pro autory tudíž více atraktivní události (například povstání vězňů v Sobiboru).
      Já osobně se přiznám, že ze stovek táborů provozovaných Japonci mi v paměti utkvěly jen Kanchanaburi a Sandakan (první díky románu a filmu "Most přes řeku Kwai", druhý pro podobnost s jistou filmovou postavou...)
      Nesouhlasím ale s tvrzením, že mezi tábory "o kterých se vůbec nepíše" patří Jasenovac. Google najde na internetu stovky jenom českých odkazů k tomuto táboru a psalo se o něm i tady na Frontě: www.fronta.cz/horka-balkanska-puda-ii
  • Konc. tábory

    WOTAN 7. 12. 2009 12:57
    Západní velmoci a SSSR nemělo potuchy o vyvražďování Židů a o kremačních pecích- prostředky letecké a průzkům vše měli, přesto neučinili NIC- uprchlíci byli, informace též- nebyl v tom záměr?! Mimochodem v SSSR bylo na 465 konc lagerů- tento výraz použil LENIN již v r. 1922- 15 let před HITLEREM. Sov. lágry v mnohém horší než lágry nacistické!
    • Re: Konc. tábory

      Czert 22. 6. 2015 00:33
      ale ano, zapadni velmoci meli potuchy o vyvrazdovani zidu - uz dokonce ve 42, staci se podivat na zpravy co jim posilal jak polsky, tak i cesky odboj do londyna.
      a co na tom ze v sssr bylo 465 koncetraku ?
      taky pracovaly s daleko vetsi populaci , takze vetsi pocet proste musi byt (pri stejnem % populace, pokud by teda neudaly koncetraky daleko vetsi).
      jen by me zajimalo z kama cerpate tu jsitotu ze ruske koncetrajky byly horsi nez nemecke.
      • Re: Konc. tábory

        Michal 9. 9. 2016 04:38
        jestli jsou porovnávány gulagy v době Jěžovštiny, s některými méně děsivými koncentráky (Terezín, mauthusen-privilegovaná vrstva vězňů)...
        • Re: Konc. tábory

          Pepa 12. 5. 2019 18:03
          od jistého důstojníka KGB vím, že tam po "Glaznosti" museli všichni narukovat do gulagů na Sibiři, jelikož se oteplováním ztratil permafrost a odhalil haldy lidských kostí, které se jednoduše házely přes plot do sněhu, protože se kvůli zmrzlé půdě nedalo pohřbívat.
  • Navrhuji pro KT tuto definici:

    Krijitka 7. 2. 2009 23:05
    "Zařízení sloužící k nedobrovolné koncentraci a izolaci velkého počtu osob, dále k jejich pracovnímu využívání, týrání či likvidaci z důvodů politických, rasových, etnických, náboženských, ekonomických, ideologických aj."
    Myslím, že do této definice se již napasují všechny KT všech dob?
    Na KT je nesmutnější jejich plánovitost a organizovanost. Plánované a organizované zlo je mnohem zločinnější než zlo spontánní.
  • Dohady

    Stefan 10. 11. 2008 10:14
    Ahoj
    Proc se zde dohadujete,dke co bylo,
    podstata je stejna vsude se vyhlazovalo a vrazdilo ve velkem
    ,byli jste se nekdy podivat v terezine? ja tak projizdim a byl nekolikrat a i dnes to na cloveka pusobu hrozne-tisice lidi tam bylo zavrazdeno to je podstata strasne nelidskosti.Stefan
  • WC

    Afda 4. 11. 2007 20:46
    jen by mě zajímalo jak to těch KT řešili s likvidací odpadu a splašků?
    • Re: WC

