Útoky na železniční dopravu v Protektorátu Čechy a Morava
Autor: Vojtěch Šír
| Datum: 1. 10. 2015
Železnice má v moderním hospodářství významnou úlohu, nejinak tomu bylo v první Československé republice a následně v Protektorátu Čechy a Morava, což byla oblast s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě. Železniční doprava byla v té době nezastupitelná, mnohem důležitější než doprava silniční. Jakékoli narušení chodu železnice mělo závažné hospodářské důsledky, jejich zvýšené ohrožení pak vázalo značné kapacity okupačních sil. I v protektorátu tak železnice byly jedním z terčů odboje, i když ve větší míře až v závěrečné fázi války a v intenzitě nesrovnatelné třeba s okupovaným územím SSSR. Přesto útoky na železnice nebyly od poloviny roku 1944 zanedbatelné a od konce tohoto roku již byly na denním pořádku. Podobně jako v jiných okupovaných zemích intenzita partyzánské odbojové činnosti rostla s přibližující se frontou.
Zcela opuštěné nádraží v Liberci (Reichenberg) v říjnu 1938 po mnichovské dohodě. Veškerý vozový park byl odvezen do vnitrozemí.
(foto: Von der SdP zur NSDAP, Karlsbad-Drahowitz 1939)
Během října a listopadu 1938 probíhala s Německem jednání o rozdělení vozového parku. Podle dohody uzavřené v listopadu 1938 musely nakonec Československé státní dráhy Německu odevzdat:
Stejně jako v jiných odvětvích i na železnici se část zaměstnanců zapojila do odboje. Železnice byly dobrým prostředkem pro rozšiřování zpráv a zejména pro ilegální převoz osob - i do zahraničí. Železničáři zajišťovali v roce 1939 převoz osob do Polska, po jeho obsazení pak přes Slovensko a Maďarsko do Jugoslávie.
Sabotáže na železnici se objevovaly nejprve sporadicky. Šlo zejména o přeřezávání brzdových hadic, poškozování ložisek a různého železničního zařízení. Přímé útoky na železnice byly v prvním období okupace naprosto výjimečné. Sabotáže a útoky na železnice se časově dají rozdělit do dvou období:
Velitel bezpečnostní policie a SD v protektorátu SS-Standartenführer Horst Böhme podával 11. listopadu 1941 Heydrichovi zprávu s přehledem sabotáží za měsíc říjen. K železnicím v ní uvedl:
Počty sabotáží na železnici za říjen 1941 v téže zprávě Böhme vyčíslil následovně:
Heydrichova ofenzíva proti odboji a sabotážím slavila dočasný úspěch, počty sabotáží od konce roku 1941 částečně poklesly. Sabotáže na železnici v jarních měsících roku 1942 německé bezpečnostní orgány vyčíslovaly:
První pokusy o přímé útoky na vlak jsou zdokumentovány již z podzimu 1939 v Brně, nezpůsobily tehdy ale žádné větší škody. V období 1939-1942 se vyskytly i případy položení různých překážek na trať. Na Příbramsku se v srpnu 1943 objevily tři případy diverze na železnici provedené komunistickou sabotážní skupinou Srp a kladivo. Situační zpráva gestapa za měsíc srpen 1943 shrnovala:
Sabotáže na železnici byly trestány smrtí:
Výstraha protektorátního ministerstva vnitra z roku 1939
U Lískovce vykolejený vlak
(foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Tento úspěšný útok provedla odbojová organizace „Bílá lvice“ složená z bývalých příslušníků čs. armády. Pětikilogramová nálož byla vyrobena z dynamitu. Akce v oblasti vzbudila rozruch a gestapo se snažilo původce vypátrat, to se mu však nepodařilo ani za pomoci nasazených konfidentů. Protože bylo potřeba obyvatelstvo zastrašit, tak bylo ze skupiny 30 osob zatčených již 6. srpna 1943 v souvislosti s jinou odbojovou činností vybráno pět mužů z okolních obcí pro exemplární potrestání ještě před dokončením šetření.
Dne 3. září 1943 po 15. hodině bylo těchto pět vybraných mužů - Zdeněk Žáček, Bohumil Janáček, Jan Ermis, Josef Lichnovský, Josef Drozd - poblíž místa činu oběšeno.
Pět mužů oběšených u Lískovce
(foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Partyzánská ofenziva proti železnici a německá protiopatření
Ostraha železničních tratí byla za protektorátu zajišťována především silami Vládního vojska, četnictva a Ozbrojené stráže ochrany železnic (OSOŽ - Bahnschutz), která byla zřízena již za první republiky v roce 1937.
Ostraha železnic na jaře 1944.
žlutá - vládní vojsko, modrá - Bahnschutz, zelená - protektorátní četnictvo
Od poloviny roku 1944 v souvislosti se sílícím partyzánským hnutím začalo útoků na železnice přibývat. Německé bezpečnostní orgány musely na vzniklou situaci reagovat: v prostoru největšího počtu těchto útoků - tedy na Moravě - byl zřízen zvláštní inspektorát ostrahy tratí, podřízena mu byla oblast východně od trati Svitavy - Brno (včetně této trati).
Dne 3. února 1945 německý státní ministr pro Čechy a Moravu a vyšší velitel SS a police SS-Obergruppenführer K. H. Frank do funkce inspektora ostrahy tratí na Moravě (Inspekteur des Höheren SS und Polizeiführer für die Streckensicherung in Mähren - S.S.M.) jmenoval SS-Obersturmbannführera Lönholdta. Inspektor S.S.M. se sídlem v Olomouci byl Frankovi bezprostředně podřízen a disponoval mimořádnými pravomocemi. Byly mu takticky podřízeny všechny síly vyčleněné pro ostrahu železnic z řad armády, Waffen-SS, pořádkové policie, bezpečnostní policie, Volkssturmu a železniční stráže (Bahnschutz). Činnost měl koordinovat s velitelem 540. divize z.b.V. se sídlem v Brně (Generalleutnant Hans Windeck).
Začátkem března 1945 byl Lönholdt odvelen na frontu a na místo inspektora S.S.M. byl jmenován velitel 746. zemského střeleckého praporu (Landesschützenbataillon 746) v Uherském Hradišti major Ahlers. Ve zprávě K. H. Frankovi z 22. března 1945 si stěžoval na nedostatečnou součinnost velitele pořádkové policie na Moravě plukovníka policie Josefa Heischmanna, který prý vyjádřil „naprostý nezájem“ o ochranu železnic a Ahlers nabyl dojmu, že „plk. Heischmann ve mně vidí spíše majora a velitele praporu Wehrmachtu než státním ministrem pověřeného inspektora ostrahy tratí“. Německé orgány v té době již pod stupňujícími se útoky přestávaly zvládat situaci, železnice se navíc ocitly i pod útokem spojeneckých hloubkařů.
Pro ochranu vlaků a tratí byla zavedena některá zvláštní opatření:
Hlídková činnost Volkssturmu nebyla úplně jednoduchou záležitostí, jak nasvědčuje hlášení mjr. Ahlerse:
Hlášení mjr. Ahlerse pro K. H. Franka z následujícího dne počet obětí zvyšovalo na 65 mrtvých a 115 zraněných a informovalo o dalším podobném útoku na železničním mostu mezi Kralicemi a Rapoticemi:
Most na trati Brno - Jihlava u Helenína zřícený po útoku 10. dubna 1945
(foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Vlak zřícený z mostu u Helenína
(foto: Osvobození Československa Rudou armádou 1944/1945, Praha 1965)
Kvůli nesjízdnosti trati Brno-Jihlava byly vlaky do Jihlavy směrovány přes Tišnov, Nové Město na Moravě, Žďár a Německý Brod. O situaci na Českomoravské vrchovině, kde na jaře 1945 působilo několik partyzánských skupin, je možné si udělat obrázek podle těchto telegrafických záznamů tří stanic:
Mapa větších partyzánských útoků na železniční tratě od září 1944 do května 1945
(klikni pro zvětšení)
Německá mapa zachycující útoky na železniční tratě v protektorátu v dubnu 1945 s vyznačením typu útoku, číslo u značky znamená den útoku:
Mapa zachycující útoky ve východních Čechách začátkem května 1945:
Mapa útoků na železnice v oblasti železničního ředitelství v Hradci Králové
začátkem května 1945
(klikni pro zvětšení)
Přímých útoků na železnici v protektorátu za dobu války je zdokumentováno více než 300. Z toho dvě třetiny pak v období od konce roku 1944 do konce války.
Tabulka shrnující větší útoky na protektorátní železnici do 5. května 1945:
Vlak vykolejený mezi Žďárem a Dolními Hamry 19. března 1945
Vlak vykolejený na trati Pardubice-Turnov 1. května 1945
Odstraňování následků partyzánské destrukce na trati
Šumperk - Ruda nad Moravou (Sudetská župa)
(3x foto: Partyzánské hnutí v Československu za druhé světové války, Praha 1961)
Vykolejený vlak po výbuchu na trati u Rudy na Moravou
(foto: Osvobození Československa Rudou armádou 1944/1945, Praha 1965)
Zničená trať po výbuchu nálože pod muničním vlakem u zastávky Brčekoly 18. dubna 1945
Podvozek zničeného tendru lokomotivy téhož vlaku
(2x foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Prameny:
Ztráty železnic po mnichovské dohodě
Mnichovská dohoda neznamenala pro ČSR jen odstoupení území, ale i obrovské hospodářské ztráty. Nejenže na odstoupeném území zůstala značná část průmyslových kapacit, ale Němci si vymínili, že v patřičném poměru jim bude předáno i veškeré mobilní vybavení (a také část zlatých rezerv). Týkalo se to i železnic. Většina železničního vozového parku byla z pohraničního území v září 1938 evakuována do vnitrozemí a nádraží zůstala opuštěna.Zcela opuštěné nádraží v Liberci (Reichenberg) v říjnu 1938 po mnichovské dohodě. Veškerý vozový park byl odvezen do vnitrozemí.
(foto: Von der SdP zur NSDAP, Karlsbad-Drahowitz 1939)
Během října a listopadu 1938 probíhala s Německem jednání o rozdělení vozového parku. Podle dohody uzavřené v listopadu 1938 musely nakonec Československé státní dráhy Německu odevzdat:
- 877 lokomotiv
- 138 kolejových motorových vozů se 158 přívěsnými vozy
- 117 čtyřosých služebních a osobních vozů
- 2 160 dvou a tříosých služebních a osobních vozů
- 23 500 nákladních vozů, z toho třetina s průběžnou brzdou, ostatní s brzdovým potrubím a s ruční brzdou
- průměrné stáří předaných vozidel muselo odpovídat průměrnému stáří všech vozidel ČSD
- zařízení výtopen a dílen odvezené v září 1938
Železnice po okupaci
Po okupaci zbytku českých zemí v březnu 1939 se Československé státní dráhy změnily na Českomoravské dráhy (ČMD, Böhmisch-Mährische Bahn - B.M.B.) a byly fakticky podřízeny Německým říšským drahám (Deutsche Reichsbahn).Stejně jako v jiných odvětvích i na železnici se část zaměstnanců zapojila do odboje. Železnice byly dobrým prostředkem pro rozšiřování zpráv a zejména pro ilegální převoz osob - i do zahraničí. Železničáři zajišťovali v roce 1939 převoz osob do Polska, po jeho obsazení pak přes Slovensko a Maďarsko do Jugoslávie.
