Renault 31R
Tančík Renault 31R, známý také pod názvem Renault UE, vznikl na základě konstrukce britského tančíku konstrukce Carden-Lloyd. Francouzi narozdíl od zbytku světa nepočítali s bojovým nasazením tančíků, nový tančík měl plnit pouze roli neozbrojeného zásobovacího vozidla.
Korba tančík Renault 31R měla jednoduché, hranaté tvary. Jednotlivé pancéřové pláty byly spojovány nýty. Čelní pancíř tančíku byl pro zajištění co nejlepší ochrany vozidla silně skloněn. K pohonu sloužil v přední části korby uložený motor Renault o výkonu 35HP. Podvozek sestával na každé straně z hnacího kola vpředu, šesti pojezdových kol, napínacího kola vzadu a dvou napínacích kladek. Pojezdová a napínací kola byla uchycena na společném vnějším rámu. Dvojice pojezdových kol sdílely společné uchycení k rámu, jejich vypružení bylo řešené pomocí listových per.
Renault 31R
Hned za motorem se nacházel prostor pro dva členy osádky vozidla. Oba muži osádky se do malé korby tančíku Renault 31R nevešli, z tohoto důvodu měli oba k dispozici kopule, chránící jejich hlavy. Celá přední polovina těchto kopulí byla pro zajištění dobrého výhledu mimo ohroženou oblast odsuvná dozadu. Při plném uzavření obou kopulí bylo nutné používat jednoduché průzory v jejich přední části.
Za prostorem osádky se nacházel nákladní prostor, který bylo možné ovládat bez nutnosti opuštění vozidla. K tančíkům Renault 31R byl pro zvětšení přepravní kapacity většinou připojován přívěs, na jehož jednoduchý podvozek bylo možné pro menší bořivost v terénu nasadit pásy. Přívěs bylo možné odpojit bez nutnosti opuštění tančíku.
Většina tančíků Renault 31R nenesla žádnou výzbroj – pěchota měla totiž oprávněné obavy z používání těchto tančíků pro jiné účely, než bylo prioritní zásobování jednotek v oblasti boje. Několik těchto tančíků bylo ale přesto upraveno pro lafetaci kulometu ráže 7,5mm. Ten byl instalován v nízké hranaté nástavbě nacházející se v prostoru na a mírně před pravou kopulí. Kopule byla přesunuta na tuto nástavbu.
V roce 1937 byla zahájena výroba mírně upravené verze nazvané Renault 37R (Renault UE2). Nejvýznamnější změnou oproti staršímu typu bylo zvětšení dojezdu na 180 km. Celkem bylo u firem Renault, AMX a Fouga až do roku 1940 vyrobeno 4496 tančíků Renault 31R a Renault 37R.
Nasazení
Tančíky Renault 31R a Renault 37R byly po vypuknutí války většinou používány k tažení protitankových děl ráže 25mm, zásobování jednotek pěchoty nebo pro průzkumné účely. Bojové nasazení sice ukázalo slabinu tančíku spočívající v absenci obranné výzbroje, otázkou nicméně zůstává původní obava z používání těchto vozidel pro bojové, nikoliv zásobovací účely.
Technická data Renault 31R |
|
Kategorie | Tančík |
Osádka | 2 osoby |
Hmotnostní výkon | 13,5 HP/t |
Maximální dojezd | 100 km |
Maximální rychlost | 30 km/h |
Výzbroj | -- |
Pancéřování | |
Předek korby Boky korby Strop korby |
9 mm 6 mm 9 mm |
- Home
- > Francouzské tanky
- > Renault 31R