Republic XP-72: americká honba za rychlostí
Vývoj probíhal od r. 1941 souběžně s XP-69. Zakázka na stavbu dvou prototypů byla uzavřena v červnu 1943. Jednalo se vlastně o montáž motoru Pratt&Whitney R-4360-13 Wasp Major (2536 kW/3450 k) a nového turbokompresoru do značně zlepšeného draku původní P-47D-25.
Roll-out 1. prototypu se uskutečnil 29. ledna 1944. Do vzduchu se poprvé podíval 2. února 1944 pilotován patrně šéfpilotem společnosti Lowery Brabhamem. Nesl plánovanou výzbroj 6 kulometů 12,7mm, univerzální závěsy pod křídly, měl čtyřlistou vrtuli Hamilton (převzatou z části produkce P-47D) a zajímavě řešené chlazení hvězdicového motoru ventilátorem. Druhý prototyp se do továrních testů zapojil 26. června 1944. Měl už šestilistou protiběžnou vrtuli značky Aero Products. Během zkoušek se objevily nečekané problémy v oblasti vysokých rychlostí (tehdy neprobádaný obor) způsobované rázovými vlnami a stroje proto musely být opatřeny automatickými brzdícími štíty.
Poměrně slušné výkony vzbudily značný zájem armádního letectva. Jednalo se o první sérii rovné stovky stíhaček P-72A pro jejich nasazení v Evropě. Letectvo požadovalo nevelké úpravy, zejména měl být vyměněn motor za výkonnější variantu -19 a bezkonkurenční výzbroj čtyřech 37 mm kanónů v křídlech (tato výzbrojní varianta se rovněž objevila na obou prototypech). Avšak dříve než mohlo dojít k rozběhnutí sériové výroby, padlo rozhodnutí celý program ukončit. Důvodem byl úspěšný vývoj Lockheedovy P-80. Díly a montážní přípravky připravené pro sériovou výrobu pak byly sešrotovány.
Další osud obou prototypů po skončení letových zkoušek bohužel není zatím znám.
Technické parametry XP-72 | |
Rozpětí: | 12,48 m |
Délka: | 11,16 m |
Výška: | 4,88 m |
Nosná plocha: | 27,90 m2 |
Hmotnost prázdná: | 5210 kg |
Hmotnost vzletová: | 6552-7940 kg |
Motor: |
P&W R-4360-13 Wasp Major (4-hvězdicový 28-válec) |
Výkon motoru: | 2536 kW / 3450 k |
Max.rychlost: | 788 km/h na 6725 m |
Přistávací rychlost: | 167 km/h |
Dolet: |
1930 km při 480 km/h, se 2 přídavnými nádržemi po 567 l pak až 2460 km |
Dostup: | 12 800 m |
Stoupavost: | 16,8 m/s u hladiny moře |
Výzbroj: | 6x 12,7 mm nebo 4x 37 mm |
Dostupné prameny:
L+K 11/1986
Václav Němeček - Letadla 1939-45
- Home
- > Letecká válka
- > Republic XP-72: americká honba za rychlostí
Komentáře
- Mohl to být louskáček [12. 6. 2006 Tomas]
- Re: Mohl to být louskáček [26. 3. 2007 kuba]