Sabotáže na železnici se objevovaly nejprve sporadicky. Šlo zejména o přeřezávání brzdových hadic, poškozování ložisek a různého železničního zařízení. Přímé útoky na železnice byly v prvním období okupace naprosto výjimečné. Sabotáže a útoky na železnice se časově dají rozdělit do dvou období:
- 1939 - polovina 1944: v této době šlo hlavně o sabotáže na vybavení a technice. Přímé útoky na tratě formou pokládání náloží jsou zcela výjimečné
-
polovina 1944 - konec války: s rostoucí intenzitou partyzánské činnosti se zvyšuje počet přímých útoků na železnice - nálože na tratích a mostech, mechanické poškození kolejnic, přímé přepady vlaků. Nejprve hlavně na Moravě, následně i ve východních Čechách. Od konce roku 1944 jsou již útoky na denním pořádku, v dubnu 1945 jde již o několik útoků každý den.
Sabotáže na železnici v letech 1939-1943
V první fázi šlo zejména o různé těžko postižitelné formy „poškozování válečného úsilí“ - záměrné záměny nálepek s místem určení, „pečlivé“ mazání ložisek, poškozování převáženého nákladu apod. Po německém útoku na SSSR počet sabotáží na území protektorátu rostl, na železnici se projevoval zejména přeřezáváním brzdových hadic. Po příchodu Reinharda Heydricha do protektorátu se boj proti sabotérům výrazně zintenzivnil a všechna podezření na sabotáž se začala mnohem pečlivěji dokumentovat.Velitel bezpečnostní policie a SD v protektorátu SS-Standartenführer Horst Böhme podával 11. listopadu 1941 Heydrichovi zprávu s přehledem sabotáží za měsíc říjen. K železnicím v ní uvedl:
Poměrně značný počet poškozování brzdových hadic se zdá být v protikladu k polevování sabotáží vůči velkým objektům. ... Rozsudky stanného soudu měly asi za následek, že okruh sabotérů zvolil nejrychlejší a nejsnáze proveditelný způsob sabotáží.
Začlenění protektorátního četnictva k ochraně železnic se projevilo velmi příznivě. V mnoha případech je nyní možno zjišťovat alespoň místo a dobu poškození hadic, protože úředníci četnictva na každém nádraží projevují největší zájem o zjištění, zda tam nedojely již poškozené brzdové hadice. Takovým zjišťováním se cesta mezi místem činu a zjištěním sabotáže podstatně zkracuje.
Tato ochrana se však může projevit pozitivně také se zřetelem na jiné případy sabotáží, poněvadž většina sabotáží byla páchána na železničním zboží v době jeho přepravy. Případy sabotáží vyskytnuvších se v obvodu ČMD představují 88 % všech případů sabotáží.
Začlenění protektorátního četnictva k ochraně železnic se projevilo velmi příznivě. V mnoha případech je nyní možno zjišťovat alespoň místo a dobu poškození hadic, protože úředníci četnictva na každém nádraží projevují největší zájem o zjištění, zda tam nedojely již poškozené brzdové hadice. Takovým zjišťováním se cesta mezi místem činu a zjištěním sabotáže podstatně zkracuje.
Tato ochrana se však může projevit pozitivně také se zřetelem na jiné případy sabotáží, poněvadž většina sabotáží byla páchána na železničním zboží v době jeho přepravy. Případy sabotáží vyskytnuvších se v obvodu ČMD představují 88 % všech případů sabotáží.
Počty sabotáží na železnici za říjen 1941 v téže zprávě Böhme vyčíslil následovně:
Poškození brzdových hadic |
|||
Čechy |
46 | ||
Z toho v obvodech oberlandrátů |
|||
Praha |
15 |
Kolín |
2 |
Budějovice |
1 |
Hradec Králové |
1 |
Kladno |
6 |
Pardubice |
16 |
Klatovy |
1 |
Plzeň |
3 |
Morava |
190 | ||
Z toho v obvodech oberlandrátů: |
|||
Brno |
24 |
Moravská Ostrava |
94 |
Jihlava |
6 |
Zlín |
20 |
Olomouc |
46 |
|
|
Celkem | 236 | ||
Poškození železničního zařízení (písek v ložiscích, poškození zámků atd.) |
|||
Čechy | 8 | ||
Z toho v obvodech oberlandrátů: |
|||
Praha |
3 |
Kladno |
2 |
Budějovice |
1 |
Pardubice |
1 |
Morava |
6 | ||
Z toho v obvodech oberlandrátů: | |||
Olomouc |
4 |
Zlín |
1 |
Moravská Ostrava |
1 |
|
|
Celkem | 14 |
Heydrichova ofenzíva proti odboji a sabotážím slavila dočasný úspěch, počty sabotáží od konce roku 1941 částečně poklesly. Sabotáže na železnici v jarních měsících roku 1942 německé bezpečnostní orgány vyčíslovaly:
Požáry vagónů |
případů |
|
únor 1942 |
0 |
|
březen 1942 |
4 |
|
duben 1942 |
9 |
|
květen 1942 |
29 |
|
Přeřezávání brzdových hadic |
||
únor 1942 |
14 |
|
březen 1942 |
21 |
|
duben 1942 |
10 |
celkem 22 ks |
květen 1942 |
6 |
celkem 12 ks |
Ničení telefonního vedení | ||
únor 1942 |
1 |
|
březen 1942 |
0 | |
duben 1942 |
6 |
|
květen 1942 |
4 |
|
Útoky na zabezpečovací zařízení |
||
únor 1942 |
- |
|
březen 1942 |
- |
|
duben 1942 |
1 |
11. 4. nádr. Frýdlant - přeřezány dráty k návěštím |
květen 1942 |
- |
|
Sypání cizích těles do osových ložisek |
||
únor 1942 |
- |
|
březen 1942 |
- |
|
duben 1942 |
1 |
|
květen 1942 |
1 |
2. 5. nádr. Lysá nad Labem - u 14 vozů transportu Wehrmachtu W 90427 zjištěn písek v ložiscích |
Útoky na jedoucí vlaky |
||
únor 1942 |
- |
|
březen 1942 |
- |
|
duben 1942 |
2 |
28. 4. trať Beroun - Rakovník, pražce na kolejišti 29. 4. trať Zbečno - Nová Huť (Nižbor), pražce na kolejišti |
květen 1942 |
2 |
17. 5. trať Mor. Ostrava - Frýdek, 4 pražce položeny na trať jako překážka 23. 5. nádr. Čelákovice, atentát výbušninou na os. vlak 817 |
Útoky na drážní těleso |
||
únor 1942 |
- |
|
březen 1942 |
- |
|
duben 1942 |
- |
|
květen 1942 |
1 |
28. 5. trať Litovel - Senice na Hané, nález ručního granátu systému Škoda na mostě u km 0,89 |
Přímé útoky na železnice
Přímé útoky na železniční tratě byly prováděny různými způsoby, cílem bylo většinou způsobit vykolejení vlaku. Šlo zejména o:- položené překážky na tratích (např. telegrafní sloupy, kmeny stromů, pražce, kameny apod.)
- rozmontované nebo uvolněné kolejnice
- mechanicky poškozené kolejnice
- tratě nebo železniční mosty vyhozené trhavinovými náložemi
- tratě nebo železniční mosty vyhozené trhavinovými náložemi v okamžiku průjezdu vlaku
- přímé ozbrojené útoky na vlaky
První pokusy o přímé útoky na vlak jsou zdokumentovány již z podzimu 1939 v Brně, nezpůsobily tehdy ale žádné větší škody. V období 1939-1942 se vyskytly i případy položení různých překážek na trať. Na Příbramsku se v srpnu 1943 objevily tři případy diverze na železnici provedené komunistickou sabotážní skupinou Srp a kladivo. Situační zpráva gestapa za měsíc srpen 1943 shrnovala:
V rozmezí období, o němž je podávána zpráva, byly zaznamenány tři případy sabotáže na železnici, jimž je nutno přikládat větší význam. Dne 5. 8. 1943 byly na trati Příbram-Zdice na jedné zatáčce vyšroubovány některé šrouby z pražců a uvolněny tak, že lokomotiva vyskočila z kolejí.
Dne 8. 8. 1943 byl způsoben úklad třaskavinou na železniční trať Praha-Beroun poblíž stanice Srbsko. Z dvojic kolejí obou směrů jízdy byly třaskavinou vytrhány kusy, takže provoz musel být přechodně přerušen.
Dne 26. 8. 1943 bylo na trati Milín-Tochovice u obce Ostrov vyšroubováno 15 šroubů z pražců a dalších 30 bylo uvolněno, kromě toho bylo na stejném místě vyšroubováno 9 svorkovnic a 21 uvolněno. V předpokládaném období činu projelo místem sabotáže 8 vlaků, aniž byly poškozeny. Osobní škody v žádném případě nevznikly.
... Při aktech sabotáže dne 5. 8. a 26. 8. 1943 byly přípravné práce provedeny z hlediska technického naprosto nedostatečně, pročež také nevznikla žádná větší škoda osobní ani materiálová. Šetření za účelem dopadení pachatelů jsou slibná.
Dne 8. 8. 1943 byl způsoben úklad třaskavinou na železniční trať Praha-Beroun poblíž stanice Srbsko. Z dvojic kolejí obou směrů jízdy byly třaskavinou vytrhány kusy, takže provoz musel být přechodně přerušen.
Dne 26. 8. 1943 bylo na trati Milín-Tochovice u obce Ostrov vyšroubováno 15 šroubů z pražců a dalších 30 bylo uvolněno, kromě toho bylo na stejném místě vyšroubováno 9 svorkovnic a 21 uvolněno. V předpokládaném období činu projelo místem sabotáže 8 vlaků, aniž byly poškozeny. Osobní škody v žádném případě nevznikly.
... Při aktech sabotáže dne 5. 8. a 26. 8. 1943 byly přípravné práce provedeny z hlediska technického naprosto nedostatečně, pročež také nevznikla žádná větší škoda osobní ani materiálová. Šetření za účelem dopadení pachatelů jsou slibná.
