Lehký tank PzKpfw II (SdKfz 121)
PzKpfw II
Objednaný tank měl mít lepší bojové vlastnosti než PzKpfw I. Posádku měli tvořit tři muži, hmotnost měla být do 10 tun, výzbroj měl tvořit kanon ráže 20 mm a kulomet. Ze soutěže, které se zúčastnily prototypy firem Krupp, Henschel a MAN, vyšel v roce 1934 vítězně model firmy MAN označený LaS 100 (Landwitschaftlichter Schlepper - zemědělský tahač). Do výzbroje byl přijat pod názvem PzKpfw II (SdKfz 121).
Výrobní série
Tanky Ausf. a1,a2,a3,b a c (označené malými písmeny) byly předsériové prototypové řady.
- Ausf. a1 (LaS 100 a1) - prvních deset tanků vyrobených v roce 1935. Tank poháněl motor Maybach HL 57 TR o výkonu 95 kW, výzbroj tvořil kanon 2 cm KwK 30 L/97 a spřažený kulomet MG 34 ráže 7,92 mm. Pancéřování bylo max. 15 mm. Věž byla asymericky posunuta vlevo od osy tanku.
- Ausf. a2 (LaS 100 a2) - dalších 15 tanků vyrobených v roce 1935. Od Ausf. a1 se lišily pouze velmi malými změnami.
- Ausf. a3 (LaS 100 a3) - dalších deset tanků vyrobených v roce 1936. Lišily se odlišným umístěním chladiče, protipožární přepážkou a chybějící gumovou bandáží napínacích kol.
- Ausf. b - následujících 20 tanků vyrobených v letech 1936 - 1937. Tato verze měla silnější motor Maybach HL 62 TR o výkonu 104 kW a zesílené pancéřování na 30 mm. Hmotnost tanku vzrostla na 9 tun.
- Ausf. c - následující verze z roku 1937. Tank měl naprosto změněné pojezdové ústrojí, které tvořilo pět pojezdových kol s nezávislým odpružením.
- Ausf. A - tento model vycházel z posledního předsériového Ausf. c
- Ausf. B - model s drobnými změnami oproti Ausf. A
-
Ausf. C - model vyráběný od roku 1938 do jara roku 1940. Vycházel z Ausf. c, měl silnější pancéřování, čímž hmotnost vzrostla na 9500 kg. Do září 1939 bylo vyrobeno asi 1000 kusů.
PzKpfw II Ausf. C - Ausf. D - model vyráběný firmou Daimler-Benz v letech 1938 - 1939. Byl zcela překonstruován. Podvozek tvořily čtyři velká pojezdová kola spojená torzními tyčemi. Zvýšila max. rychlost na 55 km/h.
- Ausf. E - model vyráběný firmou Daimler-Benz, od Ausf. D se lišil pouze jiným typem kol. Celkem bylo vyrobeno 150 tanků PzKpfw II Ausf. D a E. Většina z nich byla po roce 1940 přestavěna na samohybná děla nebo na plamenometné tanky.
- Ausf. F - opět model firmy MAN, navázal na Ausf. C. Byla mírně modifikována korba a zesílen čelní pancíř na 35 mm. V některých tancích byl použit delší kanon 2 cm KwK 38 L/112. Modelu F bylo v letech 1940 - 1941 vyrobeno asi 530 kusů.
Plánované modely
- Ausf. G (VK 901) - pouze plánovaný model se změněným podvozkem, motorem Maybach HL 45 o výkonu 110 kW, vyzbrojený kanonem 2 cm KwK 38 L/112. V letech 1941 - 1942 bylo vyrobeno pouze asi 10 kusů ve třech variantách G1, G2 a G3.
- Ausf. H (VK 903) - plánovaná vylepšená verze Ausf. G
- Ausf. J (VK 1601) - plánovaný pěchotní tank o hmotnosti 18 tun. V roce 1942 bylo vyrobeno asi 20 kusů, potom byl projekt zrušen.
- Ausf. M (VK 1301) - plánovaný průzkumný tank s nahoře odkrytou u věží.
- VK 1602 Leopard - mělo jít o vylepšený VK 1601, tank měl sloužit k průzkumu bojiště. Leopard měl být vyzbrojen kanonem 5 cm KwK 39 L/60, pohánět ho měl motor Maybach HL 157 o výkonu 400 kW, hmotnost měl asi 26 tun. Právě kvůli vysoké hmotnosti bylo v roce 1943 vyrobeno pouze několik kusů a projekt byl zrušen.
- VK 2801 - projekt průzkumného tanku firmy Daimler-Benz, který navazoval na VK 1602, v roce 1944 byl zrušen.
-
PzKpfw II Ausf. L Luchs (SdKfz 123) - průzkumný tank Luchs byl odvozen od nerealizovaných projektů VK 901, VK 903 a VK 1301. V roce 1942 firma Daimler-Benz vyvinula prototyp VK 1303, který navazoval na VK 1301, tento typ byl schválen do výroby jako průzkumný tank Luchs. Tank vážil 12 tun, poháněl ho motor Maybach HL 66 o výkonu 140 kW, vyzbrojen byl kanonem 2 cm KwK 38 L/112, posledních 30 kusů vyrobených v roce 1943 mělo kanon 5 cm KwK 39 L/60. Pojezdové ústrojí tvořilo 5 velkých pojezdových kol, prokládaně uložených (2+3). Celkem bylo v letech 1943 - 1944 vyrobeno 130 kusů tohoto průzkumného tanku. Jeho konkurentem měl být tank TNH neue Ausführung a T-15 firmy Škoda.
