Krátký přehled typového označení amerických vojenských letadel v období 1939-1945

Autor: Tomáš Adam | Datum: 22. 11. 2012

V roce 1939 existovaly v ozbrojených silách Spojených států celkem tři různé letecké složky. Své letce měla pozemní armáda, námořnictvo a do třetice na námořnictvo úzce navázaná námořní pěchota. Jako ve všech zemích, panovala i zde mezi armádou a námořnictvem řevnivost. S trochou nadsázky můžeme za jeden z jejích projevů považovat také to, že existovaly dva systémy typového označování letadel amerických ozbrojených sil. Úlitbou úřednímu šimlovi pak bylo, že totéž letadlo dostalo jak armádní, tak i odlišné námořní označení. Mimo to, zcela pochopitelně, letečtí výrobci používali své vlastní interní systémy typových označení.

Armádní letectvo 1)

Instituce, která byla zodpovědná za technickou stránku výzbroje a tedy nepřímo i za systém typových označení se nazývala Material Division, později od roku 1942 Air Material Command. Systémové typové označení bývalo letounu přiděleno nejčastěji v okamžiku kdy existovala oficiální objednávka na vývoj, prototyp, případně i sérii.

Samotné základní typové označení bylo kombinací písmen a číslic. Písmeno vyjadřovalo určení letounu (stíhačka, bombardér a pod), za pomlčkou následovalo pořadové číslo (šlo o ucelenou číselnou řadu). Například P-51 nebo B-17, tak jak to znají asi všichni fandové letectví. Ovšem celý systém byl mnohem komplikovanější.

Před základním typovým označením se mohly objevit písmena:

  • X - označovalo prototyp, např. XP-46
  • Y - označovalo předsériové stroje, např. YP-37

Za základním typovým označením následovalo písmeno rozlišující verzi (A až teoreticky Z) a poté za pomlčkou ještě jedno či dvouciferné číslo rozlišení série. Na úplný konec pak za další pomlčkou byla ještě dvě písmena, která rozlišovala jednotlivé výrobce a jejich výrobní závody.

Jako příklad nám může posloužit Lockheed P-38L-5-LO:

  • P – kategorie letounu, v tomto případě „Pursuit“ – stíhačka
  • 38 – pořadové číslo (poslední v této řadě byl XP-90, další stíhací letouny už byly od počátku označeny podle nového systému písmenem „F“)
  • L – rozlišení verze (šlo o podstatnější změny, např. motory a pod)
  • 5 – rozlišení série (méně významné změny, většinou vnitřní vybavení, různé drobnosti)
  • LO – označení výrobce a jeho závodu, zde firma Lockheed se sídlem v Burbanku (Kalifornie)

Označení jednotlivých kategorií:

Označení Kategorie Poznámky
Attack útočné, bitevní letouny určené k nasazení proti pozemním cílům
Bomber bombardovací letouny
Cargo nákladní a dopravní letouny
Photo. rec. průzkumné letouny
Glider kluzák, zde většinou v další kombinaci, např. CG (Cargo Glider), tedy nákladní kluzák, TG (Trainer Glider - cvičný kluzák)
Helicopter vrtulníky
Liasion lehké spojovací a později i pozorovací a průzkumné letouny
Observer těžší vícemístné pozorovací a průzkumné letouny, typicky určené k řízení palby dělostřelectva
Pursuit stíhací letouny (tehdejší terminologie by se více blížila významu „přepadový“)
cvičné létající cíle (často v kombinaci, např. QP-63)
Trainer cvičný, školní letoun, i zde se užívalo další písmeno pro rozlišení výcviku PT (Primary Trainer), BT (Basic Trainer), AT (Advanced Trainer), případně se písmeno T naopak používalo k označení cvičných verzí bojových letadel, např. TP-40N
Utility pomocné letouny, často původně zrekvírované lehké dopravní letouny a podobně

Označení některých nejvýznačnějších výrobců:

Označení Firma Místo výroby
BE Boeing Seattle, Washingthon
CO Consolidated-Vultee Aircraft San Diego, Kalifornie
CF Consolidated-Vultee Aircraft Fort Worth, Texas
CU Curtiss-Wright Corporation, Airplane Division Buffalo, New York
DT Douglas Tulsa, Oklahoma
DE Douglas El Segundo, Kalifornie (původní fa
Northrop Aircraft Company)
FO Ford Willow Run, Michigan
LO Lockheed Burbank, Kalifornie
MA Martin Middle River, Baltimore, Maryland
MO Martin Omaha, Nebraska
NA North American Inglewood, Kalifornie
NT North American Dallas, Texas
RA Republic Farmingdale, New York
RE Republic Evansville, Indiana
ST Stinson Nashville, Tennessee
VN Consolidated-Vultee Aircraft Nashville, Tennessee
VW Vultee-Stinson (Convair) Wayne, Michigan

Když nedlouho po válce došlo k úplnému osamostatnění letectva, přišla i zpětná změna typového označování a mnohem později, v 60. letech, byl systém sjednocen i s letadly námořnictva.

Námořní letectvo a letectvo námořní pěchoty

Za technickou stránku výzbroje a tedy i za systém označení nesla zodpovědnost Bureau of Aeronautics. A tento systém byl poněkud spletitější. I zde sice z označení mělo být možné rozpoznat určení a výrobce letounu, ale evidentně na úkor přehlednosti.

První písmeno označovalo určení letounu. Následovala číslice určující pořadí typu v kategorii od konkrétního výrobce. Další písmeno rozlišovalo výrobce. Za pomlčkou pak pro rozlišení verzí následovalo jednociferné číslo a případně další písmeno.

Příklad: Grumman F6F-3:

  • F (Fighter) – označení kategorie, zde stíhačka
  • 6 – pořadové číslo typu výrobce v kategorii, tedy šestý stíhací typ od firmy Grumman
  • F – rozlišení výrobce, zde tedy Grumman
  • 3 – rozlišení verze (zde první sériově vyráběná)

Pokud šlo o první typ výrobce v dané kategorii, tak se pořadové číslo vynechalo zcela, viz např. „SBD-3“ a zůstávala jen číslice na konci pro rozlišení verze.

Zvláštní situace nastala v případě licenční výroby letounu u jiného výrobce – pak se totiž označení změnilo od základu. Příkladem je např. Grumman F4F Wildcat. Jeho výroba postupně přešla do závodů General Motors a Wildcaty nesly označení FM-1. Extrémním případem byl Vought F4U Corsair, kde licenční výrobci byli dokonce dva. Letouny vyrobené firmou Brewster nesly označení F3A, letouny od firmy Goodyear pak FG-1. Ještě ke všemu poslední sériové Corsairy z druhé půle 40. let přešly nově do kategorie útočných letadel, a přestože je stále vyráběla původní firma Vought, tak místo F4U nesly nové označení AU-1.

V případě prototypů se před typové označení přidávalo písmeno „X“, např. „XF4U“

Rozlišení kategorií:

Označení Kategorie Poznámky
Attack útočné letouny (kategorie zavedena koncem války)
Bomber bombardovací letouny (včetně střemhlavých), nezahrnuje stíhací schopné nosit pumy
Fighter stíhací letouny
cvičné letouny
Patrol hlídkové letouny s velkým doletem
dopravní letouny
Scout průzkumné palubní letouny (s kolovým podvozkem i plováky)
Torpedo torpédové letouny

Zde se kategorie různě slučovaly a prolínaly (většinou podle aktuálních specifikací), například:

  • PB (Patrol-Bomber) – hlídkový bombardér
  • TB (Torpedo-Bomber) – torpédový bombardér
  • SB (Scout Bomber) – průzkumný bombardér

Příklady označení výrobců:

Písmeno Výrobce Poznámky
Brewster
Boeing
Curtiss
Douglas v letech 1943-1947 i začínající firma McDonnell u stíhačky FD-1 (později FH-1) Phantom
Grumman
Goodyear
McDonnell
North American
Bell
Martin rovněž General Motors poté, co začal během války vyrábět licenční letadla
Northrop u jediného pokusného typu krátce před válkou i Seversky
Ryan
Stearman
Vought
Lockheed v předválečném období i písmeno „O“
Convair, Consolidated  

Námořnictvo si tento svůj systém bez větších změn podrželo déle a opuštěn byl až s výše zmíněným sjednocením typových označení s USAF.

Zajímavým paradoxem je, že podobný složitý systém označování svých letadel užívalo i japonské námořní letectvo – tedy přímý válečný soupeř.

  • Home
  • > Letecká válka
  • > Krátký přehled typového označení amerických vojenských letadel v období 1939-1945

Komentáře

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.