      Martin 15. 6. 2011 15:35
      v KT záchody neboli, boli tam len diery v jednotlivých barákoch, ktoré sa nečistili, čiže smrad z WC bolo ďalšie utrpenie pre väzňov
  • Vznik koncentračních táborů

    mrhector 21. 6. 2005 10:48
    Děkuju za pěkné zamyšlení a hezký článek. Dovolím si pouze malý příspěvěk na okraj diskuze. Dost často se o koncentračních táborech mluví také v případě Španělsko-americké války v roce 1895, kdy se špaň. generál Weyler na Kubě rozhodl ke koncentraci obyvatelstva v táborech kvůli rostoucí síle partyzánů. Stejný důvod i smysl jako v Bůrské válce, o pár let dříve. Problém je, že takto bychom možná mohli jít dál a dál do minulosti.
    • Re: Vznik koncentračních táborů

      Dan 7. 6. 2006 13:04
      O prvních koncentračních táborech se již dá hovořit v období války Severu proti Jihu (1861-1865), kdy řada vojáků Unie byla shromažďována do různých sběrných táborů, kde byly otřesné životní podmínky. Nedostatek hygieny a potravin časem vykonaly své (vše je doloženo fotogr. té doby).
  • Mauthausen

    Heimdallr 29. 5. 2005 19:55
    Nepřesnost v článku: v KT Mauthausen plynové komory byly.A již předtím tam fungovala "dušegubka", jak jí říkali ruští vězňové - náklaďák s výfukem na korbu, kam byli zavřeni vězni. viz: www.mauthausen-memorial.at/index_o...
  • Jen si to taky poslechněte

    Hartmann 23. 5. 2005 00:01
    "komunisté neměli koncentrační tábory, ale pracovní"

    www.ct24.cz/vysilani/?id=61561&amp...

    to stojí fakt za to
    • Re: Jen si to taky poslechněte

      JUDr.Karel Vlk 16. 5. 2015 06:27
      V Rusku měli za Stalina gulagy, které byly srovnatelné s nacistickými koncetráky
    • Re: Jen si to taky poslechněte

      Honza M. 23. 5. 2005 11:08
      Jo, tak přesně to jsem měl na mysli.

      Problém je v tom, že mnoho lidí je ochotno za KT považovat jen ty tábory, které jako KT označil sám provozovatel.
      V tom případě by tu ovšem byly jen britské KT pro Búry a indické povstalce, některé (pracovní a vyhlazovací) tábory nacistické a čs. tábory pro Němce, protože od r.1946 se tento termín přestal z pochopitelných důvodů používat.
      • Re: Jen si to taky poslechněte

        Ivan 23. 2. 2011 09:14
        Pro poválečný odsun, resp. jeho zařízení se nikdy nepoužíval termín "koncentrační tábor", ale "internační tábor" (ten byl zprvu jediný), nebo "pracovní tábor pro Němce" a "sběrný tábor". Od roku 1946 to bylo změněno na "odsunové středisko".
        • Re: Jen si to taky poslechněte

          Honza M. 23. 2. 2011 10:00
          Slovo "nikdy" doporučuji používat velmi opatrně, protože jedna jediná výjimka takové kategorické tvrzení rozmetá na kousky. Já jsem však držel v ruce desítky úředních dokumentů z let 1945-46 ve kterých se píše o "koncentračních táborech pro němce"; dokonce i něco jako "Provozní řád koncentračního tábora", který vydal ONV, takže skutečně vím, o čem v článku píšu.
          • Re: Jen si to taky poslechněte

            Ivan 23. 2. 2011 12:53
            Ne. To že někdo něco nějak pojmenuje nic neznamená, a to i v případě dobových dokumentů. Jednoduše proto, že v dané době EXISTOVALY jasně dané názvy všech těchto zařízení. Názvy táborů jsou tak i dnešní odborné literatuře dávno ustáleny, protože prostě vychází z dobových názvů. Výjimky jsou a budou. Stejně jako u Romských táborů občas někdo použil slovo koncentrační, podobně tomu bylo i u pracovních a zajateckých táborů, kde každý pisatel (novinář, regionální badatel) si nazval tábor jak chtěl. Ovšem nic to nemění na tom, že mezi odbornou veřejností jsou názvy dávno ustálené a nikdo nezaznamenal žádný problém v rozdělení, které je plně funkční a postihuje všechny typy táborových zařízení.
            • Re: Jen si to taky poslechněte