Průzkumný tank Luchs - Flammpanzer II (SdKfz 122) - plamenometná verze tanku PzKpfw II. Tank byl vyzbrojen dvěma plamenomety a jedním kulometem MG 34. Plamenomety umožňovaly asi 150 sekundových zášlehů na vzdálenost 40 metrů. Celkem bylo v letech 1940 - 1941 přestavěno asi 200 tanků, hlavně modely Ausf. D a E.
- Schurmmpanzer II - obojživelné tanky vybavené pontonovými plováky a lodním šroubem.
-
Panzerjäger Marder II (SdKfz 131 a 132) - stíhač tanků na podvozku PzKpfw II Ausf. A, B, C a F s kanonem 7,5 cm PaK 40/2 L/43. Od roku 1942 do března 1944 bylo přestavěno asi 600 tanků PzKpfw II. V roce 1942 byly asi na 200 podvozků Ausf. D a E namontovány i ukořistěná ruská děla ráže 76,2 mm (7,62 cm PaK 36 (r)), tato verze měla označení SdKfz 132.
Marder II - Sturmpanzer II Bison - asi na 10 podvozků PzKpfw II Ausf. B byla v roce 1941 namontována do otevřené nástavby pěchotní děla 15 cm sIG 33 L/12.
- Geschützwagen II Wespe (SdKfz 124) - samohybné dělo na podvozku PzKpfw II Ausf. F s houfnicí 10,5 cm leFH 18/2 L/26 (později L/28). V letech 1943-1944 po vyřazení PzKpfw II z první linie bylo přestavěno asi 600 tanků, asi 150 z nich sloužilo jako muniční vozy. Vzhledově Wespe připomínalo samohybné dělo Grille/Bison na podvozku PzKpfw 38 (t).
Bojové nasazení
Ačkoli měly tanky PzKpfw II sloužit hlavně jako cvičné, tvořily nakonec v letech 1939 - 1940 základ německých tankových sil. Poprvé byly bojově použity za občanské války ve Španělsku v letech 1936 - 1939.
Při útoku na Polsko tvořily základ výzbroje, útoku na Francii se zúčastnilo asi 1000 těchto tanků (z 2600, asi 40% použitých sil). PzKpfw II se tady ukázal jako dobrý průzkumný tank, ale na bojové použití jeho 20 mm kanon nestačil.
Při invazi do SSSR bylo nasazeno asi 800 PzKpfw II, ale zde už nemohly absolutně konkurovat sovětským tankům. Proto byl také během let 1941 - 1942 vyřazován z výzbroje a přestavován na různé samohybné verze nebo průzkumné tanky, které se používaly až do konce války.
Technická data
Technická data | |
Posádka | 3 muži (velitel, střelec-radista, řidič) |
Hmotnost | 9500 kg |
Rozměry | délka 4800 mm, šířka 2220 mm, výška 2000 mm |
Pancéřování | 10 až 30 mm |
Pohon | Maybach HL 62 TR chlazený kapalinou |
Výkon motoru | 104kW při 2500 ot/min |
Max. rychlost | 40 km/h na silnici |
Dojezd | 190 km po silnici |
Překonávání překážek | stěny 50 cm, brody 90 cm, okopy 170 cm, stoupání 50% |
Výzbroj |
kanon 2 cm KwK 30 L/97 s 200 náboji, verze Ausf. F kanon 2 cm KwK 38 L/112, kulomet MG 34 ráže 7,92 mm s 2000 náboji |
- Home
- > Německé tanky
- > Lehký tank PzKpfw II (SdKfz 121)
Komentáře
- 20mm [30. 1. 2010 Mira]
- Re: 20mm [16. 3. 2010 kukopas]
- Re: 20mm [13. 4. 2013 Mira]
- Re: 20mm [16. 3. 2010 kukopas]
- Kanon 20mm [18. 1. 2005 Skyline]
- Re: Kanon 20mm [25. 8. 2005 Dan]
- Re: Kanon 20mm [5. 10. 2005 Stanislav Vojtíšek]
- Re: Kanon 20mm [14. 7. 2006 Spitfire]
- Re: Kanon 20mm [5. 10. 2005 Stanislav Vojtíšek]
- Re: Kanon 20mm [10. 8. 2005 Standa Vojtíšek]
- Re: Kanon 20mm [25. 8. 2005 Dan]
- Re: Kanon 20mm [22. 8. 2005 Agarven]
- Re: Kanon 20mm [29. 7. 2005 Lukáš]
- Re: Kanon 20mm [16. 5. 2006 De@thclaw]
- Re: Kanon 20mm [28. 7. 2005 adam-panzermayor]
- Re: Kanon 20mm [16. 7. 2005 Vojin rajen]
- Re: Kanon 20mm [24. 6. 2005 pdj]
- Re: Kanon 20mm [23. 5. 2005 e]
- Re: Kanon 20mm [28. 2. 2005 Stuka]
- Re: Kanon 20mm [25. 8. 2005 Dan]