Zajímavé akce ve vzduchu
|
|
---|---|
Krásně zpracovaný příběh japonských pilotů z neúspěšné eskorty admirála Jamamota (zabit americkými stíhači při operaci Vengeance, 18. dubna 1943):
Je to sice anglicky, ale vyprávěč mluví pomalu dobře frázuje, takže automatické titulky jsou z 90% správné.
|
|
|
|
Zase P-63 má pověst opravdu odolného letounu a vypadá to, že to opravdu nebylo přehnané. | |
|
|
Mne právě překvapilo - vzhledem k tomu, jakou má B-17 pověst letounu odolné konstrukce (ve srovnání s B-24 Liberator a dalšími WW2 bombardéry), jak "snadno" malá stíhačka přesekla bombardér v půli (neřeknu, kdyby ulomený ocas nebo kus křídla, ale tohle?) | |
|
|
Koukal jsem, je to smutné. Hlavně, když šlo o jednu z mých oblíbených stíhaček za WW2. Je to ale ironie, když vezmeme, že P-63 byly bojově nasazeny v SSSR, kde se taran stal dost propagovaný a právě západní stroje byly považovány za dostatečně robustní pro jeho úspěšné provedení. | |
|
|
Na sobotní letecké show v USA pilot stíhačky Kingcobra přepůlil bombardér B-17.
|
|
|
|
Co se mně týče, tak plně souhlasím s Karayovou interpretací. Byl by to i námět na rozšířené omyly | |
|
|
V práci nám poslali "zábavný kvíz" (i když místy byl asi zábavný jinak než zamýšleli autoři...). Jedna z otázek vedla k akrobatické soutěži v Berlíně 1936, viz přiložený obrázek. Podle fotografie F. Nováka před jeho érem a formulace první odpovědi soudím, že za správnou je považována ta druhá. Co si myslíte vy? Spoiler: "rebelsky" jsem zaklikl první, protože je nejblíž tomu, co považuji za správnou odpověď. Z formulace otázky by se dalo odvodit, že se ptají buď na první akrobatickou soutěž vůbec (přitom už předtím se konalo mistrovství světa i několik neoficiálních soutěží), nebo na první akrobacii na olympiádě. Na té ale akrobati podle všech dostupných zdrojů nesoutěžili, časový a místní souběh s OH sice byl, ale šlo o soutěž "mimo". V rámci OH 1936 se z létání představilo jen plachtění (jako "ukázkový" sport), jež mělo být v roce 1940 zařazeno do programu, na což už nedošlo - a po válce od něj bylo ustoupeno. Dalo mi docela práci najít aspoň nějakou pořádnou zmínku o létání na berlínské olympiádě - a všichni se shodují, že akrobati v programu nebyli. Všechny tabulky medailových zisků navíc ukazují u Československa v kolonce bronzů nulu - resp. jednu medaili za 3. místo získala ČSR v umělecké, nikoli sportovní oblasti. Přiložené soubory jsou přístupné po přihlášení
|
|
|
|
Ne že bych podporoval a popularizoval leteckou nekázeň, ale chci se zeptat, zda ještě někdo další nenarazil na "problematiku" podletění mostu a podobných staveb. V případě těch mostů vím o třech událostech na našem území, bohužel bez valných podrobností: - Praha, železniční most, 20. léta. Mělo jít o sázku a aktérem byl údajně rotný Vrecl. - Kralupy, most přes Labe, počátek 50. let. Most měli podletět hned dva piloti na akrobatických kluzácích Luňák a to těsně za sebou v závěsu. -Bechyně, 60. léta. Velký obloukový most přes Vltavu měla podletět proudová stíhačka MiG-15. O všech těchto případech se dozvěděly nadřízené orgány a následovaly tvrdé tresty pro piloty. Nemáte někdo jakékoli další případy, event. podrobnosti a prameny k výše uvedeným? Takže mám další tři případy: - pilot Brouček od Baťů, 20. léta, údajně mělo jít o most ve Znojmě, dokonce by měl existovat filmový materiál - v rámci jakési reklamní akce -opět Bechyně, někdy ve 30. letech - dvoumístné pozorovací letadlo -Praha, 1919, americký pilot, ten ovšem havaroval a zahynul, filmový záznam měl být součástí cyklu Hledání ztraceného času |
|
|
|
