TK-3 a TKS
V roce 1928 byl u firmy Vickers vyroben dvojmístný tančík Carden-Loyd Mk.VI. Tento tančík okamžitě sklidil velký zájem po celém světě. Nově se rodící tankové síly považovaly toto malé a levné pásové vozidlo vyzbrojené kulometem a schopné táhnout lehký náklad do budoucna za velice potřebné. Jeden z těchto tančíků zakoupilo za účelem licenční výroby i Polsko.
Prvním v Polsku sériově vyráběným tančíkem se stal typ TK-3. Velice malá korba tančíku se vyznačovala hranatými tvary, některé pancéřové pláty však byly alespoň částečně skloněny. Pancéřové pláty byly spojeny nýty. K pohonu sloužil motor Ford A o výkonu 40 HP.

TK-3
Rámový podvozek sestával na každé straně z hnacího kola vpředu, čtyř pojezdových kol, napínacího kola vzadu a čtyř napínacích kladek. Pojezdová kola měla společný rám s napínacím kolem, v druhém rámu byly napínací kladky. Pojezdová kola byla společně vypružena pomocí listových per. V nástavbě korby byl instalován kulomet Hotchkiss ráže 7,92 mm obsluhovaný velitelem tančíku, který spolu s řidičem tvořil osádku vozidla. Celkem bylo od roku 1931 vyrobeno cca 300 tančíků TK-3.
TKD
Čtyři tančíky TK-3 byly přestavěny na lehké stíhače tanků. Původní pancéřová nástavba byla odstraněna, na jejím místě vyrostl shora otevřený prostor, v kterém byl lafetován kanón ráže 47 mm. Tyto úpravy bohužel nepřesáhly stádium prototypů.

TKD
TKS
Vývojovým stupněm tančíku TK-3 se stal tančík TKS. Mezi hlavní změny patřilo zesílené pancéřování, které bylo schopno ustát i protipancéřovou munici menších ráží. K pohonu sloužil silnější motor Polski Fiat 122 o výkonu 42 HP. Vypružení tančíku bylo rovněž zesíleno. Tančík dostal optické vybavení sestávající z teleskopu a periskopu. Celkem bylo od roku 1933 vyrobeno cca 260 tančíků TKS. 24 tančíků TKS bylo v roce 1938 přezbrojeno kanónem FK-A ráže 20 mm.

TKS s kanónem FK-A
TKS-D
Dva tančíky TKS byly pokusně přezbrojeny kanónem Bofors ráže 37 mm, výroba těchto miniaturních stíhačů tanků však nikdy nebyla zahájena.
C2P
Na základě korby tančíku TKS vznikl dělostřelecký tahač C2P. Z korby byla odstraněna pancéřová nástavba a na jejím místě vznikl otevřený přepravní prostor. V polské armádě byly tyto rychlé tahače používány výhradně k tažení protiletadlových děl Bofors ráže 40mm.

C2P
Nasazení
Polské tančíky byly nasazovány při každé příležitosti, během každé zoufalé ústupové bitvy. Každá pěchotní či jízdní divize disponovala po jedné rotě tančíků TK-3 nebo TKS. V boji se tančíky ukázaly jako nepříliš prospěšné, jejich slabá výzbroj a lehké pancéřování je činila značně zranitelné v německé armádě rozšířenou protitankovou technikou.
I tak si tančíky můžou připsat jeden podivuhodný boj s lehkými tanky nepřítele. Jeden z tančíků TKS vyzbrojený 20 mm kanónem vyřadil pod velením seržanta Orlika sedm německých tanků Pzkpfw. 35(t). Předpokládá se, že během bojů o Varšavu byly nasazeny i prototypy vyzbrojené kanóny ráže 37 mm a 47 mm. V roce 1942 byly stroje přeživší polské tažení převedeny do Chorvatska.
Technická data TKS | |
Osádka | 2 muži |
Výkon/hmotnost | 16,4 HP/t |
Pancéřování | 3-10 mm |
Max. rychlost | 40 km/h |
Dojezd | 179 km |
Výzbroj |
1 x 7,92 mm (1 x 20 mm) |
- Home
- > Polské tanky
- > TK-3 a TKS
Komentáře
- Edmund Roman Orlik [1. 9. 2019 Taylor]
- tks-d [23. 5. 2004 Tomasz Szyrmer]
- Re: tks-d [22. 6. 2005 DG]
- Re: tks-d [6. 5. 2005 Tomasz Szyrmer]