Lorraine 37L
V roce 1937 byla u výrobce železniční techniky, společnosti Lorraine, zahájena výroba nového tahače a zásobovacího vozidla Lorraine 37L. Nové vozidlo mělo mít větší přepravní kapacitu, výkon a prostor pro osádku než starší Renault 31R.
Korba tahače Lorraine 37L připomínala korbu běžného tanku. Vyznačovala se hranatými tvary, čelní pancéřování bylo pro lepší ochranu silně skloněno. Jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty. Korba byla rozdělena na tři části – vpředu byl prostor osádky, uprostřed motorový prostor, v zadní části korby byl shora přístupný nákladový prostor.
K pohonu sloužil zážehový motor Delahaye o výkonu 70HP. Podvozek sestával na každé straně z hnacího kola vpředu, šesti pojezdových kol s gumovou obručí, napínacího kola vzadu a čtyř napínacích kladek. Pojezdová kola byla uchycena po dvou na společném unašeči. Podvozek byl vypružen pomocí listových per. V přední části korby byl prostor pro dvojčlennou osádku. Část pancéřování před oběma muži bylo možné pro zajištění lepšího výhledu rozevřít, vzniklý otvor byl na obrněnou techniku nezvykle široký.
Lorraine 37L
Stejně jako v případě menšího Renaultu 31R nenesl ani Lorraine 37L žádnou obrannou výzbroj, která byla považována za nežádoucí z důvodu pravděpodobného zneužívání vozidla k bojovým účelům za cenu ochromení zásobování. Za tahač Lorraine 37L bylo možné připojit dva typy standardních přívěsů. První z nich sloužil k přepravě munice, druhý pak k přepravě paliva pro obrněné jednotky. Podvozek obou přívěsů mohl být (a většinou byl) vybaven pásy pro zmírnění bořivosti. Celkem bylo do roku 1940 vyrobeno 378 vozidel Lorraine 37L.
Lorraine 38L
V roce 1938 byla zahájena výroba původního tahače Lorraine 37L modifikovaného pro přepravu osob. Místo původního nákladního prostoru byl ve vozidel vytvořen prostor pro přepravu motorizované pěchoty. Na zadní části korby byla pro ochranu pěšáků postavena krabicovitá pancéřová nástavba. Celkem bylo vyrobeno 100 vozidel, označených Lorraine 38L.
Lorraine 38L
Nasazení
Po napadení Francie byly tahače Lorraine 37L široce užívány k zásobování obrněných jednotek municí a palivem. Vozidla Lorraine 37L se ukázala jako výkonnější nežli Renault 31R a mimořádně vhodná k zásobování zejména tanků B-1 bis a S-35. Po pádu Francie bylo velké množství těchto vozidel ukořistěno Němci, kteří je okamžitě využili pro své potřeby. Němci je využívali nejenom jako dělostřelecké tahače, ale také jako základní platformy pro lafetaci různých dělostřeleckých zbraní, počínaje protitankovými kanóny až po těžké houfnice sFH 18 ráže 150mm.
Technická data Lorraine 37L |
|
Kategorie | Zásobovací vozidlo |
Osádka | 2 osoby |
Hmotnostní výkon | 10,9 HP/t |
Maximální dojezd | 135 km |
Maximální rychlost | 37 km/h |
Výzbroj | -- |
Pancéřování | |
Předek korby Boky korby |
16 mm 9 mm |
- Home
- > Francouzské tanky
- > Lorraine 37L