Sabotáže na železnici byly trestány smrtí:
Výstraha protektorátního ministerstva vnitra z roku 1939
První úspěšný útok trhavinovou náloží na projíždějící vlak
K prvnímu skutečně úspěšnému útoku trhavinovou náloží na projíždějící vlak v protektorátu došlo v noci z 31. srpna na 1. září 1943 na trati mezi Lískovcem a Frýdkem-Místkem. Velitel bezpečnostní policie a SD v protektorátu SS-Standartenführer Erwin Weinmann o tomto útoku K. H. Frankovi hlásil:
Dne 1. 9. 1943 v 1.06 hodin byl na železniční trati Frýdek-Moravská Ostrava mezi Lískovcem a Frýdkem na 18/1 km proveden útok trhavinami na nákladní vlak č. 8257. Lokomotiva nákladního vlaku byla těžce poškozena a 8 vagónů vykolejilo. Z vlakového personálu byli těžce zraněni čtyři muži. Výbuchem trhavinové nálože umístěné pravděpodobně na kolejích bylo vytrženo asi 80 cm kolejnice. Nákladní doprava byla přerušena asi na 10-15 hodin. Osobní doprava byla udržována přestupováním.
Při podrobné prohlídce místa činu byly nalezeny jednotlivé železné úlomky, které pravděpodobně pocházejí z nouzově vyrobené nálože. Nálož, která byla podle ženijních zásad volně položena vedle kolejnice, vybuchla při projíždění lokomotivy. Kromě toho ležely na místě činu malé úlomky mulu, pravděpodobně sáčku, ve kterém byla třaskavina uložena. Útok byl proveden na jednokolejné trati, čímž byla přerušena doprava.
Doprava byla obnovena 1. 9. 1943 pravidelným vlakem v 16.00 hodin.
Je pozoruhodné, že útok byl proveden na pravidelně projíždějící nákladní vlak. Ke zjištění pachatelů zatím chybějí dostatečné stopy. Je možné, že pachateli jsou členové sabotážní skupiny, která byla odhalena již před časem v souvislosti s podobným útokem a jejíž vedoucí činitelé nemohli být dosud zatčeni.
V pátrání se v tomto směru energicky pokračuje.
Při podrobné prohlídce místa činu byly nalezeny jednotlivé železné úlomky, které pravděpodobně pocházejí z nouzově vyrobené nálože. Nálož, která byla podle ženijních zásad volně položena vedle kolejnice, vybuchla při projíždění lokomotivy. Kromě toho ležely na místě činu malé úlomky mulu, pravděpodobně sáčku, ve kterém byla třaskavina uložena. Útok byl proveden na jednokolejné trati, čímž byla přerušena doprava.
Doprava byla obnovena 1. 9. 1943 pravidelným vlakem v 16.00 hodin.
Je pozoruhodné, že útok byl proveden na pravidelně projíždějící nákladní vlak. Ke zjištění pachatelů zatím chybějí dostatečné stopy. Je možné, že pachateli jsou členové sabotážní skupiny, která byla odhalena již před časem v souvislosti s podobným útokem a jejíž vedoucí činitelé nemohli být dosud zatčeni.
V pátrání se v tomto směru energicky pokračuje.
U Lískovce vykolejený vlak
(foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Dne 3. září 1943 po 15. hodině bylo těchto pět vybraných mužů - Zdeněk Žáček, Bohumil Janáček, Jan Ermis, Josef Lichnovský, Josef Drozd - poblíž místa činu oběšeno.
Pět mužů oběšených u Lískovce
(foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Partyzánská ofenziva proti železnici a německá protiopatření
Ostraha železničních tratí byla za protektorátu zajišťována především silami Vládního vojska, četnictva a Ozbrojené stráže ochrany železnic (OSOŽ - Bahnschutz), která byla zřízena již za první republiky v roce 1937.Ostraha železnic na jaře 1944.
žlutá - vládní vojsko, modrá - Bahnschutz, zelená - protektorátní četnictvo
Dne 3. února 1945 německý státní ministr pro Čechy a Moravu a vyšší velitel SS a police SS-Obergruppenführer K. H. Frank do funkce inspektora ostrahy tratí na Moravě (Inspekteur des Höheren SS und Polizeiführer für die Streckensicherung in Mähren - S.S.M.) jmenoval SS-Obersturmbannführera Lönholdta. Inspektor S.S.M. se sídlem v Olomouci byl Frankovi bezprostředně podřízen a disponoval mimořádnými pravomocemi. Byly mu takticky podřízeny všechny síly vyčleněné pro ostrahu železnic z řad armády, Waffen-SS, pořádkové policie, bezpečnostní policie, Volkssturmu a železniční stráže (Bahnschutz). Činnost měl koordinovat s velitelem 540. divize z.b.V. se sídlem v Brně (Generalleutnant Hans Windeck).
Začátkem března 1945 byl Lönholdt odvelen na frontu a na místo inspektora S.S.M. byl jmenován velitel 746. zemského střeleckého praporu (Landesschützenbataillon 746) v Uherském Hradišti major Ahlers. Ve zprávě K. H. Frankovi z 22. března 1945 si stěžoval na nedostatečnou součinnost velitele pořádkové policie na Moravě plukovníka policie Josefa Heischmanna, který prý vyjádřil „naprostý nezájem“ o ochranu železnic a Ahlers nabyl dojmu, že „plk. Heischmann ve mně vidí spíše majora a velitele praporu Wehrmachtu než státním ministrem pověřeného inspektora ostrahy tratí“. Německé orgány v té době již pod stupňujícími se útoky přestávaly zvládat situaci, železnice se navíc ocitly i pod útokem spojeneckých hloubkařů.
Pro ochranu vlaků a tratí byla zavedena některá zvláštní opatření:
- v místech zvýšené partyzánské činnosti byla max. rychlost omezena na 30 km/h
- před lokomotivami měly být připojeny alespoň dva zabezpečovací vagóny, aby v případě najetí na nálož nedošlo k poškození lokomotivy
- do stanic umísťováni němečtí železničáři
- do stanic byly umístěny hlídky Volkssturmu, které prováděly kontroly podél tratí
Hlídková činnost Volkssturmu nebyla úplně jednoduchou záležitostí, jak nasvědčuje hlášení mjr. Ahlerse:
1945, 1.4. Uherské Hradiště
Stoupající množství sabotáží a vražedných přepadení stráží nasazených při zajišťování komunikací vyžaduje od všech strážních oddílů v nejbližší době zvláštní svědomitost při výkonu služby. Přiblížení fronty vyvolá v budoucnu ještě silnější vzplanutí činnosti band.
Dále uvádíme tři zvláště hrozivé příklady z činnosti band, které se přihodily během jednoho týdne:
1. Dne 24. 3. 1945 vykonával velitel roty Volkssturmu Gareiss kontrolu stráží na úseku Horní Lideč na trati Valašské Meziříčí - Klobouky. Gareiss jel toho dne po velmi frekventované silnici Lidečko - Lužná bez doprovodu. Kolem 11. hodiny byl Gareiss nalezen mezi Lidečkem a Lužnou mrtev. Mrtvola měla střelnou ránu v prsou a postřelení na levém spánku. Pistole a boty byly uloupeny.
2. Dne 24. 3. 1945 se vojáci Volkssturmu Mühlhaus a Prosser nevrátili z hlídky, která trvala od 21 do 24 hodin. V 0.30 hodin hlídka v síle 5 mužů nalezla oba vojáky Volkssturmu u km 37,00 zastřelené a oloupené. Na místě činu došlo k přestřelce.
3. Dne 31. 3. 1945 v 0.15 hod. došlo k přestřelce mezi bandity a hlídkou Volkssturmu v Ústí na trati Valašské Meziříčí - Vlárský průsmyk. Přitom byli 3 vojáci Volkssturmu těžce zraněni.
Ve všech třech případech pátrání nemělo valného úspěchu. Události jako takové nutí k okamžitým vhodným opatřením, která by zajistila při ochraně tratí zvýšenou bezpečnost nejen pro tratě, ale i pro strážní oddíly. Tato opatření musí být prováděna s ohledem na místní poměry a situaci. Musí být dosaženo za všech okolností toho, aby vojáci konali svou těžkou, odpovědnou službu se svědomitou pečlivostí a s největší možnou přizpůsobivostí a při využití všech bezpečnostních opatření...
Stoupající množství sabotáží a vražedných přepadení stráží nasazených při zajišťování komunikací vyžaduje od všech strážních oddílů v nejbližší době zvláštní svědomitost při výkonu služby. Přiblížení fronty vyvolá v budoucnu ještě silnější vzplanutí činnosti band.
Dále uvádíme tři zvláště hrozivé příklady z činnosti band, které se přihodily během jednoho týdne:
1. Dne 24. 3. 1945 vykonával velitel roty Volkssturmu Gareiss kontrolu stráží na úseku Horní Lideč na trati Valašské Meziříčí - Klobouky. Gareiss jel toho dne po velmi frekventované silnici Lidečko - Lužná bez doprovodu. Kolem 11. hodiny byl Gareiss nalezen mezi Lidečkem a Lužnou mrtev. Mrtvola měla střelnou ránu v prsou a postřelení na levém spánku. Pistole a boty byly uloupeny.
2. Dne 24. 3. 1945 se vojáci Volkssturmu Mühlhaus a Prosser nevrátili z hlídky, která trvala od 21 do 24 hodin. V 0.30 hodin hlídka v síle 5 mužů nalezla oba vojáky Volkssturmu u km 37,00 zastřelené a oloupené. Na místě činu došlo k přestřelce.
3. Dne 31. 3. 1945 v 0.15 hod. došlo k přestřelce mezi bandity a hlídkou Volkssturmu v Ústí na trati Valašské Meziříčí - Vlárský průsmyk. Přitom byli 3 vojáci Volkssturmu těžce zraněni.
Ve všech třech případech pátrání nemělo valného úspěchu. Události jako takové nutí k okamžitým vhodným opatřením, která by zajistila při ochraně tratí zvýšenou bezpečnost nejen pro tratě, ale i pro strážní oddíly. Tato opatření musí být prováděna s ohledem na místní poměry a situaci. Musí být dosaženo za všech okolností toho, aby vojáci konali svou těžkou, odpovědnou službu se svědomitou pečlivostí a s největší možnou přizpůsobivostí a při využití všech bezpečnostních opatření...
Největší útok na železnici v českých zemích
K nejúspěšnějšímu partyzánskému útoku na železnici v protektorátu, který způsobil Němcům největší ztráty na životech, došlo 10. dubna 1945 na trati Brno - Jihlava na 195. kilometru na 38 metrů dlouhém železničním mostu u Helenína. Most byl vyhozen do povětří krátce před průjezdem vojenského transportu Wehrmachtu, lokomotiva a vagony se zřítily ze zničeného mostu. Akci provedla skupina Jermak. Podle hlášení jihlavského okresního hejtmana z 11. dubna bylo minimálně 51 mrtvých a 124 zraněných.