              Honza M. 23. 2. 2011 13:25
              "...v dané době EXISTOVALY jasně dané názvy všech těchto zařízení..."
              A kdo by je v květnu-srpnu 1945 asi tak stanovil?? :-))
              Snad vláda, které se teprve stěhovala z Košic a v první řadě řešila, kde vůbec budou sídlit jednotlivá ministerstva? Nebo ZNV, které protiněmecké předpisy vydávaly (vřele doporučuji si jich pár přečíst)? Názvy táborů v dnešní odborné literatuře ustáleny nejsou, právě proto, že nebyly ustáleny v roce 1945.
              • Re: Jen si to taky poslechněte

                Ivan 23. 2. 2011 20:17
                Aha! Takže když nějaký úředník pojmenoval třeba v červnu 1945 oplocenku pro dvacet lidí koncentračním táborem, tak z toho vyvozujete, že se tak můžou nazývat zařízení táborového typu v období těsně po válce?! To snad ne! Už v červnu 1945 se běžně mluví o internačních táborech.

                Něco málo z dokumentů:
                17. listopad 1945
                1. Základními směrnicemi pro internační tábory bylo uloženo okresním národním výborům soustřediti do 20. 11. 1945 všechny osoby podezřelé a vyšetřované z činů, které má na mysli dekret prezidenta republiky č. 16/1945 Sb. do jediného internačního tábora. Chod služby v těchto táborech je upraven.... atd.
                ...
                2. Týmž dnem budou ostatní osoby německé národnosti v táborech nalezající soustředěny - pokud podléhají pracovní povinnosti podle dekretu prez. republiky č. 71/1945 Sb. do táborů pracovních, zbylé osoby německé národnosti očekávají odsun v táborech sběrných...
                ...
                Za ministra Dr. Novák v.r.

                Další:
                17. prosinec 1945
                Internační střediska: pokyny - závady
                1. Dosavadní označení internační (pracovní nebo sběrný) tábor budiž okamžitě ve všech tiskopisech, razítkách, vývěsných či orientačních tabulích nahraženo označením internační (pracovní nebo sběrné) středisko.
                ...
                Za ministra Dr. Novák v.r.

                Závěr: Od počátku v tom bylo samozřejmě jasno. I kdyby se přemýšlelo v období květen - srpen 1945 o tom jak se budou nazývat tábory, tak právě neexistence (podle Vás) jednotného pojmenování je důvodem užívat pojmenování obsažené ve výše uvedených citacích dobových dokumentů, které se vyjadřují k totožným zařízením (tudíž to má kontinuitu). V tomto ohledu názvosloví používají i odborníci publikující v této oblasti.
                • Re: Jen si to taky poslechněte

                  Honza M. 3. 3. 2011 22:16
                  Pochopitelně tu nemluvíme o plotu kolem dvacítky lidí, ale o táborech, do kterých bylo během května-června soustředěno několik set lidí z celého okresu - zpravidla byl jeden tábor na soudní okres, během léta bývaly zadržované osoby rozestrkány na práci do jednotlivých podniků. pochopitelně to nebyl jeden úředník, ale více činitelů - především z ozbrojených složek, kteří termín KT používali.

                  Tvrdíte tady "od počátku v tom bylo jasno" a argumentuješ vyhláškami z listopadu/prosince 1945, tedy po půlročním provozu těchto táborů? Nepřipadá Vám to hloupé?
                  • Re: Jen si to taky poslechněte

                    Ivan 14. 3. 2011 22:15
                    Čtěte pořádně! Dokumenty už v červnu 1945 mluví o internačních táborech, nikoliv o koncentračních. Když tomu nevěříte, napište lidem publikujícím v tomto oboru a zeptejte se!
  • Lety a Terezín

    qwerty 22. 5. 2005 21:47
    Zajímavé je, že lidé, kteří odmítají Lety označit za "koncentrační tábor" zároveň tento termín používají pro Terezín, což přitom bylo jen ghetto.
    • Re: Lety a Terezín

