Lehký tank PzKpfw I (SdKfz 101)
PzKpfw I
Objednávku dostaly firmy Daimler-Benz, Henschel, Krupp, MAN a Rheinmetall. Lehký cvičný tank pro dvoučlennou osádku měl mít hmotnost do 5 tun a měl být vyzbrojen pouze dvěma kulomety MG 13 ráže 7,92 mm.
Krupp už v roce 1929 vyvinul lehký tank LeichteTraktor II (VK 31) (obrněná technika se označovala zemědělskými názvy kvůli zákazu jejího vývoje v Německu podle versailleské smlouvy). LK II byl tehdy testován na polygonu Kama v Kazani v Sovětském svazu, ale sériově nebyl vyráběn. Nyní firma Krupp navrhla model LKA I.
Ze soutěže ale vyšla úspěšně společnost Henschel, která představila svůj model pod krycím názvem Landwitschaftlichter Schlepper (zemědělský tahač). V červenci 1934 bylo objednáno prvních 150 kusů, do výzbroje byl tank zařazen pod názvem PzKpfw I (SdKfz 101) (poté co se nacistická vláda otevřeně přihlásila k programu vyzbrojení Německa nebyl důvod dále používat zemědělské názvy).
Výrobní série
- Ausf. A - prvních 470 tanků vyrobených v letech 1934 - 1935. Tank poháněl čtyřválec Krupp M 305 o výkonu 44 kW. Pojezdové ústrojí tvořily čtyři pojezdová kola. Věž byla umístěna více vlevo od osy tanku.
-
Ausf. B - verze vyráběná od roku 1935 měla výkonnější šestiválcový motor Maybach NL 38 TR o výkonu 73 kW. Umístění tohoto motoru si vyžádalo prodloužení tanku o 40 cm. Počet pojezdových kol byl zvýšen na pět. Vyrobeno bylo asi 1700 kusů.
PzKpfw I Ausf. B
Plánované modely
- Ausf. C (VK 601 a VK 602) - sériově nevyráběný prototyp z roku 1939. Waffenamt si v roce 1939 objednal výrobu průzkumného tanku schopného transportu vzduchem. Měl být vyzbrojen kanonem ráže 20 mm a jedním kulometem MG 34. Pancéřování mělo být zesíleno na 30 mm. Podvozek tvořilo pět velkých pojezdových kol ve dvou řadách za sebou. Měl být použit motor Maybach HL 45 o výkonu 110 kW nebo Maybach HL 61 o výkonu 132 kW u prototypu VK 602. Bylo sice vyrobeno několik zkušebních tanků PzKpfw I Ausf. C, které byly testovány i na frontě, ale v roce 1941 byl celý projekt zrušen. V té době byly i Ausf. A a B stahovány z fronty.
-
Ausf. F (VK 1801) - další nerealizovaný model. Vznikl v roce 1939 a mělo se jednat o lehký tank pro podporu pěchoty. Hmotnost se zvýšila až na 20 tun, protože tank měl mít pancéřování až do 80 mm. Vyzbrojen měl být pouze dvěma kulomety MG 34 jako u Ausf. A a B. Pohon měl zajišťovat motor Maybach HL 45 o výkonu 110 kW jako u plánovaného modelu Ausf. C. Vzniklo několik zkušebních typů, které byly testovány v roce 1942 na východní frontě. Poté byl projekt zrušen.
Sériově nevýraběný 20 tunový PzKpfw I Ausf. F
- kleine PzBfWg I (SdKfz 265) - velitelské tanky s pevnou neotočnou věží vybavené radiostanicí. Pro umístění radiostanice byl vymontován jeden kulomet. Byly vyráběny ve dvou sériích. Série 2kl byla vyzbrojena kulometem MG 13, série 3kl kulometem MG 34. Série 3kl měla navíc zesílený pancíř na 19 mm. Posádku tvořili tři muži, kromě řidiče a velitele-střelce i radista. Celkem bylo v letech 1935 - 1938 přestavěno asi 200 tanků. V roce 1942 byly z výzbroje vyřazeny.
