Krátký přehled typového označení amerických vojenských letadel v období 1939-1945
V roce 1939 existovaly v ozbrojených silách Spojených států celkem tři různé letecké složky. Své letce měla pozemní armáda, námořnictvo a do třetice na námořnictvo úzce navázaná námořní pěchota. Jako ve všech zemích, panovala i zde mezi armádou a námořnictvem řevnivost. S trochou nadsázky můžeme za jeden z jejích projevů považovat také to, že existovaly dva systémy typového označování letadel amerických ozbrojených sil. Úlitbou úřednímu šimlovi pak bylo, že totéž letadlo dostalo jak armádní, tak i odlišné námořní označení. Mimo to, zcela pochopitelně, letečtí výrobci používali své vlastní interní systémy typových označení.
Armádní letectvo 1)
Instituce, která byla zodpovědná za technickou stránku výzbroje a tedy nepřímo i za systém typových označení se nazývala Material Division, později od roku 1942 Air Material Command. Systémové typové označení bývalo letounu přiděleno nejčastěji v okamžiku kdy existovala oficiální objednávka na vývoj, prototyp, případně i sérii.
Samotné základní typové označení bylo kombinací písmen a číslic. Písmeno vyjadřovalo určení letounu (stíhačka, bombardér a pod), za pomlčkou následovalo pořadové číslo (šlo o ucelenou číselnou řadu). Například P-51 nebo B-17, tak jak to znají asi všichni fandové letectví. Ovšem celý systém byl mnohem komplikovanější.
Před základním typovým označením se mohly objevit písmena:
- X - označovalo prototyp, např. XP-46
- Y - označovalo předsériové stroje, např. YP-37
Za základním typovým označením následovalo písmeno rozlišující verzi (A až teoreticky Z) a poté za pomlčkou ještě jedno či dvouciferné číslo rozlišení série. Na úplný konec pak za další pomlčkou byla ještě dvě písmena, která rozlišovala jednotlivé výrobce a jejich výrobní závody.
Jako příklad nám může posloužit Lockheed P-38L-5-LO:
- P – kategorie letounu, v tomto případě „Pursuit“ – stíhačka
- 38 – pořadové číslo (poslední v této řadě byl XP-90, další stíhací letouny už byly od počátku označeny podle nového systému písmenem „F“)
- L – rozlišení verze (šlo o podstatnější změny, např. motory a pod)
- 5 – rozlišení série (méně významné změny, většinou vnitřní vybavení, různé drobnosti)
- LO – označení výrobce a jeho závodu, zde firma Lockheed se sídlem v Burbanku (Kalifornie)
Označení jednotlivých kategorií:
Označení | Kategorie | Poznámky |
A | Attack | útočné, bitevní letouny určené k nasazení proti pozemním cílům |
B | Bomber | bombardovací letouny |
C | Cargo | nákladní a dopravní letouny |
F | Photo. rec. | průzkumné letouny |
G | Glider | kluzák, zde většinou v další kombinaci, např. CG (Cargo Glider), tedy nákladní kluzák, TG (Trainer Glider - cvičný kluzák) |
H | Helicopter | vrtulníky |
L | Liasion | lehké spojovací a později i pozorovací a průzkumné letouny |
O | Observer | těžší vícemístné pozorovací a průzkumné letouny, typicky určené k řízení palby dělostřelectva |
P | Pursuit | stíhací letouny (tehdejší terminologie by se více blížila významu „přepadový“) |
Q | cvičné létající cíle (často v kombinaci, např. QP-63) | |
T | Trainer | cvičný, školní letoun, i zde se užívalo další písmeno pro rozlišení výcviku PT (Primary Trainer), BT (Basic Trainer), AT (Advanced Trainer), případně se písmeno T naopak používalo k označení cvičných verzí bojových letadel, např. TP-40N |
U | Utility | pomocné letouny, často původně zrekvírované lehké dopravní letouny a podobně |
Označení některých nejvýznačnějších výrobců:
Označení | Firma | Místo výroby |
BE | Boeing | Seattle, Washingthon |
CO | Consolidated-Vultee Aircraft | San Diego, Kalifornie |
CF | Consolidated-Vultee Aircraft | Fort Worth, Texas |
CU | Curtiss-Wright Corporation, Airplane Division | Buffalo, New York |
DT | Douglas | Tulsa, Oklahoma |
DE | Douglas |
El Segundo, Kalifornie (původní fa Northrop Aircraft Company) |
FO | Ford | Willow Run, Michigan |
LO | Lockheed | Burbank, Kalifornie |
MA | Martin | Middle River, Baltimore, Maryland |
MO | Martin | Omaha, Nebraska |
NA | North American | Inglewood, Kalifornie |
NT | North American | Dallas, Texas |
RA | Republic | Farmingdale, New York |
RE | Republic | Evansville, Indiana |
ST | Stinson | Nashville, Tennessee |
VN | Consolidated-Vultee Aircraft | Nashville, Tennessee |
VW | Vultee-Stinson (Convair) | Wayne, Michigan |
Když nedlouho po válce došlo k úplnému osamostatnění letectva, přišla i zpětná změna typového označování a mnohem později, v 60. letech, byl systém sjednocen i s letadly námořnictva.
