Dodnes panuje blud , že Bf l09 D-1
létal rychlostí 515 až 520 km/hod.
Tyto udaje platí pouze pro 4 prototypy do kterých byly nainstalovány motory DB 600 a třílistá stavitelná vrtule, jiný motor vyžadoval rovněž úpravu tvaru přídě a její jemnější kapotáž, změnu doznalo i umístění a tvar chladičů glykolu a oleje.
Skutečné seriové Bf 109 D-l však byly osazovány stejnými motory jako předchozí verze a to motory Jumo 210 o výkonu kolem 680 až 720 koní. Díky značnému nárůstu hmotnosti byla DORA nejlínějším Bf jaké kdy W. Messerschmitt pustil do výroby. Díky mizerným výkonům pak nebyl tento Bf zařazován ani do klasických stíhacích letek, nýbrž do tak zvaných Zërstorgruppen ( těžkých stíhacích letek) kde plnil úlohu bitevníka a to pouze po dobu několika málo měsíců do příchodu nových Bf llO, po té byl zařazován do školních letek. Několik Bf l09 D-1 se učastnilo i počátečních bojů v Polsku a Francii, kde nebyli důstojným protivníkem ani pro MS 406.
To, že ještě dnes po tolika letech
je veřejnost přesvědčena o maximálce 515 až 520 km/hod, svědčí o úspěšnosti německé propagandy, která vypouštěla do světa zaběry čtyř prototypů v různých kamuflážích a s označením neexistujících jednotek. Ostatně podobný scénář byl předveden se stíhačkami Heinkel.
To, že Dory neobdržely motor DB600
bývá občas zdůvodňováno tím, že měl být tento motor velmi poruchový. Tomuto argumentu se mi moc nechce věřit. Jako pravděpodobnější se mi zdá teorie, že Německo již nechtělo výrazně měnit zavedenou seriovou produkci Bf pro typ, který měl být jen přechodný. Vzhledem k tomu ,že výroba Dor byla zahájena na jaře 1938 a v létě již po obloze létaly první předseriové
Bf 109 E muselo být již při ahajování výroby Dor zřejmé, že na obzoru je ještě výkonější verze
s novým motorem DB 601. Tuto teorii potvrzuje i to, že již na podzim 1938 je zahájena seriová výroba nových draků pro verzi E.
Seriové Dory se od předcházejících verzí B a C nijak výrazně neodlišovaly a proto bývají na fotografiích s nimi zaměňovány. Nárůst hmotnosti Dor měl být zapříčiněn zesílením jak trupu tak i potahu a zvětšenou kapacitou palivových nádrží.
Závěr bych rád doplnil o informaci, která pochází ze Švýcarska. Švýcaři totiž na podzim 1938 odkoupili od Německa mimo jiné i 10 Bf 109 D-l a důvěrně jim přezdívali "Jumo", asi těžko by si Dory vysloužily tuto přezdívku kdyby v nich byly motory DB 600 o výkonu kolem 960 koní.
Max. rychlost Bf 109 D-1
Frank 27. 5. 2004 23:53létal rychlostí 515 až 520 km/hod.
Tyto udaje platí pouze pro 4 prototypy do kterých byly nainstalovány motory DB 600 a třílistá stavitelná vrtule, jiný motor vyžadoval rovněž úpravu tvaru přídě a její jemnější kapotáž, změnu doznalo i umístění a tvar chladičů glykolu a oleje.
Skutečné seriové Bf 109 D-l však byly osazovány stejnými motory jako předchozí verze a to motory Jumo 210 o výkonu kolem 680 až 720 koní. Díky značnému nárůstu hmotnosti byla DORA nejlínějším Bf jaké kdy W. Messerschmitt pustil do výroby. Díky mizerným výkonům pak nebyl tento Bf zařazován ani do klasických stíhacích letek, nýbrž do tak zvaných Zërstorgruppen ( těžkých stíhacích letek) kde plnil úlohu bitevníka a to pouze po dobu několika málo měsíců do příchodu nových Bf llO, po té byl zařazován do školních letek. Několik Bf l09 D-1 se učastnilo i počátečních bojů v Polsku a Francii, kde nebyli důstojným protivníkem ani pro MS 406.
To, že ještě dnes po tolika letech
je veřejnost přesvědčena o maximálce 515 až 520 km/hod, svědčí o úspěšnosti německé propagandy, která vypouštěla do světa zaběry čtyř prototypů v různých kamuflážích a s označením neexistujících jednotek. Ostatně podobný scénář byl předveden se stíhačkami Heinkel.
To, že Dory neobdržely motor DB600
bývá občas zdůvodňováno tím, že měl být tento motor velmi poruchový. Tomuto argumentu se mi moc nechce věřit. Jako pravděpodobnější se mi zdá teorie, že Německo již nechtělo výrazně měnit zavedenou seriovou produkci Bf pro typ, který měl být jen přechodný. Vzhledem k tomu ,že výroba Dor byla zahájena na jaře 1938 a v létě již po obloze létaly první předseriové
Bf 109 E muselo být již při ahajování výroby Dor zřejmé, že na obzoru je ještě výkonější verze
s novým motorem DB 601. Tuto teorii potvrzuje i to, že již na podzim 1938 je zahájena seriová výroba nových draků pro verzi E.
Seriové Dory se od předcházejících verzí B a C nijak výrazně neodlišovaly a proto bývají na fotografiích s nimi zaměňovány. Nárůst hmotnosti Dor měl být zapříčiněn zesílením jak trupu tak i potahu a zvětšenou kapacitou palivových nádrží.
Závěr bych rád doplnil o informaci, která pochází ze Švýcarska. Švýcaři totiž na podzim 1938 odkoupili od Německa mimo jiné i 10 Bf 109 D-l a důvěrně jim přezdívali "Jumo", asi těžko by si Dory vysloužily tuto přezdívku kdyby v nich byly motory DB 600 o výkonu kolem 960 koní.
Vaše odpověď: