Myslím, že pan Mirek Pospíšil to vystihl krásně. Asi nechtěně, ale to už patří ke kouzlům nechtěného. Historii píší vítězové. A ve španělské občanské válce vyhráli nacionalisté (alebrž fašisté). Ti také mohli v klidu dlouhá desetiletí "vymýšlet" a domýšlet různé zločiny republikánů. Osobně jsem přesvědčený o tom, že Jan Ferák bojoval na té správné straně - z těch mnoha stran byla ta republikánská rozhodně ta správnější. Ať už si o tom náckové říkají co chtějí. Jistěže šlo o boj, po kterém zůstávají mrtví. I Jan Ferák má na svědomí desítky lidských životů (v tom i žen a malých dětí). A smrt nakonec sáhla i po něm. Byla v tom snad nějaká vyšší - božská - spravedlnost? Nevím, na Boha neveřím. S knihou o Ferákovi jsem nicméně vcelku spokojený - i když neříká úplně vše, co by snad mohla. Je to jen poněkud jiná legenda, než jakou jsme dosud slýchali. Určitě další legendy budou následovat. Míra pravdivosti a přesvědčivosti pak rozhodne o tom, jestli se stane kánonem nebo apokryfem.
Dle mého velice pěkná recenze nerecenze. Jen mám výtku k těm "správným stranám". Všichni ve válce páchají všelijaké zločiny, a bohužel, historii většinou píšou jen vítězové, je tedy škoda, že si všichni "otírají hubu" pouze o ty německé, a o těch ruských, ale i některých amerických se mlčí, nebo se záměrně přehlížejí. Je na každém, jakou stranu si vybere, a pro každého jednotlivě to může být správná strana, i když to ostatní třeba vidí jinak.
Jsem na podobné výroky dost alergický, ale omezím se na zopakování svého dřívějšího komentáře:
Republikáni - či spíše jednotlivé frakce na straně vládních vojsk - mají jistě na svědomí leccos. Ale já budu konkrétnější:
Během občanské války na frontě padlo na obou stranách celkem 200.000 vojáků. Civilních obětí bylo v letech 1936-1939 na 140.000 na obou stranách (obětí náletů, bojů, ale i politicky a ideologicky motivovaného vraždění na obou stranách).
Po skončení války pak v letech 1939-1944 na dva miliony Španělů prošlo lágry a věznicemi - z nich bylo na 164.000 lidí popraveno. A to ještě půl milionu lidí angažovaných na straně republikánů volilo včas útěk do zahraničí.
Původ čísel: Jiří Rajlich-David Majtenyi: Jan Ferák a ti druzí strana 46, Svět křídel 2012.
Těch 164.000 mrtvých PO SKONČENÍ OBČANSKÉ VÁLKY tedy bylo výsledkem toho, že frankisté "psali svou historii vítězů"? Pro mně tedy rozhodně nejsou "správnou" stranou.
Alergický být můžete. Ale myslím že p. Pospíšil má pravdu. Nedá se to hodnotit zcela jednostraně. Ostatně nikdo je otázkou kolik mrtvých by bylo v případě vítězství republikánů u kterých postupně jasně převládaly komunisté (stačí si uvědomit jak tvrdě se bojovalo mezi frakcemi právě na straně republikánů)
Problém máte OBA evidentně v tom, že jste ani jeden tu knihu nečetli. Vliv komunistů v silně katolickém Španělsku byl v okamžiku vypuknutí války zcela minimální. Teprve když legální republikánská vláda vzešlá z víceméně demokratických voleb (alespoň na tu dobu) čelila ozbrojenému puči podporovanému od začátku ze zahraničí fašistickou Itálií a nacistickým Německem a velmoci vyhlásily politiku "nevměšování" a zbrojního embarga, tak teprve tehdy - se zbrojními dodávkami ze SSSR - začal vliv komunistů sílit.
Já si stojím za tím, že Ferák, přes všechny chyby a průšvihy co se jich v životě dopustil, se postavil na správnou stranu - nejen ve Španělsku, ale i tím že se nestal komunistickým fanatikem, že podnikl všechno možné aby se dostal do zahraničního odboje a vrátil se k létání. A to ho stálo život.
Usuzujete špatně. Samozřejmě jsem ji přečetl a o Španělsku nejen tuto.
Velký vliv tam měli anarchosyndykalisté a další podobné ultralevicové skupiny. Souhlasím, že přímo komunisté se prosadili až v průběhu války, a to velmi radikálně a krvavě. V občanské válce se vždycky strašně špatně určuje, kdo je ten správný a kdo ten špatný. Prostě se na to odmítám dívat tak černobíle, jako se to vykládalo dřív.
Správná strana
PhDr. Tomáš Baletka 18. 12. 2012 12:25Správná strana
Mirek Pospíšil 13. 12. 2012 23:42Re: Správná strana
Tomáš Adam 14. 12. 2012 21:21Republikáni - či spíše jednotlivé frakce na straně vládních vojsk - mají jistě na svědomí leccos. Ale já budu konkrétnější:
Během občanské války na frontě padlo na obou stranách celkem 200.000 vojáků. Civilních obětí bylo v letech 1936-1939 na 140.000 na obou stranách (obětí náletů, bojů, ale i politicky a ideologicky motivovaného vraždění na obou stranách).
Po skončení války pak v letech 1939-1944 na dva miliony Španělů prošlo lágry a věznicemi - z nich bylo na 164.000 lidí popraveno. A to ještě půl milionu lidí angažovaných na straně republikánů volilo včas útěk do zahraničí.
Původ čísel: Jiří Rajlich-David Majtenyi: Jan Ferák a ti druzí strana 46, Svět křídel 2012.
Těch 164.000 mrtvých PO SKONČENÍ OBČANSKÉ VÁLKY tedy bylo výsledkem toho, že frankisté "psali svou historii vítězů"? Pro mně tedy rozhodně nejsou "správnou" stranou.
Re: Správná strana
Kolarski 15. 12. 2012 13:41Re: Správná strana
Tomáš Adam 15. 12. 2012 17:52Já si stojím za tím, že Ferák, přes všechny chyby a průšvihy co se jich v životě dopustil, se postavil na správnou stranu - nejen ve Španělsku, ale i tím že se nestal komunistickým fanatikem, že podnikl všechno možné aby se dostal do zahraničního odboje a vrátil se k létání. A to ho stálo život.
Re: Správná strana
Kolarski 16. 12. 2012 17:39Velký vliv tam měli anarchosyndykalisté a další podobné ultralevicové skupiny. Souhlasím, že přímo komunisté se prosadili až v průběhu války, a to velmi radikálně a krvavě. V občanské válce se vždycky strašně špatně určuje, kdo je ten správný a kdo ten špatný. Prostě se na to odmítám dívat tak černobíle, jako se to vykládalo dřív.