      Solda 31. 8. 2016 21:52
      Lety nebyly žádným koncentrákem a už vůbec se na jejich místě nepostavil prasečák, jak se s oblibou po revoluci tvrdí.
      Byly internačním táborem pro osoby práce se štítící a pro osoby dopouštějící se kriminální činnosti a to speciálně romského původu. Tedy jinak řečeno, slušnej cikán se tam nedostal, pouze ten problémovej. Bílí kriminálníci končili v kriminálech taky, ale jinde.
      Prasečák stojí asi půl kilometru vedle, tedy ne na místě internačního tábora, s kterým nemá nic společného.
      A za poslední - o samotný památník Romové téměř nejeví zájem a obec Lety ho musí udržovat na vlastní náklady, aby se zastánci romských práv mohli kde ukazovat před kamerami. Drtivá většina "bouračů" prasečáku tam totiž nikdy nebyla a o celé věci nemá ani "ánung". Je to ostatně pro ně jednodušší, protože čím míň se o věci ví, tím líp se o ní mluví. Navíc tu jde o peníze.

      Nic to ovšem nemění na tom, že životní podmínky v táboře byly hrozné. Asi tak jako dnes v jakékoliv romské osadě někde na Slovensku.
      • Re: Lety a Terezín

        jkl 5. 9. 2016 12:58
        To co píšete: "Lety byly internačním táborem pro osoby práce se štítící a pro osoby dopouštějící se kriminální činnosti a to speciálně romského původu." - to vůbec není pravda.

        Lety byly do března 1942 kárný pracovní tábor, ve kterém Cikáni tvořili pouze zhruba 10 procent vězňů, 90 procent vězňů tvořili "bílí".

        Dále co píšete: "Tedy jinak řečeno, slušnej cikán se tam nedostal, pouze ten problémovej." - to opět není vůbec pravda.

        Poté co se Lety v létě 1942 staly cikánským táborem byly do nich "koncentrovány" celé cikánské rodiny na základě provedeného soupisu Cikánů, žádná "problémovost" nehrála žádnou roli, pouze původ.

        Dále píšete: "Drtivá většina "bouračů" prasečáku tam totiž nikdy nebyla a o celé věci nemá ani "ánung""

        S tím souhlasím, přesně to platí na váš neinformovaný komentář.
      • Re: Lety a Terezín

        Honza M. 1. 9. 2016 00:48
        Nemáte pravdu.

        Do tzv. kárného pracovního tábora (což byly i Lety předtím, než tam internovali cikány) se mohl dostat člověk i za to, že odmítl práci přesčas nebo odmítl pracovní nasazení v Reichu. To je hodně široká definice "práce-se-štítící osoby".

        V roce 1942 se Lety staly přestupním táborem pro cikány, podobně, jako byl Terezín pro židy. Posílaly se tam celé rodiny, takže není pravda, že "slušnej cikán se tam nedostal".

        Porovnání leteckých fotografií z roku 1952 a současných jasně ukazuje, že areál tábora byl těsně vedle budov současné velkovýkrmny; jíhovýchodní cíp tábora se překrývá se severozápadním okrajem velkovýkrmny. Přičemž vlastní pozemek, kde stával tábor, patří rovněž majiteli vepřína.
    • Re: Lety a Terezín

      Radek 27. 8. 2006 20:42
      Je nutné rozlišovat pojmy-věznice, ghetto, pracovní tábor, koncentrační tábor, vyhlazovací tábor.
      V případě Terezína je opravdu nutné slovíčkaření. Avšak v případě Letů u Písku šlo jednoznačně o tábor pracovní. Byli zde do roku 1944 internováni cikáni, jakožto dle nacistů rasa určená k vyhlazení. Ovšem šlo zde o jistý experiment. Podle nacistických tabulek byli cikáni ,,rasou s vrozeným štítěním k fyzické práci". V Letech se mělo toto ,,ověřit" praocvním nasazením cikánský mužů, žen i dětí. A tak zde během věznění zemřelo fyzickým vyčerpáním několk cikánů. Těsně před uzavřením tábora zde vypukla tyfová epidemie, která ,,ušetřila" Němcům práci, tábor byl nacisty opuštěn.
      • Re: Lety a Terezín