Jedna zajímavost k letounovým pumám, aneb že Němci skutečně nebyli s Mistelem první. Dřív než skopčáci začali do Ju 88 montovat výbušné nálože i dřív než Američané zkoušeli přestavět B-17 na rádiem řízené BQ-7, použili něco podobného Italové. Stalo se v srpnu 1942 při útoku na konvoj Pedestal z Gibraltaru na Maltu: autorem myšlenky byl gen. Ferdinando Raffaelli, který také z paluby bombardéru Z.1007bis celou „hračku“ řídil. Zbraní byl jeden SM.79 naložený výbušninami, jehož pilot po úspěšném startu (podobně jako u BQ-7) vyskočil padákem a další řízení již probíhalo po rádiových vlnách. Pro Italy smolně se ale elektronika porouchala (v té době asi nejde předpokládat, že by na palubách válečných lodí byly rušičky) a SM.79 letěl rovně, dokud mu nedošlo palivo a nezřítil se v alžírských horách. | |
|
|
Pro ty, co vládnou jazykem našich západních a jižních sousedů: doktorská práce na téma analýzy porážky Luftwaffe: hss.ulb.uni-bonn.de/2005/0581/0581.pdf Zatím jsem ji jen prolétl, ale vypadá velice zajímavě. | |
|
|
Představ si naklopenou zatáčku na velodromu a na ní Skyhawk | |
|
|
Tak to zase já neznám, ale ve mně to poněkud vyvolalo asociace s operacemi letadel ze ztužených vzducholodí US Navy v meziválečném období - www.youtube.com/watch?v=IWoEQRl8dCs . | |
|
|
Nevím proč, ale vzpomněl jsem si u toho videa na pokusy s kruhovou ranvejí ze 60. let | |
|
|
www.youtube.com/watch?v=o9vAWEgw6cc Přistání amerických lehkých pozorovacích strojů za pomoci tzv. Brodieho zařízení (podle jeho tvůrce, kapt. Jamese H. Brodieho). www.aerofiles.com/brodie-rig.html www.rexresearch.com/brodie/brodie.htm Operačně to bylo využito během vylodění na Okinawě - než byly získány přistávací plochy na pevnině, proběhlo 25 vzletů a přistání letounů XXIV. sboru US Army z USS Brodie (LST-776) - za cenu dvou poškozených vrtulí. |
|
|
|
Nikoliv přímo zajímavá akce ve vzduchu leč nepochybně dějiště mnohých vzrušujících momentů při startu i přistání - vzletová a přistávací dráha pro lehké pozorovací letouny při předsunutém velitelství americké 5. armády, průsmyk Futa, Itálie, prosinec 1944. Její přezdívka "ski jump" hovoří sama za sebe. Podle vzpomínek mjr. Jacka L. Marinelliho, leteckého důstojníka dělostřelectva 5. armády, se jednalo o plochu kde bylo k pojíždění po přistání potřeba vyšších otáček motoru než ke startu. Přiložené soubory jsou přístupné po přihlášení
|
|
|
|
ja_62 napsal v č. 454: [téma č. 171 - přísp. č. 454] Na druhé straně, z jeho fotografie v dané publikaci soudě, jednalo se o svobodníka poněkud postaršího. "Abych upřesnil, tvrzení jsem našel v publikaci Ju 88 Kampfgeschwader on the Western Front: John Weal, Osprey, 2000. " |
|
|
|
Tak nám pomalu začíná sezóna leteckých dnů... Vypadá to, že v Pardubicích se mi bude opět moc líbit aviatickapout.cz/cs/novinky/tora-tora-tora/ |
|
|
|
www.americkecentrum.cz/program/lecture/zivot... Tohle vypadá překvapivě lákavě |
|
|
|
Jako souhlasím, ale má to i svoje vyjímky. Opět mi nedá Zaloga, podle mého jeho Polsko v knihovničce není k zahození. ALe jinak ano, rozhodně byl jen na Osprey nespoléhal a měl ho spíše jako doplňkovou literaturu. | |
|
|
Algernon napsal v č. 455: Ačkoliv nepochybně trpím jistým deficitem kontextuálního zasazení některých projevů lidských emocí, rozverný duch reakce mi nezůstal zcela skryt, jen jsem neměl plnou jistotu stran smyslu této humorné intence.
"Těžko brát v úvahu vyjádření kohokoli, komu nepomůže dokonce ani smajl na konci věty…"
Algernon napsal v č. 456: Právě proto se ptám, do jaké míry této konkretní informaci důvěřovat, v místě kde mám naději na reakce kolegů znalých věci do větší hloubky. "Ale takové Ospreye jsou nesporně hodnotným čtením, žeju." |
- Home
- > Diskuzní forum
- > WWII ve vzduchu
- > Zajímavé akce ve vzduchu