je to jasný, amíci- narozdíl od ostatních národů, nešetřili, však to podle toho lepiĺi, dobrej motor, dobrý křídla, dobrej ocas... a vznikl nedobré letadlo.Němci, a řekněme japonci- počítali každej gram, ani ne tak z pohledu vlastostí, ale materiálu,neměli takové zásoby.a vznikaly uplně jiný letadla.Amíci by nikdy neposltavili takový letadla jako japonci-váhově a ovladatelnost. A
Znovu konstatuju, že zatímco P-75 měl silně "přes váhu", tak stejný americký průmysl dokázal postavit naopak i lehoučkou stíhačku jako byl mnou zmíněný Bell XP-77.
Proč ten letoun udělali tak těžký? Kdyby ho odlehčili, tak ten skvělý motor udělá své...vždyť o takovém výkonu blížícím se k hranici 3000k se třeba takovým němcům ani nesnilo.
Ono to bylo maličko jinak. Firma měla pro armádu vyrábět něco, do čeho se jim ani trochu nechtělo. V době války si ale nemohli dovolit jen tak odmítnout zakázku na výrobu vojenské techniky. Tak oznámili vývoj nového stroje s daleko lepšími parametry (P-75). Sami ho ale ani nechtěli vyrábět. Zkrátka byla to záminka pro odmítnutí původní zakázky, něco, co bude tak dlouho ve stadiu vývoje, dokud jim nedají pokoj.
Vzkaz pro pobouřené:
To jsem si nevycucal z prstu. Literaturu dodám v nejbližší době (nevím ji z hlavy.)
Příběh P-75 začal v roce 1942, kdy generál Oliver echols, velitel USAAF Material Command, dal dohromady obrovské celonárodní výrobní konsorcium na výrobu B-29. Společnost Boeing navrhla B-29 a mohla je postavit, ale ne tolik, kolik chtěly USAAF. Z toho důvodu chtěl Echols zapojit do programu i jiné společnosti, aby se stavbou B-29 pomohly. Pověřeny byly společnosti Bell a Martin, které mohly postavit mnoho velkých bombardérů, ale Echols požádal opomoc i General Motors.
Gen. Echols zapojil do podbného konsorcia Ford Motor Company na výrobu B-24 Liberator a pro B-29 Superfortress si velmi přál GM. Problém byl v tom, že GM byl už přetížený jinými vojenskými zakázkami a do konsorcia B-29 se mu nechtělo. Protože vládl válečný stav, bylo v pravomoci gen. Echolse, aby firmu přinutil. Závod GM Fisher Body Division v Clevelandu v Ohiu byl zařazen do programu B-29 jako výrobní závodAby se GM vyvlekl z tohoto závyzku, musel přijít s jiným "super" nápadem. "Fisher Eagle". V září 1942 přišli z GM za Echolsem s podivným výmyslem, do kterého vkládali naděje, že je oprostí od povinnosti stavět B-29. Letadlo, které navrhli, mělo mít vodou chlazený motor V-3420-19 (složený ze dvou V-1710 v provedení vedle sebe), které už jejich Allison Division měla ve výrobě.
Allison už měl s leteckými motory bohaté zkušenosti, Fisher však neměl žádné.Aby GM překonal tuto překážku, vyvinul konstrukci, která je z dnešního pohledu tak absurdní, že je těžké uvěřit, že ji Echols koupil. Měl to být hybrid s křídly Curtis P-40, podvozkem Vought F4U, ocas Douglas SBD.
V příběhu, který dokazuje, že skutečnost je podivnější než fikce, gen. Echols souhlasil, aby se GM pustil do stavby dvou prototypů, které byly poslepovány z částí již vyrobených pro jiná letadla. První "orli" byli označeni XP-75 a přislíbeny do dubna 1943, připraveny na let byly ale až v listopadu 1943. Gen. FO Caroll, šéf Engineering for the Material Command, označil 3 příčiny zpoždění: nekompetentní personál v GM,který vyžadoval množství konstrukčních komponentů z vládních zdrojů, těžkosti s jejich dosažením a původní (nadnesené) odhady divize Fisher Body.
Když se konečně objevily, byli "orli" 12,65 m dlouhá letadla s rozpětím křídel 14,95 m a celkovou hmotností 6 213 kg. Motory byly umístěny stejně jako u P-39 za pilotem a poháněly 2 protiběžné vrtule prostřednictvím dlouhých hřídelů, které procházely kabinou pilota.
Program "Fisher Eagle" byl zrušen 27. října 1944 poté, co se dokončilo pouhých 6 letadel. GM předložil v květnu 1945 konečný účet 4,7 milionu USD. Na jedné straně bylo P-75 omylem, který ze zdrojů pohltil 9 milionů USD a byl od samého počátku odsouzen k zániku. Na druhé straně účelně splnilo svůj jediný a prvořadý úkol-Zbavilo GM povinnosti stavět B-29!
téměř doslova:
Bill Yenne, Nejhorší letadla světa, OTTOVO nakladatelství, s.r.o., edice Cesty,2000, str. 66-67
Otázka by měla znít: Proč takovouhle hrůzu vůbec stavěli? To že byla těžká je normální, amíci opentlili pilota a životně důležité prvky hromadou pancíře, ale vždyť tehdy už létali Pé padesátjeničky, a to bylo jiné kafíčko, podle mě nejlepší vrtulové letadlo v WWII.
Nerad bych byl příliš impertinentní, ale pevný kontrakt na stavbu prototypů „Eaglu“ byl podepsán v září 1942. Zatímco Mustang (v RAF — Mustang Mk.I) byl prvně operačně nasazen v dubnu 1942 (u 2. squadrony; o měsíc později následována 26. sqdn). A operační nasazení Mustangů v rámci amerického USAAF následovalo prakticky s ročním zpožděním za RAF.
A pokud jde o „pé padesát jedničky“ s motory Packard V-1650 (licence motoru Rolls-Royce Merlin), tak jejich operační nasazení bylo v září 1942 (tj. v době podepsání kontraktu na stavbu prototypů XP-75) také ještě v nedohlednu — ještě po více než dvanáct měsíců…
péčko
Marty 23. 11. 2004 09:04těžký letadlo
josef m 17. 3. 2004 14:16RE: těžký letadlo
Tom 30. 3. 2004 07:54RE: RE: těžký letadlo
YHN 6. 4. 2004 15:31Ale koho v tej dobe zaujímalo aké budú lietadlá o 50 rokov? Treba porovnávať z vtedajšímy strojmi!
RE: RE: RE: těžký letadlo
Tom 8. 4. 2004 06:54Proč
Kreon 20. 10. 2003 13:44Re: Proč
HOP 4. 10. 2005 11:26Vzkaz pro pobouřené:
To jsem si nevycucal z prstu. Literaturu dodám v nejbližší době (nevím ji z hlavy.)
Re: Proč
HOP 9. 10. 2005 01:54Gen. Echols zapojil do podbného konsorcia Ford Motor Company na výrobu B-24 Liberator a pro B-29 Superfortress si velmi přál GM. Problém byl v tom, že GM byl už přetížený jinými vojenskými zakázkami a do konsorcia B-29 se mu nechtělo. Protože vládl válečný stav, bylo v pravomoci gen. Echolse, aby firmu přinutil. Závod GM Fisher Body Division v Clevelandu v Ohiu byl zařazen do programu B-29 jako výrobní závodAby se GM vyvlekl z tohoto závyzku, musel přijít s jiným "super" nápadem. "Fisher Eagle". V září 1942 přišli z GM za Echolsem s podivným výmyslem, do kterého vkládali naděje, že je oprostí od povinnosti stavět B-29. Letadlo, které navrhli, mělo mít vodou chlazený motor V-3420-19 (složený ze dvou V-1710 v provedení vedle sebe), které už jejich Allison Division měla ve výrobě.
Allison už měl s leteckými motory bohaté zkušenosti, Fisher však neměl žádné.Aby GM překonal tuto překážku, vyvinul konstrukci, která je z dnešního pohledu tak absurdní, že je těžké uvěřit, že ji Echols koupil. Měl to být hybrid s křídly Curtis P-40, podvozkem Vought F4U, ocas Douglas SBD.
V příběhu, který dokazuje, že skutečnost je podivnější než fikce, gen. Echols souhlasil, aby se GM pustil do stavby dvou prototypů, které byly poslepovány z částí již vyrobených pro jiná letadla. První "orli" byli označeni XP-75 a přislíbeny do dubna 1943, připraveny na let byly ale až v listopadu 1943. Gen. FO Caroll, šéf Engineering for the Material Command, označil 3 příčiny zpoždění: nekompetentní personál v GM,který vyžadoval množství konstrukčních komponentů z vládních zdrojů, těžkosti s jejich dosažením a původní (nadnesené) odhady divize Fisher Body.
Když se konečně objevily, byli "orli" 12,65 m dlouhá letadla s rozpětím křídel 14,95 m a celkovou hmotností 6 213 kg. Motory byly umístěny stejně jako u P-39 za pilotem a poháněly 2 protiběžné vrtule prostřednictvím dlouhých hřídelů, které procházely kabinou pilota.
Program "Fisher Eagle" byl zrušen 27. října 1944 poté, co se dokončilo pouhých 6 letadel. GM předložil v květnu 1945 konečný účet 4,7 milionu USD. Na jedné straně bylo P-75 omylem, který ze zdrojů pohltil 9 milionů USD a byl od samého počátku odsouzen k zániku. Na druhé straně účelně splnilo svůj jediný a prvořadý úkol-Zbavilo GM povinnosti stavět B-29!
téměř doslova:
Bill Yenne, Nejhorší letadla světa, OTTOVO nakladatelství, s.r.o., edice Cesty,2000, str. 66-67
Re: Proč
Samozřejně,¨je to MP 18. 8. 2005 23:10Re: Proč
Algernon 23. 1. 2006 18:19A pokud jde o „pé padesát jedničky“ s motory Packard V-1650 (licence motoru Rolls-Royce Merlin), tak jejich operační nasazení bylo v září 1942 (tj. v době podepsání kontraktu na stavbu prototypů XP-75) také ještě v nedohlednu — ještě po více než dvanáct měsíců…
RE: Proč
Lipfert 15. 4. 2004 21:07RE: Proč
Ich 22. 10. 2003 00:18RE: Proč
Tom 20. 10. 2003 17:04RE: RE: Proč
Honza 22. 10. 2003 12:44