Námořní letectvo a letectvo námořní pěchoty
Za technickou stránku výzbroje a tedy i za systém označení nesla zodpovědnost Bureau of Aeronautics. A tento systém byl poněkud spletitější. I zde sice z označení mělo být možné rozpoznat určení a výrobce letounu, ale evidentně na úkor přehlednosti.
První písmeno označovalo určení letounu. Následovala číslice určující pořadí typu v kategorii od konkrétního výrobce. Další písmeno rozlišovalo výrobce. Za pomlčkou pak pro rozlišení verzí následovalo jednociferné číslo a případně další písmeno.
Příklad: Grumman F6F-3:
- F (Fighter) – označení kategorie, zde stíhačka
- 6 – pořadové číslo typu výrobce v kategorii, tedy šestý stíhací typ od firmy Grumman
- F – rozlišení výrobce, zde tedy Grumman
- 3 – rozlišení verze (zde první sériově vyráběná)
Pokud šlo o první typ výrobce v dané kategorii, tak se pořadové číslo vynechalo zcela, viz např. „SBD-3“ a zůstávala jen číslice na konci pro rozlišení verze.
Zvláštní situace nastala v případě licenční výroby letounu u jiného výrobce – pak se totiž označení změnilo od základu. Příkladem je např. Grumman F4F Wildcat. Jeho výroba postupně přešla do závodů General Motors a Wildcaty nesly označení FM-1. Extrémním případem byl Vought F4U Corsair, kde licenční výrobci byli dokonce dva. Letouny vyrobené firmou Brewster nesly označení F3A, letouny od firmy Goodyear pak FG-1. Ještě ke všemu poslední sériové Corsairy z druhé půle 40. let přešly nově do kategorie útočných letadel, a přestože je stále vyráběla původní firma Vought, tak místo F4U nesly nové označení AU-1.
V případě prototypů se před typové označení přidávalo písmeno „X“, např. „XF4U“
Rozlišení kategorií:
Označení | Kategorie | Poznámky |
A | Attack | útočné letouny (kategorie zavedena koncem války) |
B | Bomber | bombardovací letouny (včetně střemhlavých), nezahrnuje stíhací schopné nosit pumy |
F | Fighter | stíhací letouny |
N | cvičné letouny | |
P | Patrol | hlídkové letouny s velkým doletem |
R | dopravní letouny | |
S | Scout | průzkumné palubní letouny (s kolovým podvozkem i plováky) |
T | Torpedo | torpédové letouny |
Zde se kategorie různě slučovaly a prolínaly (většinou podle aktuálních specifikací), například:
- PB (Patrol-Bomber) – hlídkový bombardér
- TB (Torpedo-Bomber) – torpédový bombardér
- SB (Scout Bomber) – průzkumný bombardér
Příklady označení výrobců:
Písmeno | Výrobce | Poznámky |
A | Brewster | |
B | Boeing | |
C | Curtiss | |
D | Douglas | v letech 1943-1947 i začínající firma McDonnell u stíhačky FD-1 (později FH-1) Phantom |
F | Grumman | |
G | Goodyear | |
H | McDonnell | |
J | North American | |
L | Bell | |
M | Martin | rovněž General Motors poté, co začal během války vyrábět licenční letadla |
N | Northrop | u jediného pokusného typu krátce před válkou i Seversky |
R | Ryan | |
S | Stearman | |
U | Vought | |
V | Lockheed | v předválečném období i písmeno „O“ |
Y | Convair, Consolidated |
Námořnictvo si tento svůj systém bez větších změn podrželo déle a opuštěn byl až s výše zmíněným sjednocením typových označení s USAF.
Zajímavým paradoxem je, že podobný složitý systém označování svých letadel užívalo i japonské námořní letectvo – tedy přímý válečný soupeř.
- Home
- > Letecká válka
- > Krátký přehled typového označení amerických vojenských letadel v období 1939-1945
Komentáře
- RE vs. RA [22. 7. 2013 Farky]
- Hodnocení [2. 12. 2012 Alfredo]
- Perfektní práce [22. 11. 2012 DAVID M]