Dálnopis č. 227, 11.4.45 21,-
Německý státní ministr pro Čechy a Moravu, odd. I v Praze
Odvolání: Můj dálnopis z 10. dubna 1945
Na místě jsem zjistil toto: Detonace byla slyšet ve 23,40 na nádraží Jihlava. Vlak stál v Jihlavě. Ve 23,45 hod. jel (vlak č. 90190, transport wehrmachtu) na most. Hlídač závor před mostem, který tvrdí, že o detonaci nic neslyšel, byl gestapem zatčen. Detonaci ovšem slyšelo lokomotivní personál na nádraží Jihlava, wehrmacht i obyvatelstvo. Lokomotiva s tendrem napřed vjela dvěma vozy na most. Lokomotiva se převrhla a 2 vagony leží na náspu a částečně na lokomotivě. Třetí vagon spadl do řeky Jihlavy, stejně jako čtvrtý a pátý (hloubka řeky 2-2,5 m) leží převržené a naražené, šestý se zborcenou skříní na levém nábřeží, sedmý, osmý, devátý a desátý na této straně na novém skladišti, resp. na mostní konstrukci. 1 vagon částečně visí přes most, 2 vagony byly odtaženy. Podle dosavadních zjištění je 51 mrtvých, 124 zraněných. Záchranné práce byly ihned zahájeny za účasti wehrmachtu, Waffen-SS, Říšské pracovní služby, lazaretu a DRK [Německý červený kříž], ještě v noci zranění odvezeni do nemocnice. Vyprošťování mrtvých pokračuje ještě dnes... Aby mohla být trať co nejrychleji opět uvedena do provozu, bude vedle zničeného mostu postaven pomocný dřevěný most
...
Okresní hejtman, pod. Dr. Schepek
Německý státní ministr pro Čechy a Moravu, odd. I v Praze
Odvolání: Můj dálnopis z 10. dubna 1945
Na místě jsem zjistil toto: Detonace byla slyšet ve 23,40 na nádraží Jihlava. Vlak stál v Jihlavě. Ve 23,45 hod. jel (vlak č. 90190, transport wehrmachtu) na most. Hlídač závor před mostem, který tvrdí, že o detonaci nic neslyšel, byl gestapem zatčen. Detonaci ovšem slyšelo lokomotivní personál na nádraží Jihlava, wehrmacht i obyvatelstvo. Lokomotiva s tendrem napřed vjela dvěma vozy na most. Lokomotiva se převrhla a 2 vagony leží na náspu a částečně na lokomotivě. Třetí vagon spadl do řeky Jihlavy, stejně jako čtvrtý a pátý (hloubka řeky 2-2,5 m) leží převržené a naražené, šestý se zborcenou skříní na levém nábřeží, sedmý, osmý, devátý a desátý na této straně na novém skladišti, resp. na mostní konstrukci. 1 vagon částečně visí přes most, 2 vagony byly odtaženy. Podle dosavadních zjištění je 51 mrtvých, 124 zraněných. Záchranné práce byly ihned zahájeny za účasti wehrmachtu, Waffen-SS, Říšské pracovní služby, lazaretu a DRK [Německý červený kříž], ještě v noci zranění odvezeni do nemocnice. Vyprošťování mrtvých pokračuje ještě dnes... Aby mohla být trať co nejrychleji opět uvedena do provozu, bude vedle zničeného mostu postaven pomocný dřevěný most
...
Okresní hejtman, pod. Dr. Schepek
Hlášení mjr. Ahlerse pro K. H. Franka z následujícího dne počet obětí zvyšovalo na 65 mrtvých a 115 zraněných a informovalo o dalším podobném útoku na železničním mostu mezi Kralicemi a Rapoticemi:
Státní min. Praha, dálnopis č. 2326, 12/4 45, 00:45
Panu státnímu ministru Frankovi
Podle hlášení železničního ředitelství Brno:
1. Dne 10. 4. ve 23,48 hodin se na 38 m dlouhém železničním mostě u km 195,721 trati Brno-Jihlava zřítil vlak DG 90190 (vojenský vlak) včetně mostní konstrukce. Lokomotiva vykolejila, 5 vozů se zřítilo, na obou stranách vykolejilo a zůstalo viset po dvou vagonech. Dosud 65 mrtvých a 115 zraněných. Příčinou trhavinová nálož, pravděpodobně na základech mostu. Provoz přerušen asi na 14 dní. Osobní doprava udržována přestupováním, nákladní provoz až na další zastaven. Trať pro nedostatek personálu nestřežena.
2. Dne 11. 4. ve 1,20 hodin explodovala na železničním mostě mezi Kralicemi a Rapoticemi na trati Brno-Jihlava pod vlakem BDG 99918 výbušná nálož. Lokomotiva a 10 vagonů vykolejilo. 50 m kolejnic včetně pražců vyrváno. Mostní konstrukce se zřítila. Nákladní provoz zastaven, osobní provoz udržován přestupováním. Přerušení provozu asi na 14 dní.
Hlášení 1. a 2. jsou na sobě nezávislé případy.
Insp. ostrahy tratí na Moravě
Uh. Hradiště
pod. Ahlers, major
Panu státnímu ministru Frankovi
Podle hlášení železničního ředitelství Brno:
1. Dne 10. 4. ve 23,48 hodin se na 38 m dlouhém železničním mostě u km 195,721 trati Brno-Jihlava zřítil vlak DG 90190 (vojenský vlak) včetně mostní konstrukce. Lokomotiva vykolejila, 5 vozů se zřítilo, na obou stranách vykolejilo a zůstalo viset po dvou vagonech. Dosud 65 mrtvých a 115 zraněných. Příčinou trhavinová nálož, pravděpodobně na základech mostu. Provoz přerušen asi na 14 dní. Osobní doprava udržována přestupováním, nákladní provoz až na další zastaven. Trať pro nedostatek personálu nestřežena.
2. Dne 11. 4. ve 1,20 hodin explodovala na železničním mostě mezi Kralicemi a Rapoticemi na trati Brno-Jihlava pod vlakem BDG 99918 výbušná nálož. Lokomotiva a 10 vagonů vykolejilo. 50 m kolejnic včetně pražců vyrváno. Mostní konstrukce se zřítila. Nákladní provoz zastaven, osobní provoz udržován přestupováním. Přerušení provozu asi na 14 dní.
Hlášení 1. a 2. jsou na sobě nezávislé případy.
Insp. ostrahy tratí na Moravě
Uh. Hradiště
pod. Ahlers, major
Most na trati Brno - Jihlava u Helenína zřícený po útoku 10. dubna 1945
(foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
Vlak zřícený z mostu u Helenína
(foto: Osvobození Československa Rudou armádou 1944/1945, Praha 1965)
Nové Město na Moravě:
- 6. dubna pod vlakem 907 vybuchla nálož. Stroj a jeden vůz vyšinuty, trať poškozena.
- 16. dubna byla náloží pod vlakem 8707 vyhozena trať. Vyšinul stroj a 4 vozy.
- 19. dubna 1945 došlo ve stanici ke střetu dvou strojních vlaků - vyčerpaní a opilí němečtí zaměstnanci
- 20. dubna 1945 pod vlakem 7113 vybuchla nálož. Vyšinuty 2 stroje.
- Před vlakem 904 u Radňovic vyhozena trať. Vlak měl postrk a sjel po spádu na porouchané místo. Převrátily se obě lokomotivy a 8 vozů bylo nakupeno na hromadu. Vlak byl obsazen Němci, kteří prchali před Rudou armádou. Skoro v tutéž dobu u Rovného najel vlak 8704 na nálož. Vyšinuly dva stroje a 5 vozů bylo rozbito.
Žďár na Moravě:
- Začátkem měsíce prosince 1944 v tunelu u Borače vybuchla nálož pod vlakem 5881, topič byl vážně zraněn.
- Ve výtopně ve Žďáru na Mor. byly 1. ledna 1945 poškozeny náložemi 4 stroje.
- V březnu vyšinul mezi Sázavou-Velkou Losenicí a Přibyslaví na rozmontované kolejnici vlak 8706.
- Mezi Sázavou-Velkou Losenicí a Žďárem n. M. zásahem partyzánů bylo způsobeno vyšinutí vlaku 8706. Lokomotivou a několika převrácenými vozy se zatarasila trať.
- Mezi Radňovicemi a Slavkovicemi byl náloží vyhozen vlak s Němci; vyšinul stroj a 12 vozů.
Sázava-Velká Losenice:
- 19. března 1945 vyšinul vlak 8706; rozmontovaná kolejnice
- 19. března 1945 vyšinul vlak 7114; rozmontovaná kolejnice
- 1. dubna 1945 vyšinul vlak 940; rozmontovaná kolejnice
- 5. dubna 1945 vybuchla pod vlakem 945 nálož. Stroj a vozy poškozeny.
- 16. dubna 1945 vybuchla pod vlakem 7101 nálož. Poškozeny stroj a vozy
- 18. dubna 1945 vybuchla pod vlakem 8701 nálož. Stroj a vozy poškozeny.
- 20. dubna 1945 pod vlakem 904 vybuchla nálož. Poškozen stroj a vozy
- Před vojenským vlakem 904 zatarasena trať velkými kameny.
- V úseku Dolní Hamry-Sázava-Velká Losenice zadrženy všechny vlaky zatarasením tratě velkými balvany.
Přehled větších útoku na železnici v protektorátu
Celkový přehled partyzánských útoků na železniční tratě od září 1944:Mapa větších partyzánských útoků na železniční tratě od září 1944 do května 1945
(klikni pro zvětšení)
Německá mapa zachycující útoky na železniční tratě v protektorátu v dubnu 1945 s vyznačením typu útoku, číslo u značky znamená den útoku:
Mapa zachycující útoky ve východních Čechách začátkem května 1945:
Mapa útoků na železnice v oblasti železničního ředitelství v Hradci Králové
začátkem května 1945
(klikni pro zvětšení)
Přímých útoků na železnici v protektorátu za dobu války je zdokumentováno více než 300. Z toho dvě třetiny pak v období od konce roku 1944 do konce války.
