Renault D-1, D-2
V roce 1926 byl firmou Renault vyvinut nový pěchotní tank D-1, jeho výroba se rozeběhla v roce 1932. Korba tanku D-1 byla zajímavá svým zvláštním hranatým tvarem. Jednotlivé pancéřové pláty byly vůči sobě vzájemně snýtovány pod různými úhly. Zvláštností ovšem byl úzký průřez korby, která tak stejně jako u britského tanku „Matilda“ nepřesahovala pásy podvozku. Celý tank tak vzhledově působil divným dojmem, jelikož netvořil s pásy vzhledově kompaktní celek.
K pohonu sloužil v zadní části korby uložený zážehový motor Renault o výkonu 75HP. Podvozek sestával na každé straně vozidla z napínacího kola vpředu, čtrnácti pojezdových kol, hnacího kola vzadu a čtyř napínacích kladek. Pojezdová kola byla po čtyřech uchycena na společných vozících z nichž každý byl vypružen vinutou pružinou. První a poslední pár pojezdových kol byl zavěšen individuálně, tato kola byla navíc pro jednodušší překonávání vertikálních překážek uchycena výše nežli zbývající pojezdová kola. Podvozek byl vyjma hnacích kol z boku chráněn pancéřovými pláty. V přední části korby byl prostor řidiče, který měl k dispozici rozměrný poklop. Pro umožnění pozorování terénu i při zavřeném poklopu byl tento vybavený jednoduchým průzorem.
Renault D-1 se starou věží
Tanky D-1 byly zpočátku vybavovány věží převzatou z tanku FT-17. V té byl lafetován kanón SA-18 ráže 37mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. V průběhu výroby byla tato věž nahrazena novou věží ST-1. V té byl lafetován účinnější kanón SA-34 ráže 47mm taktéž s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. Celkem bylo do roku 1935 vyrobeno 160 tanků D-1.
Renault D-1 s novou věží
Renault D-2
Nedostatky konstrukce tanku D-1 si záhy vynutily přepracování celého tanku. V roce 1932 byla zahájena stavba prototypů přepracovaného tanku D-1, sériová výroba se rozeběhla v roce 1934. Korba tanku D-2 byla oproti jeho předchůdci rozšířena, její svrchní část nyní klasicky přesahovala pásy tanku. Tento nově vytvořený prostor byl využit jako skladovací. Korba tanku D-2 byla také vyšší než korba tanku D-1. Rozměrná plocha čelního pancíře byla mírně skloněna proti vertikální rovině, použití takto rozměrného čela bylo ovšem oproti tanku D-1 krokem zpět. V čelním pancíři byl instalován kulomet Chatellerault ráže 7,5mm. V zadní části korby byl uložen silnější zážehový motor Renault o výkonu 150HP. Podvozek tanku D-2 byl prakticky totožný s podvozkem jeho předchůdce, výjimku tvořily napínací kladky, které byly díky vyšší korbě taktéž uchyceny výše. Podvozek byl s výjimkou hnacích kol z boků chráněn zalomenými pancéřovými pláty.
Renault D-2
Na korbě tanku D-2 byla usazena zcela nová litá věž APX-1 (stejný typ byl použitý u tanků S-35 a B-1). V té byl uložen kanón SA-34 ráže 47mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. U několika tanků byla instalována nová věž APX-4 s kanónem SA-35 opět ráže 47mm, ale s delší hlavní. Celkem bylo až do roku 1940 vyrobeno 50 tanků D-2.
Nasazení
Pěchotní tank D-1 byl vůbec prvním francouzským tankem vyzbrojeným kanónem ráže 47mm. Byl také prvním francouzským tankem s kompletně odlévanou věží. Ačkoliv se jednalo o poměrně silně vyzbrojený tank, byl pro francouzskou armádu zklamáním díky své velké mechanické nespolehlivosti a slabému a poruchovému motoru. Pro své časté závady byly tyto tanky již od začátku předurčeny pro službu v koloniích, kam také byly promptně odesílány. Po zahájení německého útoku na Francii byl jeden prapor těchto tanků odvolán zpět do Francie, na průběhu bojů však nemohl nic změnit. Na africkém bojišti byly tyto tanky použity během bojů na Marétské linii.
Renault D-2
Tanky D-2 byly nasazeny v rámci 4. DCR.
Technická data D-2 |
||||||
Kategorie | Pěchotní tank | |||||
Osádka | 3 osoby | |||||
Hmotnostní výkon | 8 HP/t | |||||
Maximální dojezd | 100 km | |||||
Maximální rychlost | 23 km/h | |||||
Maximální hloubka brodu | 1,2 m | |||||
Maximální výška překážky | 0,8 m | |||||
Maximální šířka příkopu | 2,1 m | |||||
Výzbroj |
1 x 47 mm 1 x 7,5 mm |
|||||
Pancéřování | ||||||
Předek korby Boky korby Zadek korby Strop korby Podlaha korby Předek věže Boky věže Zadek věže Strop věže |
? mm ? mm ? mm ? mm ? mm 55 mm 45 mm 45 mm 30 mm |
|||||
Parametry hlavní zbraně | ||||||
Kanón | Munice | Rychlost (m/s) | Vzdálenost (m) / Průbojnost (mm) | |||
500 m | 1000 m | 1500 m | 2000 m | |||
SA-35 | APC | 700 | 38 | 31 | 25 | 20 |
Hodnoty platí pro sklon pancíře 30º |
- Home
- > Francouzské tanky
- > Renault D-1, D-2