Piešťany - 3. národné letecké dni 2009 - PBY Catalina
Fotografie ze 3. národných leteckých dní, které se konaly v sobotu 13. a neděli 14. června 2009. Velkým lákadlem byl právě létající člun PBY Catalina. Ten se nedlouho předtím, 23. května, představil i českým divákům na Dni otevřených dveří na letišti Chotusice u Čáslavi. Letadlo se na obou akcích představilo nejenom na zemi, ale i v letových ukázkách.Charakteristika létajícího člunu Consolidated PBY Catalina (upravený text ze stránek 3. národních leteckých dní):
Consolidated PBY Catalina je víceúčelový obojživelný létající člun, určený původně zejména na hlídkové protilodní a protiponorkové operace. Sloužil také na záchranné, dopravní, minové a protiminové operace, torpédové útoky či snímkování zemského povrchu, geofyzikální či oceánografický průzkum a též na hašení požárů.
První prototyp XP3Y-1 vzlétl 28. března 1935. Sériová výroba letadel ve firmě Consolidated Aircraft Corporation započala v září 1936 verzí PBY-1. V dalších letech následovaly verze PBY-2, PBY-3 se silnejšími motory, PBY-4 a první masově vyráběná verze PBY-5 s ješte silnejšími motory R-1830-82 nebo 92. Od verze PBY-5A byl letoun vybaven hydraulicky zatahovatelným podvozkem, takže letadlo mohlo přistávat i startovat na vodě i na souši. Posledním typem byla PBY-6A vyráběná od ledna do května 1945. Celková produkce dala 4051 kusů (včetně 27 licenčně vyrobených PBY-5 v Sovětském svazu pod označením GST - gidrosamoľot transportnyj, tedy transportní hydroplán).
Pro bojové stroje se vžilo pojmenování „Cat“ a pro záchranné „Dumbo“. Mimo USA vyráběly tyto letadla kanadské firmy Boeing Canada a Canadian Vickers. Pro kanadské Cataliny se vžil název „Canso“. Létající čluny Catalina se rozšířily do 27 států světa a osvědčily se na všech bojištích 2. světové války.
Letadlo PBY-5A Catalina má rozpětí 31,70 m, délku 19,46 m, výšku 6,15 m, prázdnou hmotnost 9 485 kg a vzletovou hmotnost 16 066 kg. Pohání ho dvojice hvězdicových motorů Pratt and Whitney R-1830-92 s výkonom po 1 200 k (895 kW). Maximální rychlost dosahuje 314 km/h, cestovní rychlost je 201 km/h, maximální dolet je 4 030 km a dostup 4 000 m. Výzbroj sestává ze tří kulometů ráže 7,62 mm, dvou kulometů ráže 12,7 mm a až 1 814 kg bomb, torpéd nebo hlubinných náloží. Posádku tvořilo 8 členů (pilot a druhý pilot, přední střelec, mechanik, radista, navigátor a dva boční střelci).
Tento konkrétní létající člun nese oficiální označení Canadian Vickers PBV-1A Canso A. Jedná se o kanadskou výrobu letounu PBY-5A Catalina, stroj číslo 433915 byl vyroben v roce 1944 pro kanadské královské letectvo (Royal Canadian Air Force).
-
Martin Vlach -