Tabulka shrnující větší útoky na protektorátní železnici do 5. května 1945:
Datum |
Místo, trať |
Akce |
28. října 1939 |
Brno Chrlice km 9,5 Brno Bohunice km 148,6 Brno Maloměřice km 160,5 |
výbuchy třaskavin pod třemi vlaky, nezpůsobily žádné škody |
25. června 1942 |
Holešov - Valašské Meziříčí |
rozšroubovány koleje |
5. srpna 1943 |
Protivín - Zdice km 89 |
rozšroubovány koleje, lokomotiva vykolejila |
8. srpna 1943 |
Praha - Beroun, u stanice Srbsko km 33 |
výbuch nálože na trati, vytrhány kusy kolejí, provoz přerušen 6 hodin |
26. srpna 1943 |
Milín - Tochovice, u obce Ostrov km 63 |
z pražců vyšroubováno 15 šroubů a dalších 30 uvolněno |
1. září 1943 |
Ostrava - Frýdek, u Lískovce km 18 |
výbuch nálože pod projíždějícím vlakem, poškozena lokomotiva, osm vagonů vykolejeno, čtyři zranění První úspěšný útok trhavinovou náloží na projíždějící vlak. Doprava přerušena 15 hodin. |
2. září 1943 |
Frýdek - Baška |
překážka na trati, lokomotiva poškozena |
31. října 1943 |
Ždírec u Plzně - Nepomuk |
mechanická překážka na trati |
8. listopadu 1943 |
Bohumín - Ostrava, stanice Hrušov |
výbuch nálože pod vlakem, poškozena lokomotiva a kolejnice, strojvedoucí zraněn |
18. března 1944 |
Vratimov - Kunčice km 10 |
výbuch nálože na trati, poškozen tendr, kolejnice, doprava přerušena 5 hodin |
20. března 1944 |
Moravská Ostrava |
výbuchem nálože poškozen železniční most přes Ostravici, provoz obnoven rychlostí 5 km/h |
1. května 1944 |
Černá za Bory - Dašice km 299 |
výbuchem nálože poškozeno 25 m kolejí, doprava přerušena na 5 hodin |
2. května 1944 |
Josefův Důl - Zárubek |
výkolejky na důlní trati, zpoždění 3 hodiny |
11. května 1944 |
Jaroměř - Skalice km 2 |
nalezena nálož na trati |
1. července 1944 |
Moravská Ostrava - Vítkovice km 3 |
ve Vítkovicích přes trať položeny dva telegrafní sloupy, zpoždění 60 minut |
14. července 1944 |
Židenice - Obřany km 160 |
výbuch nálože na trati u maloměřické cementárny, poškozena lokomotiva a kolejnice, doprava přerušena na 6 hodin 20 minut |
25. července 1944 |
Zárubek - Josefův důl km 9 |
výbuch pod vlakem na důlní trati, poškozena lokomotiva |
26. července 1944 |
Konice - Dzbel km 27 |
výbuch nálože na trati, přerušení dopravy 2 hodiny |
26. července 1944 |
Brodek - Grygov km 197 |
výbuch nálože na trati |
26. července 1944 |
žst. Kostelec na Hané |
ve stanici výbuchem poškozena výhybka |
26. července 1944 |
Červenka - Moravičany-Loštice km 85 |
nalezeno 6 náloží na trati |
28. července 1944 |
žst. Moravičany-Loštice km 58 |
výbuch nálože na trati |
30. července 1944 |
Moravská Ostrava Přednádraží |
výbuch nálože pod vlakem, poškozena lokomotiva, kolejnice |
14. srpna 1944 |
Olomouc - Velká Bystřice km 8 |
výbuch nálože na trati pod vlakem, poškozeny kolejnice |
17. srpna 1944 |
Brno - Chrlice km 4 |
výbuch nálože na trati pod vlakem, poškozena kolejnice |
17. srpna 1944 |
Brno - Černovice km 3 |
výbuch nálože pod vlakem, poškozena lokomotiva, kolejnice |
20. srpna 1944 |
Štěpánov - Olomouc km 82 |
výbuch nálože na trati, poškozen tendr |
28. srpna 1944 |
Příkazy - Senice na Hané km 16 |
výbuch nálože na trati pod vlakem, vyrvány kolejnice, další nálož objevena |
29. srpna 1944 |
Vrbátky - Prostějov |
výbuch nálože na trati pod vlakem |
7. září 1944 |
Česká Třebová - Ústí nad Orlicí, u Dlouhé Třebové km 250 |
výbuch nálože na trati, poškozena kolejnice, doprava přerušena na 5 hodin 20 minut |
22. září 1944 |
Adamov - Židenice |
poškozena trať |
22. září 1944 |
Bílovice - Obřany km 163 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva a kolejnice, doprava přerušena na 5 hodin |
16. října 1944 |
Růžďka (Bystřička) - Brňov km 30 |
výbuch nálože pod vlakem, poškozeny kolejnice |
26. října 1944 |
Vsetín - Valašská Polanka |
nalezena nálož na trati |
29. října 1944 |
Kunovice - Loučka |
zničeno dorozumívací zařízení |
1. listopadu 1944 |
Hustopeče nad Bečvou - Valašské Meziříčí km 22 |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva, poškozena trať v délce až 277 m, doprava přerušena 11 hodin |
2. listopadu 1944 |
Hodslavice - Valašské Meziříčí km 67 |
výbuch nálože na trati, doprava přerušena 6 hodin |
2. listopadu 1944 |
Valašská Polanka - Horní Lideč, viadukt Lužná km 25 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva a mostní kontrukce, doprava přerušena 8 hodin |
2. listopadu 1944 |
Růžďka (Bystřička) - Jablůnka km 35 |
výbuchem poškozená trať |
3. listopadu 1944 |
Valašské Meziříčí - Jablůnka km 29 |
objevena nálož na trati |
9. listopadu 1944 |
Horní Lideč - Valašská Polanka km 27 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, doprava přerušena 3 hodiny |
14. listopadu 1944 |
Chrlice -Brno km 3 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, doprava přerušena 6 hodin |
14. listopadu 1944 |
Bílovice - Babice km 165 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva a kolejnice, doprava přerušena na 6 hodin |
14. listopadu 1944 |
Černovice - Slatina km 2 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva |
15. listopadu 1944 |
Brno - Zábrdovice |
nalezena nálož na trati, doprava přerušena na 2 hodiny |
29. listopadu 1944 |
Břest - Říkovice km 173 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva |
29. listopadu 1944 |
Tlumačov - Otrokovice km 159 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva a mostní pilíř, doprava přerušena 4 hodiny |
30. listopadu 1944 |
Polička - Sádek km 22 |
výbuch nálože na trati, zničeny kolejnice, doprava přerušena na 4 hodiny 40 minut |
1. prosince 1944 |
Doubravník - Borač km 85 |
výbuch nálože na trati uprostřed tunelu, poškozena lokomotiva, doprava přerušena na 3 hodiny 30 minut |
1. prosince 1944 |
Tlumačov - Otrokovice km 158 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, zpoždění 660 minut |
5. prosince 1944 |
Brno - Česká Třebová, u Obřan km 159 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva transportu WH, zničeny kolejnice, doprava přerušena na 5 hodin 20 minut |
11. prosince 1944 |
Doubí u Plané nad Lužnicí |
nalezena nálož na trati |
12. prosinec 1944 |
Nová Cerekev - Vlásenice km 27 |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva a šest vozů, trať poškozena v délce 250 m |
12. prosince 1944 |
Hlinsko pod Hostýnem - Dobrotice km 29 |
nalezena nálož na trati, zpoždění 100 minut |
14. prosince 1944 |
Valašské Meziříčí - Jablůnka km 35 |
výbuch nálože na trati pod vlakem, poškozeny kolejnice, doprava přerušena 8 hodin |
21. prosince 1944 |
Leština - Světlá nad Sázavou km 243 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva a kolejnice, přerušení dopravy na 6 hodin |
1. ledna 1945 |
Žďár na Moravě (dnes Žďár nad Sázavou) |
partyzány přepadena výtopna, zničeny 4 lokomotivy |
2. ledna 1945 |
Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí |
nalezena nálož na trati, při odstraňování zastřelen jeden německý voják |
2. ledna 1945 |
Hustopeč - B. Lešná |
výbuch nálože na trati, poškozen vagon lazaretního vlaku |
3. ledna 1945 |
Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí km 264 |
nalezena nálož na trati, přestřelka s partyzány |
4. ledna 1945 |
Břevnice - Rozsochatec km 9 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, vykolejeny dva vagony, přerušení dopravy na 6 hodin 40 minut |
8. ledna 1945 |
Špičky - Milotice km 12 |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva a devět vagonů |
25. ledna 1945 |
Přerov - Břeclav km 178 |
výbuch nálože na trati |
28. ledna 1945 |
Obřany - Židenice km 160 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, vykolejeny čtyři vozy, nalezeny další tři nevybuchlé nálože, přerušení dopravy na 24 hodin |
29. ledna 1945 |
Svitávka - Zboněk km 197 |
na trati nalezeny dvě nálože, přerušení dopravy na 80 minut |
29. ledna 1945 |
Brno - Přerov km 3 |
nalezena nálož na trati |
30. ledna 1945 |
Jablůnka - Valašské Meziříčí km 30 |
výbuch nálože na trati, vykolejen jeden vůz |
31. ledna 1945 |
Jablůnka - Vsetín km 41 |
výbuch nálože na mostě přes Bečvu |
31. ledna 1945 |
Veselí n. M. - Brno km 80 |
nalezena nálož na trati |
1. února 1945 |
Veselí n. M. - Javorník km 65 |
nalezena nálož na trati |
2. února 1945 |
Branky - Valašské Meziříčí km 88 |
telegrafní sloup položen přes trať |
7. února 1945 |
Přerov - Hranice, u stanice Prosenice |
výbuch nálože na trati |
9. února 1945 |
Nezamyslice - Němčice nad Hanou |
výbuch nálože na trati, vyrvána kolejnice, doprava přerušena 5 hodin |
11. února 1945 |
stanice Jablůnka |
výbuch nálože na trati, doprava přerušena 7 hodin |
11. února 1945 |
Mšeno - Vrátno km 4 |
umístěna železná překážka na trati |
16. února 1945 |
Rájec - Dolní Lhota km 184 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, přerušení dopravy na 7 hodin |
19. února 1945 |
Hustopeče nad Bečvou - Milotice km 13 |
výbuch nálože na trati, vykolejen jeden vůz |
22. února 1945 |
Černá za Bory - Pardubice km 304 |
nalezena nálož na trati, doprava nepřerušena |
23. února 1945 |
Světlá - Leština n. Sáz. km 249, 253 |
partyzány ostřelován vlak, poškozena lokomotiva, na km 249 nalezena nálož na mostě |
23. února 1945 |
stanice Leština |
přepadení stanice partyzány, vypuštěno 18 cisternových vozů nafty |
24. února 1945 |
Branky - Kunovice-Loučka km 52 |
položeny telegrafní sloupy přes trať |
26. února 1945 | stanice Morkovice | vypuštěno 28 cisternových vozů benzínu, oleje a lihu |
27. února 1945 |
Krahulov - Okřížky |
partyzány ostřelován vlak |
28. února 1945 |
Dzbel - Chornice km 29 |
odšroubovány kolejnice na 18 pražcích |
28. února 1945 |
Ptení - Konice km 28 |
uvolněny kolejnice, vykolejena lokomotiva a dva vagony, doprava přerušena 10 hodin |
2. března 1945 |
Lysá nad Labem - Kostomlaty km 33 |
exploze 31 vagonů s municí |
10. března 1945 |
Sázava - Nížkov km 23 |
mechanicky vykolejeno deset vozů vojenského transportu Wehrmachtu, doprava přerušena na 16 hodin |
10. března 1945 |
Nymburk - Mladá Boleslav, stanice Vlkava |
exploze vojenského vlaku, zničeno 21 vagonů |
12. března 1945 |
Sobiňov - Ždírec km 26 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena na 5 hodin |
12. března 1945 |
Golčův Jeníkov - Vlkaneč km 260 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena na 7 hodin |
12. března 1945 |
Dzbel - Prostějov, u Čunína km 21 |
uvolněna kolejnice, vykolejena lokomotiva a dva vozy, doprava přerušena 23 hodin |
14. března 1945 |
Náměšť - Kralice nad Oslavou km 39 |
vykolejeno 38 vagonů, trať poškozena v délce 300 m, doprava přerušena na 48 hodin |
16. března 1945 |
Martinice - Kunčice nad Labem |
poškozena trať, doprava nepřerušena |
18. března 1945 |
Pardubice km 304 |
výbuch nálože u návěstidla |
19. března 1945 |
Žďár - Dolní Hamry km 32 |
vychýlena kolej, lokomotiva a osm vagonů transportu Wehrmachtu se zřítilo z náspu, doprava přerušena na 24 hodin |
19. března 1945 |
Osíčko - Kunovice-Loučka km 49 |
výbuch nálože na trati |
20. března 1945 |
Prostějov - Kostelec na Hané km 6 |
uvolněny kolejnice |
20. března 1945 |
Prostějov - Dzbel km 4 |
uvolněny kolejnice, vykolejena lokomotiva a dva vozy, provoz přerušen 24 hodin |
22. března 1945 |
Kostelec na Hané - Dzbel km 8 |
uvolněny kolejnice na trati |
24. března 1945 |
Tišnov - Doubravník km 91 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice |
24. března 1945 |
Nedvědice - Doubravník km 81 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena na 5 hodin 45 minut |
25. března 1945 |
Velké Karlovice km 36 |
zastřelena dvoučlenná traťová hlídka Volkssturmu |
25. března 1945 |
Hovězí - Halenkov |
osm telegrafních sloupů položeno přes trať |
25. března 1945 |
Hustopeče nad Bečvou - Lešná km 16 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, dva vagony spadly z náspu |
26. března 1945 |
Janová - Hovězí, Bařiny - Halenkov |
přes koleje položeno 24 telegrafních sloupů |
27. března 1945 |
Rájec - Skalice km 189 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena 5 hodin |
31. března 1945 |
Chrast - Zaječice km 70 |
mechanicky poškozena kolejnice, doprava přerušena 2 hodiny |
2. dubna 1945 |
Jaroměřice nad Rokytnou - Kojetice km 151 |
přerušeno signální vedení |
2. dubna 1945 |
u žel. st. Vsetín km 39 |
výbuch nálože na trati |
3. dubna 1945 |
Letovice - Rozhraní km 207 |
nalezeny čtyři nálože na trati |
4. dubna 1945 |
Prosenice - Radvanice - Lipník km 195 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva |
5. dubna 1945 |
Dašice km 297 |
výbuch nálože na trati, zničeny výhybky a kolejnice, další nálož nalezena, doprava přerušena na 9 hodin |
5. dubna 1945 |
Sázava - Dolní Hamry km 28 |
náloží zničena lokomotiva a kolejnice, doprava přerušena 11 hodin 30 minut |
5. dubna 1945 |
Častolovice - Čestice km 56 |
poškozené kolejnice, vykolejila lokomotiva a 11 vozů zničeno celkem 60 metrů trati a spojovacího vedení, doprava přerušena 40 hodin |
5. dubna 1945 |
Hradčovice - Havřice km 111 |
výbuch nálože pod motorovým vlakem, vytržena část kolejnic, doprava přerušena 6 hodin |
5. dubna 1945 |
u Kunovic km 100 |
výbuch nálože pod nákladním vlakem, vytržena kolejnice v délce 55 cm, doprava přerušena 2 hodiny |
6. dubna 1945 |
Olešná - Rovné km 54 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva a kolejnice, výluka několik hodin |
6. dubna 1945 |
Kunovice - Hradčovice |
výbuchem poškozen železniční most, provoz zastaven 3 hodiny |
6. dubna 1945 |
Ostrožská Nová Ves km 100 |
výbuchem poškozen železniční most, provoz zastaven 6 hodin |
6. dubna 1945 |
Kunovice - Vésky km 102 |
výbuch nálože pod lokomotivou, zničeny kolejnice v délce 1,2 m, provoz přerušen 4 hodiny |
6. dubna 1945 |
Pitín km 136 |
přestřelka s partyzány při pokusu o uložení nálože |
7. dubna 1945 |
Rozsochatec - Chotěboř km 14 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena 6 hodin |
7. dubna 1945 |
Borová - Pustá Kamenice km 30 |
nalezena nálož na trati |
7. dubna 1945 |
Skalice - Svitávka km 195 |
výbuch nálože na trati na mostě |
7. dubna 1945 |
Slavkovice - Žďár km 38 |
výbuch nálože na trati, zničena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena na 8 hodin |
7. dubna 1945 |
Bystřice - Rozsochy km 60 |
výbuch nálože na trati, zničena lokomotiva, vykolejeno 5 vozů, doprava přerušena 10 hodin |
7. dubna 1945 |
Borač |
nákladní vlak přepaden partyzány |
7. dubna 1945 |
Kunovice - Hradčovice km 103 |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen 10 hodin |
7. dubna 1945 |
Kunovice - Ostrožská Nová Ves km 98 |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen 8 hodin |
8. dubna 1945 |
Rájec - Dolní Lhota km 185 |
výbuch nálože na trati, zničena lokomotiva, poškozeny kolejnice, doprava přerušena na 4 hodiny. Další dvě nálože nalezeny. |
8. dubna 1945 |
Nezamyslice - Bedihošť km 66 |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva, provoz zastaven 6 hodin |
8. dubna 1945 |
Nemotice - Bohuslavice km 55 |
výbuch nálože na trati, provoz zastaven 6 hodin |
8. dubna 1945 |
Žamberk - Letohrad km 26 |
rozmontovány koleje, doprava přerušena 6 hodin |
8. dubna 1945 |
žel. st. Babice |
výbuch nálože na výhybce č. 14 |
8. dubna 1945 |
Kunčice nad Labem - Martinice |
překážka na trati |
8. dubna 1945 |
Letohrad - Dolní Obrouč km 3 |
vlak najel na kámen na trati |
9. dubna 1945 |
Vlkoš-Kelčany - Kyjov km 65 |
výbuch nálože na trati, provoz zastaven 6 hodin |
9. dubna 1945 |
Kunovice - Ostrožská Nová Ves km 98 |
výbuch nálože na trati, provoz zastaven 4 hodiny |
9. dubna 1945 |
Borová - Pustá Kamenice km 31 |
výbuch nálože na trati, vyřazena lokomotiva, zničena kolejnice |
9. dubna 1945 |
Kojetín - Moravská Ostrava |
u hradla Police partyzány přepaden vlak s maďarskými vojáky min. jeden Maďar zabit, 4 zraněni |
10. dubna 1945 |
Jihlava - Luka nad Jihlavou km 196 |
vyhozen do vzduchu železniční most spolu s projíždějícím transportním vlakem Wehrmachtu. Minimálně 65 mrtvých a 115 zraněných. Největší útok na železnici v českých zemích během války, trať 14 dní mimo provoz |
10. dubna 1945 |
Rájec km 184 |
vvýbuch nálože na trati na mostě, most poškozen, zničena trať v délce 25 metrů, další nálož nalezena. Doprava přerušena na 72 hodin. |
10. dubna 1945 |
Dolní Hamry - Žďár km 31 |
uvolněná kolej, poškozena lokomotiva, 3 vykolejené vagóny, zničeno spojovací vedení. Doprava přerušena 18 hodin. |
10. dubna 1945 |
Bystřice - Rožná km 66 |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva a 6 vagónů, zničena kolejnice |
10. dubna 1945 |
Pohled - Přibyslav km 6 |
výbuch nálože pod mostem |
10. dubna 1945 |
Prostějov - Dzbel km 14 |
vlak přepaden partyzány |
10. dubna 1945 |
Vrbátky - Prostějov |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen 3 hodiny |
10. dubna 1945 |
Vyškov - Luleč km 42 |
u 21 pražců uvolněny šrouby |
10. dubna 1945 |
Horní Lideč - Val. Polanka km 24 |
uvolněna kolejnice |
10. dubna 1945 |
Hradčovice - Kunovice km 108 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva |
11. dubna 1945 |
Rapotice - Kralice km 22 |
náloží zničena trať, mostní konstrukce a spojovací vedení, vykolejila lokomotiva a 8 vagonů, trať mimo provoz 18 hodin, oprava mostu 14 dní |
11. dubna 1945 |
Rožná - Věžná km 73 |
rozmontováno 10 metrů trati |
11. dubna 1945 |
Doudleby - Potštejn km 68 |
výbuch dvou náloží na trati, zničena kolejnice, doprava přerušena 6 hodin |
12. dubna 1945 |
Vlkaneč - Leština km 254 |
odmontována jedna kolejnice |
12. dubna 1945 |
Moravičany-Loštice |
přepaden strážní domek v této stanici |
12. dubna 1945 |
Nezamyslice-Ivanovice na Hané km 59 |
výbuch nálože na trati |
12. dubna 1945 |
Bedihošť-Nezamyslice km 66 |
výbuch nálože na trati |
12. dubna 1945 |
Nemotice - Brankovice km 46 |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen 3 hodiny |
12. dubna 1945 |
žel. st. Moravský Písek |
přestřelka s partyzány, zničení výbušnin ve skladišti |
13. dubna 1945 |
Sobiňov - Žďírec km 26 |
výbuch nálože na trati, vyřazena lokomotiva, vykolejeny 4 vagóny, zničeno 40 metrů trati, doprava přerušena 24 hodin |
13. dubna 1945 |
Uhersko - Zámrsk km 283 |
náloží zničena kolejnice, doprava přerušena 9 hodin |
13. dubna 1945 |
Doubravník - Nedvědice km 81 |
výbuch nálože na trati, vyřazena lokomotiva, poškozena kolejnice, doprava přerušena 6 hodin |
13. dubna 1945 |
Rozsochy - Bystřice n. P. km 62 |
nalezena nálož na trati |
13. dubna 1945 |
Krouna - Předhradí km 44 |
výbuch nálože na trati, zničeny kolejnice, doprava přerušena 5 hodin |
13. dubna 1945 |
Dluhonice - Prosenice - Radvanice |
uvolněny kolejnice v délce 100 m, vykolejila lokomotiva, provoz přerušen 10 hodin |
13. dubna 1945 |
Vsetín - Jablůnka km 39 |
výbuch nálože na trati, jeden vagón vykolejen, provoz přerušen 9 hodin |
14. dubna 1945 |
Polička - Sádek km 22 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, doprava přerušena 11 hodin |
14. dubna 1945 |
Uhersko - Zámrsk km 281 |
výbuch nálože na trati, poškozen most, kolejnice, spojovací vedení, doprava přerušena 24 hodin |
14. dubna 1945 |
Skalice - Rájec km 183 |
výbuch nálože na trati, zničena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena 10 hodin |
14. dubna 1945 | Litice - Potštejn |
rozmontovaná kolej, doprava přerušena 2 hodiny |
14. dubna 1945 |
Kyjov - Bohuslavice km 61 |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen 5 hodin |
14. dubna 1945 |
Kunovice - St. Město |
výbuch nálože u výhybky, provoz přerušen 10 hodin |
14. dubna 1945 |
Skuteč - Pokřikov km 50 |
nalezena nálož na trati |
14. dubna 1945 |
Pardubice -Rosice km 1 |
výbuch nálože na trati |
14. dubna 1945 |
Ptení - Dzbel |
uvolněná kolejnice, provoz přerušen |
14. dubna 1945 |
Dřísy - Stará Boleslav |
výbuch nálože pod vlakem |
15. dubna 1945 |
Žďár - Radňovice |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, kolejnice, doprava přerušena 8 hodin 30 minut |
15. dubna 1945 |
Zámrsk |
traťová hlídka napadena střelbou |
15. dubna 1945 |
Třebechovice - Týniště |
mechanické poškození kolejí, vykolejila lokomotiva a 7 vagonů poškozeno 100 metrů trati, doprava přerušena na 30 hodin |
15. dubna 1945 |
Uhersko - Moravany |
náloží vykolejena lokomotiva, doprava přerušena na 10 hodin |
15. dubna 1945 |
Hamry - Žďár km 32 |
uvolněna kolej, doprava přerušena 2 hodiny |
15. dubna 1945 |
Častolovice - Synkov km 2 |
překážka na trati |
15. dubna 1945 |
Pardubice - Černá za Bory km 303 |
přerušení spojovacího vedení |
15. dubna 1945 |
Bohuslavice - Nemotice |
výbuch nálože na trati, doprava přerušena 6 hodin |
15. dubna 1945 |
Olešná - Rovné km 54 |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva a 4 vagóny, nalezena další nálož. Doprava přerušena 12 hodin. |
16. dubna 1945 |
Chrast - Zaječice km 70 |
výbuch nálože na trati |
16. dubna 1945 |
Dolní Lhota - Rájec km 184 |
výbuch nálože na trati, vyřazena lokomotiva, zničena kolejnice |
16. dubna 1945 |
Uhersko - Moravany km 289 |
výbuch nálože na trati, zničena kolejnice, střelba na vlak. Doprava přerušena 8 hodin. |
16. dubna 1945 |
Chrast - Slatiňany |
mechanicky vykolejeno 6 vagónů |
16. dubna 1945 |
Hamry - Žďár km 31 |
výbuch nálože na trati pod vlakem |
16. dubna 1945 |
Pardubice - Svítkov km 307 |
přerušení spojovacího vedení |
16. dubna 1945 |
Holešov - Dobrotice |
výbuch nálože na trati |
16. dubna 1945 |
Dřísy - Stará Boleslav |
výbuch nálože pod vlakem, lokomotiva převrácena, dva vagony demolovány, dva poškozeny, dva vykolejeny, provoz přerušen na 30 hodin |
17. dubna 1945 |
Zdice - Protivín |
u zastávky Libomyšl výbuch nálože pod vlakem, několik vagonů vykolejeno a převráceno |
17. dubna 1945 |
Stupčice - Horní Borek km 104 |
uvolněné šrouby na kolejnici, vykolejila lokomotiva a 8 vagónů |
17. dubna 1945 |
Pacov - Obrataň km 41 |
uvolněna kolej |
17. dubna 1945 |
Sokolnice - Křenovice km 16 |
výbuch nálože na trati |
17. dubna 1945 |
Borová - Kamenice km 32 |
výbuch nálože pod vlakem, zničeny 3 vagóny a 15 metrů trati, doprava přerušena 9 hodin |
18. dubna 1945 |
Hrochův Týnec - Chrast zastávka Brčekoly |
výbuchem nálože zdemolováno 6 vozů s trhavinami, zničena trať v délce desítek metrů, provoz obnoven až po skončení války. Trať byla zrušena v roce 1978. |
18. dubna 1945 |
Hořovice - Zbiroh km 68 |
nalezena nálož na trati |
18. dubna 1945 |
vlečka Hořovice - Komárov |
výbuch nálože na trati, dva vagóny vykolejeny |
18. dubna 1945 |
Hustopeče nad Bečvou - Hranice km 9 |
výbuchem vyhozen do vzduchu německý vlak převážející munici a palivo, 55 vagonů shořelo, trať poškozena v délce 100 metrů. Obnova provozu na jedné koleji za 24 hodin, na druhé za 48 hodin. |
19. dubna 1945 |
Řevnice - Dobřichovice |
výbuch nálože pod vlakem, vykolejena lokomotiva a dva vagony, provoz přerušen 10 hodin |
19. dubna 1945 |
Nedvědice - Doubravník km 81 |
výbuchem zničen most, poškozena trať |
19. dubna 1945 |
Skuteč - Vrbatův Kostelec km 59 |
přerušeno spojovací vedení |
20. dubna 1945 |
Nevojice - Nesovice |
výbuch nálože na trati, partyzány přepaden vlak s maďarskými vojáky |
20. dubna 1945 |
Borová - Pustá Kamenice km 30 |
výbuch nálože na trati, vyřazena lokomotiva, zničena kolejnice |
20. dubna 1945 |
Žamberk - Litice km 74 |
pokus o vykolejení vlaku |
20. dubna 1945 |
žst. Chrudim |
výbuch nálože pod vagónem |
20. dubna 1945 |
Prostějov - Chornice |
u stanice Strážisko přepaden partyzány německý vojenský vlak, neznámý počet mrtvých a zraněných (udávaný počet 50 zabitých německých vojáků bude asi nadsazen) |
21. dubna 1945 |
Karlštejn - Zadní Třebáň |
výbuch na trati, vykolejena lokomotiva a 10 vagónů |
21. dubna 1945 |
Chotětov - Chrástecký Dvůr km 58 |
výbuch nálože na trati, poškozena lokomotiva, doprava přerušena 6 hodin |
21. dubna 1945 |
Dobřichovice - Řevnice |
nalezena nálož na trati |
21. dubna 1945 |
Jičín - Butoves |
přerušení spojovacího vedení |
22. dubna 1945 |
Žamberk - Letohrad |
přerušení spojovacího vedení |
22. dubna 1945 |
Jaroměř - Smiřice km 37 |
přerušení spojovacího vedení |
22. dubna 1945 |
Lochovice - Jince km 92 |
výbuch na železničním mostě, doprava přerušena 48 hodin |
22. dubna 1945 |
Dobřichovice - Řevnice |
výbuch nálože na trati, vykolejena lokomotiva a 2 vagóny, plný provoz obnoven za 18 hodin |
22. dubna 1945 |
Bělá pod Bezdězem - Bezděz |
výbuch nálože na trati na můstku, poškozena lokomotiva, doprava přerušena na 8 hodin |
24. dubna 1945 |
Hradec Králové - Praskačka |
poškozena trať, vykolejena lokomotiva a 5 vagonů, doprava přerušena na 12 hodin |
24. dubna 1945 |
Stružinec - Hlinsko km 35 |
výbuch nálože na mostě, poškozena trať |
24. dubna 1945 |
Žamberk - Litice nad Orlicí km 82 |
nalezena nálož na trati |
24. dubna 1945 |
Chotětov - Krnsko km 65 |
výbuch náložen na trati na můstku, poškozena lokomotiva, přerušení provozu 5 hodin |
24. dubna 1945 |
Zadní Třebáň - Karlštejn km 27 |
výbuch nálože na trati, vykolejeny 3 vagóny |
24. dubna 1945 |
Stéblová - Pohřebačka |
přerušení spojovacího vedení |
24. dubna 1945 |
Dluhonice - Brodek km 188 |
výbuch dvou náloží, lokomotiva vykolejena, 9 vagónů poškozeno |
24. dubna 1945 |
žst. Moravičany-Loštice km 50 |
výbuch nálože na trati, jeden vagón vykolejen |
25. dubna 1945 |
Starkoč - Červený Kostelec km 24 |
poškozena trať, vykolejen vlak |
25. dubna 1945 |
Hradec Králové - Slezské předměstí |
výbuch nálože na trati, poškozena kolejnice |
25. dubna 1945 |
Vrbatův Kostelec - Horka km 66 |
výbuch nálože na trati, doprava přerušena 3 hodiny |
25. dubna 1945 |
žst. Slatiňany |
náloží poškozena výhybka, výluka 5 hodin |
25. dubna 1945 |
Blatná - Radomyšl km 34 |
výbuch nálože na můstku, vykolejena lokomotiva a 3 vagóny |
25. dubna 1945 |
Kunovice - Hradčovice km 168 |
výbuch nálože na trati |
26. dubna 1945 |
Stružinec - Hlinsko km 35 |
náloží poškozen most, doprava přerušena na 20 hodin |
26. dubna 1945 |
Letohrad - Jablonné nad Orlicí |
výbuch na trati, poškozeno 30 metrů kolejnic, doprava přerušena 10 hodin |
26. dubna 1945 |
Letohrad - Ústí nad Orlicí |
zničeno spojovací vedení u trati |
26. dubna 1945 |
Vrbátky - Blatec |
výbuch nálože na trati na mostě, poškozeno 30 metrů trati |
26. dubna 1945 |
Mladá Boleslav - Dobrovice km 26 |
vlak najel na dva železné klíny upevněné na kolejnici |
26. dubna 1945 |
Milín - Příbram km 68 |
vyhozen do vzduchu pětimetrový most, trať přerušena |
26. dubna 1945 |
Stříbrné Hory - Hesov km 11 |
most poškozen náloží, doprava přerušena 24 hodin |
26. dubna 1945 |
Zadní Třebáň - Karlštejn km 22 |
výbuch nálože na trati, doprava přerušena 6 hodin |
26. dubna 1945 |
Opočno - Bolehošť km 32 |
mechanicky vykolejena lokomotiva a jeden vagon, doprava přerušena 10 hodin |
27. dubna 1945 |
Kratonohy - Káranice |
náloží vykolejena lokomotiva a 10 vagonů |
27. dubna 1945 |
Kukleny - Praskačka |
náloží vykolejeny 2 lokomotivy s tendry |
27. dubna 1945 |
Krouna - Čachnov km 37 |
náloží vykolejen vlak |
27. dubna 1945 |
Jaroměř - Česká Skalice km 2 |
rozmontovaná kolej |
27. dubna 1945 |
Žamberk - Litice nad Orlicí km 79 |
náloží vyhozeno 80 metrů trati |
27. dubna 1945 |
Černá za Bory - Pardubice km 302 |
přerušeno spojovací vedení u trati |
27. dubna 1945 |
Pardubice - Rosice km 1 |
přerušeno spojovací vedení u trati |