- Panzerjäger I - stíhač tanků na podvozku PzKpfw I Ausf. B s nainstalovaným českým protitankovým kanonem 4,7 cm PaK L/43 (t). Celkem bylo během roku 1940 předěláno asi 200 kusů.
- Munitionschlepper auf Fgst PzKpfw I (SdKfz 111) - obrněné vozidlo pro převážení munice na podvozku PzKpfw I.
- Instandsetzugkraftwagen - vozidlo technické hotovosti s demontovanou věží.
- Sturmpanzer I Bison - asi na 20 podvozků Ausf. B byla v roce 1940 namontována nástavba s těžkým pěchotním dělem 15 cm sIG 33 L/12.
Bojové nasazení
Tanky PzKpfw I měly původně sloužit pouze jako školní a cvičné. Vzhledem k tomu, že v roce 1939, kdy vypukla válka, nemělo Německo k dispozici ještě dostatečný počet tanků PzKpfw III a PzKpfw IV, muselo být použity i tyto tanky. Lehké PzKpfw I a PzKpfw II tvořily dokonce základ německých tankových sil v letech 1939 - 1940.
První bojový křest prodělaly tyto tanky za občanské války ve Španělsku v letech 1936 - 1939 v rámci německého expedičního sboru. Zde se poměrně osvědčily, pokud ovšem nenarazily na mnohem lepší ruské tanky BT.
Invaze do Francie se zúčastnilo 520 tanků PzKpfw I a 96 velitelských kl PzBfWg (z 2600 celkem) a zde se již plně projevila jejich zastaralost. Vyzbrojené pouhými dvěma kulomety mohly být používány v podstatě pouze pro průzkumné úkoly. Proto byly také během roku 1941 stahovány z výzbroje.
Technická data
Technická data | |
Posádka | 2 muži (velitel-střelec, řidič) |
Hmotnost | 6000 kg |
Rozměry | délka 4000 mm (Ausf. B 4400 mm), šířka 2060 mm, výška 1730 mm |
Pancéřování | 7 až 13 mm |
Pohon | Maybach NL 38 TR (verze Ausf. A Krupp M 305) chlazený kapalinou |
Výkon motoru | 73kW při 2500 ot/min (verze Ausf. A 44 kW) |
Max. rychlost | 40 km/h na silnici |
Dojezd | 145 km po silnici |
Překonávání překážek | stěny 35 cm, brody 60 cm, okopy 140 cm, stoupání 57% |
Výzbroj | 2 kulomety MG 13 ráže 7,92 mm s 2000 náboji |
- Home
- > Německé tanky
- > Lehký tank PzKpfw I (SdKfz 101)
Komentáře
- tank nebo tančík [22. 8. 2012 george74]
- výbornej tank [22. 4. 2008 Lukáš]
- Re: výbornej tank [28. 4. 2008 Ondrej Godal]
- Velitelsky Ausf. A [16. 4. 2008 MatBas]
- Re: Velitelsky Ausf. A [22. 7. 2008 Cerun]
- Ausf F nesériový tank ? [8. 1. 2008 Kovran]
- přehnaný počet panzer 1auf B [28. 8. 2006 turek]
- Více výrobců [26. 8. 2006 Radek]
- Výbornej tank [8. 12. 2005 Petr]
- Re: Výbornej tank [1. 7. 2016 Vezik]
- Re: Výbornej tank [16. 6. 2006 Vojtěch]
- Re: Výbornej tank [16. 6. 2006 qwe]
- Re: Výbornej tank [18. 6. 2006 Vojtěch]
- Re: Výbornej tank [18. 6. 2006 qwe]
- Re: Výbornej tank [29. 2. 2016 Vojta]
- Re: Výbornej tank [22. 2. 2007 Vojtech]
- Re: Výbornej tank [2. 10. 2006 ASVS]
- Re: Výbornej tank [18. 6. 2006 qwe]
- Re: Výbornej tank [18. 6. 2006 Vojtěch]
- Re: Výbornej tank [16. 6. 2006 qwe]
- Re: Výbornej tank [15. 12. 2005 HOP]