        Jindra 16. 7. 2007 00:37
        Ano, skutečně je potřeba s Vámi uvedenými termíny zacházet s rozvahou: Tábor v obci Lety u Písku byl stejně jako ten hodonínský otevřen v srpnu 1940 na základě nařízení česko-slovenské vlády z 2. 3. 1939 pro muže starší 18 let, kteří se vyhýbali práci a nemohli prokázat, že si řádným způsobem zajišťovali obživu; Podíl Romů na celkových počtech vězňů zůstával relativně nízký a podílel se v rozmezí od 5 do 25 %. Tábory byly v roce 1942 přejmenovány z kárných pracovních na sběrné a pod novým označením pak zůstaly v provozu až do svého rozpuštění.Generální velitel neuniformované protektorátní policie vydal 10. 6. 1942 výnos o potírání tzv. cikánského zlořádu, podle něhož policejní úřady a četnické stanice evidovaly všechny "cikány, cikánské míšence a osoby žijící po cikánsku"...celkem to bylo kolem 12 000 osob, z nichž více než 6000 osob bylo zaevidováno jako cikáni a cikánští míšenci. Téměř polovina z nich byla i s rodinami odeslána do nově otevřených cikánských táborů. V Letech u Písku byla během půl roku několikanásobně překročena ubytovací kapacita tábora,vězni tam pod vedením J. Janovského, který rozkrádal zásoby jídla, trpěli kromě nedostatku jídla vysokým pracovním nasazením. Byli ohroženi epidemiemi, protože v přeplněném táboře byly naprosto nedostačující hygienické podmínky, což mělo za následek brzkého propuknutí epidemie břišního tyfu, který se stal příčinou smrti většiny obětí této nucené koncentrace.Táborovou internací prošlo 1 309 vězňů včetně 36 v táboře narozených dětí, z nichž žádné nepřežilo.Ze všech internovaných mužů, žen a dětí jich byla čtvrtina z tábora propuštěna nebo odtud uprchla, čtvrtina internaci nepřežila a polovina byla z tábora odtransportována do Osvětimi. Přímo v letském táboře zahynulo 326 vězňů. (Zdroj: Nečas, Ctibor:Holocaust českých Romů)
        • Re: Lety a Terezín

          myskin 23. 8. 2007 16:51
          co lze říci nato,že do Terezína byli transportováni i váleční zajatci vlakem směrem od Prahy,neboť někteří kteří transport nepřežili byli vyhozeni z vlaku?Dále o tom,že Terezín byl KT svědčí i to,že zde byly spalovací pece a samozřejmě i pitevna,kde byly v lahvích uloženy orgány některých pitvaných vězňů.A jakým táborem byly Svatoňovice?
    • Re: Lety a Terezín

      dadal 11. 12. 2005 15:54
      a co terezínská Malá pevnost? To nebyl koncentrační tábor?
      • Re: Lety a Terezín

        LUDKA ZDENĚK 20. 2. 2006 08:50
        Jak již bylo dříve popsáno, město Terezín se dělilo na dvě části a to na ghetto a na Malou pevnost. Ghetto Terezín se začalo budovat 24.11.1941 kdy bylo do bývalých Sudetských kasáren přivezeno 342 židovských vězňů tzv.komando výstavby (Aufbaukommando I.) S úkolem zřídit ubytovací prostory pro ostatní vězně většinou židovského původu. První transport přijel do ghetta 4.prosince 1941 asi 1 000 osob. Na základě rozkazu R.Heydricha z 16.února 1942 bylo z Terezína vystěhováno k 30.červnu 1942 všechno původní české obyvatelstvo 3142 osob. Od 9.ledna 1942 odjíždí z Terezína první transport do Rigy, jinak až na vyjímky směřovali transporty do koncentračního tábora Osvětim II - Birkenau ( Březinka ) kde byla většina příchozích zavražděná v plynových komorách.Poslední transport odjel 28.října 1944.Úřední název tohoto ghetta zněl "GHETTO THERESIENSTADT" do léta roku 1943,potom zněl oficiální název "JÜDISCHES SIEDLUNGSGEBIET" Židovské sídliště .Nacistická propaganda Terezín vydávala za město které Hitler daroval židům.