28. dubna 1945 |
Vrbatův Kostelec - Horka km 62 |
šesti náložemi zničeno 150 metrů trati |
28. dubna 1945 |
Ostroměř - Hořice km 52 |
mechanicky poškozená trať, vykolejena lokomotiva a 3 vozy zničeno celkem 60 metrů trati, doprava přerušena 36 hodin |
28. dubna 1945 |
Ptení - Dzbel |
rozmontovány kolejnice, vykolejena lokomotiva a jeden vůz |
28. dubna 1945 |
Nový Bydžov - Chlumec na Cidlinou km 29 |
přerušeno spojovací vedení u trati |
28. dubna 1945 |
Stéblová - Rosice |
přerušeno spojovací vedení u trati |
28. dubna 1945 |
Peklo - Rybná n. Zdobnicí km 5 |
přerušeno spojovací vedení u trati |
28. dubna 1945 |
Hradec Králové - Praskačka |
přepad vlaku |
28. dubna 1945 |
Všestary - Dlouhé Dvory |
rozmontovaná kolej |
29. dubna 1945 |
Slezské Předměstí - Třebechovice nad Orebem |
mechanicky vykolejen vlak, doprava přerušena 20 hodin |
29. dubna 1945 |
Doudleby n. Orlicí - Potštejn |
mechanicky vykolejen vlak, doprava přerušena 5 hodin |
29. dubna 1945 |
Medlešice - Chrudim km 82 |
poškozeno 150 metrů trati, doprava přerušena 9 hodin |
29. dubna 1945 |
Dolní Mokropsy - Všenory km 18 |
výbuchem poškozena mostní konstrukce a kolejnice |
29. dubna 1945 |
Letohrad - Jablonné nad Orlicí |
rozmontováno 45 metrů trati, doprava přerušena 6 hodin 30 minut |
30. dubna 1945 |
Sadová - Dlouhé Dvory km 12 |
mechanicky vykolejen vlak, poškozeno 100 metrů trati, přerušení provozu 12 hodin |
30. dubna 1945 |
Mladá Boleslav - Kosmonosy km 77 |
výbuchem poškozen železniční můstek, vyrvány kolejnice vykolejena lokomotiva a jeden vagón, provoz přerušen 6 hodin |
30. dubna 1945 |
Skuteč - Vrbatův Kostelec km 58 |
výbuch nálože na trati |
30. dubna 1945 |
Zaječice - Chrast km 72 |
dvěma náložemi zničeno 40 metrů trati, doprava přerušena 10 hodin |
30. dubna 1945 |
Dašice - Černá za Bory km 298 |
nalezena nálož na trati, doprava přerušena 2 hodiny |
1. května 1945 |
Chrast - Skuteč km 63 |
výbuchem přerušena trať |
1. května 1945 |
Slezské Předměstí |
nalezena nálož na trati |
1. května 1945 |
Svatoňovice - Úpice - Poříčí |
rozmontovány koleje |
1. května 1945 |
Pohřebačka - Hradec Králové |
poškozena trať, vykolejena lokomotiva a 6 vagonů, doprava přerušena 24 hodin |
1. května 1945 |
Choceň - Zámrsk km 275 |
výbuchem zničeny koleje na mostě, doprava přerušena 22 hodin |
1. května 1945 |
Libštát - Semily |
uvolněna kolejnice, vykolejena lokomotiva a 4 vagony, 13 vagónů poškozeno, doprava přerušena 48 hodin |
1. května 1945 |
Chrástecký Dvůr - Kropáčova Vrutice km 52 |
několik telegrafních sloupů položeno přes trať |
1. května 1945 |
Žamberk - Letohrad |
poškozena trať |
1. května 1945 |
Litice - Žamberk |
náloží poškozena trať, doprava přerušena 11 hodin |
1. května 1945 |
Červený Kostelec - Svatoňovice-Úpice |
náloží přerušena trať na 10 hodin |
1. května 1945 |
Sadová - Dlouhé Dvory |
přerušeno spojovací vedení u trati |
1. května 1945 |
Pardubice - Přelouč |
přerušeno spojovací vedení u trati |
1. května 1945 |
Chlumec nad Cidlinou - Nový Bydžov |
uvolněná kolej |
1. května 1945 |
Dobrovice - Mladá Boleslav |
výbuch nálože pod vlakem, vykolejena lokomotiva, tři vagony převráceny, dva vykolejeny, trať poškozena v délce 60 metrů |
1. května 1945 |
Přerov |
vypuknutí povstání, obsazeno nádraží, přerušena doprava, odzbrojování vojáků, zahynulo 17 českých železničářů |
1. května 1945 |
Turnov - Sychrov km 129 |
uvolněna kolejnice, vykolejení vlaku, doprava přerušena 6 hodin |
1. května 1945 |
Olomouc |
na nádraží přestřelka s vlakem, který dorazil z Přerova, 160 zatčených |
2. května 1945 |
Skuteč - Chrast |
výbuch nálože na trati |
2. května 1945 |
Choceň - Újezd km 4 |
výbuch nálože na trati |
2. května 1945 |
Choceň - Zámrsk |
výbuch nálože na trati na mostě, doprava přerušena 14 hodin |
2. května 1945 |
Mezimostí - Soběslav |
výbuch nálože na trati |
2. května 1945 |
Opočno - Bolehošť km 33 |
poškozena trať, vykolejena lokomotiva, doprava přerušena 24 hodin |
2. května 1945 |
Dvůr Králové - Bílá Třemešná |
rozmontovány kolejnice, doprava přerušena 2 hodiny |
2. května 1945 |
Lázně Bělohrad - Ostroměř |
vykolejen vlak |
2. května 1945 | Červený Kostelec - Svatoňovice - Úpice |
přerušeno spojovací vedení u trati |
2. května 1945 |
Staré Jesenčany |
nalezena nálož na trati |
2. května 1945 |
Mezimostí - Soběslav km 59 |
výbuch nálože na trati, doprava přerušena 4 hodiny |
3. května 1945 |
Zámrsk - Uhersko |
výbuchem poškozena lokomotiva, trať přerušena na 20 hodin |
3. května 1945 |
Letohrad - Hnátnice |
trať přerušena na 7 hodin 30 minut |
3. května 1945 |
Zámrsk - Uhersko km 283 |
výbuch nálože na trati, vyřazena lokomotiva, doprava přerušena na 20 hodin |
4. května 1945 |
Dašice - Moravany |
dvěma náložemi zničeno 15 metrů trati a výhybka |
4. května 1945 |
Choceň - Zámrsk km 277 |
náloží vykolejen vlak, doprava přerušena na 20 hodin |
4. května 1945 |
Skuteč - Vrbatův Kostelec km 60 |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen |
4. května 1945 |
Vrbatův Kostelec - Chrast km 62 |
výbuch nálože na trati, provoz přerušen |
4. května 1945 |
Sadová - Hněvčeves |
náloží vykolejen vlak, doprava přerušena na 20 hodin |
4. května 1945 |
Sadová - Dlouhé Dvory |
mechanicky vykolejen vlak, doprava přerušena na 24 hodin |
4. května 1945 |
Kardašova Řečice - Jindřichův Hradec |
výbuch nálože na trati |
4. května 1945 |
Praha Smíchov - Hlubočepy |
náloží poškozen most, doprava přerušena 48 hodin |
5. května 1945 |
Červený Kostelec - Svatoňovice-Úpice |
mechanicky vykolejena lokomotiva a 7 vagónů |
5. května 1945 |
Hronov - Náchov km 65 |
mechanicky vykolejen vlak |
5. května 1945 |
Litice - Potštejn km 66 |
vykolejen vlak |
5. května 1945 |
Týniště - Třebechovice |
náloží vykolejen vlak |
5. května 1945 |
Sychrov - Turnov | uvolněna kolej |
Vlak vykolejený mezi Žďárem a Dolními Hamry 19. března 1945
Vlak vykolejený na trati Pardubice-Turnov 1. května 1945
Odstraňování následků partyzánské destrukce na trati
Šumperk - Ruda nad Moravou (Sudetská župa)
(3x foto: Partyzánské hnutí v Československu za druhé světové války, Praha 1961)
Vykolejený vlak po výbuchu na trati u Rudy na Moravou
(foto: Osvobození Československa Rudou armádou 1944/1945, Praha 1965)
Zničená trať po výbuchu nálože pod muničním vlakem u zastávky Brčekoly 18. dubna 1945
Podvozek zničeného tendru lokomotivy téhož vlaku
(2x foto: B. Toman - J. Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965)
- Národní archiv, fondy ÚŘP-ST, NSM
- Jan Tesař, Partyzánské destrukce na železnicích ve východních Čechách a na západní Moravě, Historie a vojenství č. 2/1959
-
Václav Kural, Partyzánské destrukční akce proti železniční dopravě na střední a východní Moravě a v západní polovině Čech, Historie a vojenství č. 4/1959
- Český odboj na sklonku války ve světle nacistických dokumentů, Praha 1970
-
Jiří Radimský, Chronologie partyzánských a jiných bojových akcí na Moravě 1943-1945, Sborník archivních praci č. 1/1965
- Vladimír Černý, Protipartyzánské operace na Moravě v letech 1944-1945, MU Brno 2006
-
Partyzánské hnutí v Československu za druhé světové války, Praha 1961
- Oldřich Sládek, Ve znamení smrtihlava, Praha 1991
- František Čvanda, Noční akce, Ostrava 1965
- Zdeněk Jelínek - Václav Kameník, Noční výsadek, České Budějovice 1986
- Zdeněk Jelínek, Leškovice - Z historie partyzánské brigády Mistra Jana Husa, Havlíčkův Brod 1994
- Stanislav Krajíček - Jaroslav Pecl, Železničáři v odboji, Brno 1947
- Růžena Hlušičková - Ludmila Kubátová - Irena Malá, Železničáři v odboji, Praha 1976
- KSČ proti nacismu. KSČ v dokumentech nacistických bezpečnostních a zpravodajských orgánů, Praha 1971
- Toman Brod - Jiří Doležal, Nastal čas boje, Praha 1965
- Jan Gebhart - Ján Šimovček, Partyzáni v Československu, Praha 1984
- Josef Přikryl, 1. čs. partyzánská brigáda Jana Žižky, Ostrava 1976
-
Afrikan Alexejevič Stěnin, Jermak na Moravě, Praha 1983
-
Josef Přikryl - Lubomír Slezák, Jihovýchodní Morava v boji proti okupantům, Brno 1965
-
Karel Veselý-Štainer, Cestou národního odboje, Praha 1947
-
Zločiny nacistů za okupace a osvobozenecký boj našeho lidu, Praha 1961
- Home
- > Data & fakta
- > Útoky na železniční dopravu v Protektorátu Čechy a Morava
Komentáře
- Za války se tady celkem nic nedělo [2. 5. 2020 Motyčka]
- Re: Za války se tady celkem nic nedělo [17. 5. 2020 Petr1]
- Re: Za války se tady celkem nic nedělo [17. 5. 2020 jkl]
- Re: Za války se tady celkem nic nedělo [17. 5. 2020 Petr1]
- Čtyři chybějící akce z dubna 1945 [11. 12. 2019 Petr Jirák]
- vykolejení vlaku - Jihlávka [18. 7. 2019 Roklan jan]
- srážka vlaků [26. 11. 2017 Petra]
- Re: srážka vlaků [6. 12. 2017 Petr1]
- sabotáže [23. 11. 2015 Petr1]
- sabotáže [22. 11. 2015 Petr1]
- Jedna chybějící akce [26. 10. 2015 k.m.]
- Drobnost - popisek poslední fotky. [23. 10. 2015 Jiří Chmelenský]
- Re: Drobnost - popisek poslední fotky. [25. 10. 2015 egli]
Přebírání a další publikace materiálů z webu Fronta.cz - druhá světová válka je bez předchozího písemného souhlasu autorů zakázáno.