V noci z pondělí 23. na úterý 24. října 1944 britské Bomber Command provedlo další „tisícový“ nálet, došlo k němu o pouhých devět dní po dvojici náletů více než tisícovky bombardérů na Duisburg (druhý proběhl v noci na 15. října). Cílem útoku tentokrát byl Essen, stále ještě důležité centrum německé zbrojní výroby — šlo o doposud nejtěžší nálet na Essen a zbrojovky firmy Krupp. (Nálet byl proveden poměrně časně, k vzletu svazu došlo ještě za denního světla, takže všechny stroje byly zpět na svých základnách ještě před půlnocí.)

Celkem bylo provedeno 1055 vzletů — šlo o 561 Lancasterů, 463 Halifaxů a 31 Mosquit, tedy 1024 těžkých čtyřmotorových bombardérů. (Tento počet nasazených strojů při útoku na jeden cíl představoval nový rekord Bomber Command.) Přitom tohoto počtu vzletů bylo dosaženo bez účasti Lancasterů 5. skupiny, které již v odpoledních hodinách třiadvacátého podnikly nálet na Walcheren (šlo o nálet 112 strojů na dělostřelecké baterie, přitom byly ztraceny čtyři stroje). Na Essen bylo celkem svrženo 4538 tn pum (cca 4610 metrických tun), z toho asi 90 % byly pumy trhavé (a to včetně 509 kusů 4000lb pum HC). Svržená tonáž pum byla pouze o dvě tuny nižší, než při druhém z tisícových náletů na Duisburg.

Britové při náletu na Essen ztratili 5 Lancasterů a 3 Halifaxy (přitom Halifax III, LL599, patřící 462. squadroně a Lancaster III, LM691 — stroj 625. squadrony — se při návratu srazily ve vzduchu nedaleko Cách). Vedle toho ale také bylo při haváriích ztraceno dalších osm letadel, pět Halifaxů III a VII (šlo o stroje MZ691, LV872, NA509, NP722 a NA569) a tři Lancastery, byly to stroje sériových čísel PB351 (patřil 460. squadroně), PA174 (stroj 625. squadrony) a ND812 patřící 635. squadroně, PFF. Tři z Halifaxů přitom byly zničeny při přistání, všechny tři udělaly při přistání „hodiny“, přičemž dva stroje (NA509 420. squadrony a NP722 432. squadrony) byly při zhroucení podvozku natolik poškozeny, že byly následně odepsány jako neopravitelné. Třetí stroj, Halifax NA569 578. squadrony, navíc následně díky požáru motoru číslo 1 zcela shořel. V tomto směru šlo o jeden z nejsmolnějších dnů Bomber Command, pravděpodobně jen v jediném případě bylo při haváriích ztraceno více letadel.

V Essenu bylo 607 budov zcela zničeno a dalších 812 těžce poškozeno, vedle toho bylo zabito 662 lidí (včetně 124 totálně nasazených zahraničních dělníků) a dalších 569 zraněno.

Vedle toho Mosquita LNSF provedly 50 vzletů bez vlastních ztrát (38 Mosquit letělo na Berlín, 10 na Wiesbaden a 2 na Aschaffenbur) a dále No. 100 Group provedla 41 vzletů RCM (rušení německého radiového a radarového vysílání) a 40 vzletů nočních stíhacích Mosquit na patrolách nad kontinentem. Krom toho při byl jeden vzlet proveden při „speciálních operacích“ (tedy při podpoře hnutí odporu v obsazených zemích), šlo o letoun typu Lockheed Hudson. (K těmto operacím bohužel neexistují žádné podrobnější záznamy — většina píseností 138. i 161. squadrony z doby působení při těchto tajných operacích byla po válce ztracena.)

Bomber Command tuto noc provedlo celkem 1197 vzletů, při ztrátě 8 letounů (0,67 procenta).

Ovšem již ve středu 25. října se Bomber Command nad Essen opět vrátilo, tentokrát za dne.