        TEREZÍN - Malá pevnost
        Založen asi 10.červnu 1941 jako policejní vězení pražské řídící ústředny gestapa.Úřední název GEHEIME STAATSPOLIZEI - STAATSPOLIZEILEITSTELLE PRAG - POLIZEIGEFÄNGIS THERESIENSTADT vězňové byli používány na práci v zemědělství,na nádraží v Ústí nad Labem před odvezením do jiných táborů. Popraveno zde bylo asi 250 až 3oo osob, prošlo tímto táborem asi 32 000 osob.Poslední velká poprava se konala z příkazu K.H.Franka 2.května 1945 kdy bylo popraveno 51 osob.Terezín byl osvobozen 8.května 1945 ale kontrolu na d ním převzala Rudá armáda až 10.května 1945 když se vracela z osvobozené Prahy.
    • Re: Lety a Terezín

      Hans 11. 6. 2005 08:44
      Vážený, v Terezíně byly DVĚ zařízení. 1) Getto - zde byli umístěni občané židovského původu
      2) t.zv. Malá pevnost, kde byli uvězněni političtí vězni.
      Getto mělo vlastní židovskou samosprávu. v Malé pevnosti byl umístěn koncetrační tábor
      • Re: Lety a Terezín

        kamil 11. 6. 2005 10:21
        to se pleteš, v malé pevnosti byla umístěna věznice, nikoli koncentrační tábor.
        • Re: Lety a Terezín

          Spectre 24. 1. 2006 17:50
          a ve "veznici" byly bunkry podpobny jako v ravensbrucku, a vedouci Herr Jockel stval na vezne pro zabavu vlcaky... dalsi skvela zabava byla "mustek"... precti si knihu Terezin, bohuzel si nevzpomenu na autora, poupravis si mozna nazor.
        • Re: Lety a Terezín

          Marek 17. 6. 2005 11:02
          Aspoň pokud já vím, je to tak: Malá pevnost v Terezíně bylo vězení, často přestupní stanice do vyhlazovacího nebo pracovního tábora. Můj děda jako příslušník Obrany národa prošel cestou Pankrácká věznice (v roce 1939 se Němci ještě obtěžovali soudy), Terezín, Buchenwald.
    • Re: Lety a Terezín

      Sam 29. 5. 2005 10:30
      Tak do tohohle "jen ghetta" zavřeli Němci na konci války i mého dědu. Pouze konec války zachránil dědu od "konečného řešení", ale vrátil se z tak podlomeným zdravím, že se z toho nedokázal vzpamatovat do konce života.
      Terezín se nedá srovnávat s Osvětimí, ale pořád to bylo místo zcela mimo představy většiny z nás.
      • Re: Lety a Terezín

        qwerty 29. 5. 2005 10:42
        zřejmě si pleteš ghetto Terezín a věznici gestapa Malá pevnost Terezín, kam byl asi zavřen tvůj děda. O koncentrační tábor nešlo ani v jednom případě.
    • Re: Lety a Terezín

      BROX 26. 5. 2005 16:42
      Opravdu jde jen o slovíčka, ale v případě Terezína je podle mě správné používat název koncentrační tábor Ghetto Terezín (ghetto jako název). Ghetto totiž znamená určitou část města určenou židovskému obyvatelstvu. To vůbec nevystihuje povahu ghett za 2. sv.v. (Lodž, Varšava atd.), kde byli Židé násilně drženi a navíc to byla příprava na jejich vyhlazení. Používat pro tato zařízení stejný pojem ghetto, stejně jako například pro pražský Josefov je podle mě přinejmenším zavádějící.
Zpět na: Nástin typologie koncentračních táborů
  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.