Dělostřelectvo ve válce (polní, PT, PLD, železniční atd.)

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte
1-20 z 339
1 2 3 4 >>
Po
Honza M. 1.12.2019 16:07 - č. 459
Honza M.
Zákon vzájemného působení dvou těles (vulgo Zákon akce a reakce):

Působí-li jedno těleso na druhé silou, působí i druhé těleso na první stejně velkou silou opačného směru.

Praktická ukázka působení dělostřeleckého granátu ráže 152mm na meloun a melounu na granát ráže 152mm je v čase 13:35 tohoto videa:

Jo, a taky se tam střílí z tanku...
Ondík 4.11.2013 00:28 - č. 458
Ondík Takže zde jsou údaje o rozměrech divizního kanónu vz. 42 (ZIS-3) pro Honzu M. i pro případné ostatní zájemce.

Výška osy hlavně /štítu (rusky vysota po linii ogňa/ po ščitu) ....900/1375 mm
Rozchod kol - pravděpodobně na středy pneumatik (rusky širina choda orudija)....1645 mm
Max. úhel elevace/deprese (rusky ugly navodki vertikalno)....37°/-5°
Honza M. 23.10.2013 18:46 - č. 457
Honza M. No třeba bude odpověď zajímat i jiné kanonýry
Ondík 23.10.2013 18:27 - č. 456
Ondík
Honza M. napsal v č. 455:
"Nemůžu nikde dohledat rozměry sovětského kanónu ZIS-3, např. přepravní délku, šířku (rozchod), výšku po horní okraj štítu nebo při maximální elevaci atd."
A proč pokládáš otázku zde? Něco Ti vyhrabu a pošlu.
Honza M. 23.10.2013 14:41 - č. 455
Honza M. Nemůžu nikde dohledat rozměry sovětského kanónu ZIS-3, např. přepravní délku, šířku (rozchod), výšku po horní okraj štítu nebo při maximální elevaci atd.
ja_62 3.8.2012 20:40 - č. 454
ja_62 www.4point2.org
Zajímavé stránky o americkém 4.2" minometu M2 a jeho bojovém nasazení. (Ačkoliv se tedy jednalo o zbraňový systém provozovaný chemickým vojskem US Army).
Tom 25.5.2010 21:54 - č. 451
Tom Vypadá to, že sami chemici vědí prd
Tom 25.5.2010 21:30 - č. 449
Tom Nějak se nemůžu dopočítat dusíku?
Honza M. 25.5.2010 20:25 - č. 448
Honza M. Jen pro ilustraci dříve napsaného, vyštrachal jsem na síti nějaké informace o explozi nitroglycerinu (který je sice pro vojenské účely naprosto nevhodný, ale od doby, kdy jsem jako malý kluk četl Tajuplný ostrov, je to moje nejmilejší trhavina ):

4 C3H5(NO3)3 --> 12 CO + 10 H2O + 6 NO2 + O2

rychlost exploze 7700 m/s až 9 000 m/s,
objem vzniklých plynů (viz rovnice) až 1200x větší než objem původní kapaliny,
teplota plynů vzniklých při explozi 4200 až 5000°C...
Tom 25.5.2010 17:56 - č. 447
Tom Díky.
Honza M. 25.5.2010 06:56 - č. 446
Honza M.
Tom napsal v č. 441:
"jak to to vlastně funguje, co se s tím děje? Je to chemická reakce - prudká oxidace? Nebo je to fyzikální jev? Co je vlastně principem exploze a uvolnění energie? "
Já bych navázal na podrobné vysvětlení od Algyho a trochu ho zjednodušil: v případě vojenských trhavin (předpokládám, že ptáš na náplně granátů nábojů apod.) jde o chemickou explozi - ta spočívá v chemické reakci, při níž se látka s nízkým objemem (pevná látka, kapalina) přemění na látku s objemem daleko větším (plyn). Plus ještě dochází k uvolnění energie ("tepla") z bývalých chem. vazeb původní látky, jak už napsal Algy.
Učinost trhaviny se měří tím, jak rychle reakce proběhne a jaké procento původní látky se přemění na plyn.


Dále, jak už tu naznačil Ero, existuje také
- mechanická exploze též fyzikální), která spočívá v rychlém uvolnění nahromaděné kinetické energie v tělese - např. vymrštění (nebo prasknutí pružiny), "výstřel" zátky od šampusu, roztržení rotujícího kotouče apod. Zjednodušeně se dá říci, že zatímco ve vojenském "dávnověku" používalo lidstvo ke střelbě hlavně princip mechanické exploze (kuše, katapult), vojenský "novověk" nastoupil rozšířením zbraní, založených na principu chemické exploze
- elektrická exploze - vlastně elektrický výboj.
- jaderná exploze, která je založena na energii z rozpadlých vazeb mezi částmi atomu - ačkoliv v několika populárněvědeckých knížkách o atomové bombě jsem četl, že i jaderný výbuch je druh elektrické exploze.



Co se týče užití klasické (chemické) trhaviny v nízkotlaké atmosféře, je samozřejmě omezené, neboť tlaková vlna se "nemá o co opřít". Ovšem vzhledem k tomu, že trhavina si "výrábí" svůj vlastní plyn, existuje cesta v konstrukci nějaké kumulativní nálože, která by plyn vyexpandovala pouze určitým směrem (směry), aby si zachoval smrtící/destruktivní účinky na dostatečnou vzdálenost. Je to ostatně stejný problém, "sluneční vítr" vs. "fotonové dělo" (ev. torpédo, pro Trekkies )
Tom 24.5.2010 19:37 - č. 444
Tom No...mně to taky napadlo při čtení sci-fi. "Žoldnéři" jsou paperback odehrávající se na Plutu. Dost často tam autor operuje s použitím trhavin ve světě s neměřitelným tlakem metano-dusíkové atmosféry a tvrdí, že jde o "čistou" sci. Tak mně napadlo, jestli mu to vůbec může fungovat
Ero 23.5.2010 19:39 - č. 442
Ero
Tom napsal v č. 441:
"Když už tu probíráte trhaviny a ostatní ...viny... Poslyšte, jak to to vlastně funguje, co se s tím děje? Je to chemická reakce - prudká oxidace? Nebo je to fyzikální jev? Co je vlastně principem exploze a uvolnění energie?"
Nečetl jsem celou diskuzi , ale co vím, tak výbuch může být jak chemický tak mechanický. címž jsem ti vůbec nepomohl.
Tom 23.5.2010 19:28 - č. 441
Tom Když už tu probíráte trhaviny a ostatní ...viny... Poslyšte, jak to to vlastně funguje, co se s tím děje? Je to chemická reakce - prudká oxidace? Nebo je to fyzikální jev? Co je vlastně principem exploze a uvolnění energie?

Berte to, prosím, jako že mám mezeru ve vědomostech
ja_62 26.4.2010 18:26 - č. 438
ja_62
Algernon napsal v č. 432:
"Tuším, že podle údaje v „raketách a kosmodromech“ se celá předstartovní příprava na bojových stanovištích odehrávala během dvou a půl hodiny?"
A4-Fibel počítá s časem přípravy odpalu od x−110, ale není mi jasné jaké činnosti jsou v tom zahrnuty - pokud chápu tak se asi jedná o doby od zaujetí vybraného palebného stanoviště. Samotné plnění palivy, resp. operace s ním spojené, začíná teoreticky až někdy v čase x−60. A netuším jak by ty časy vypadaly v navalisovaném provedení, ačkoliv dobu plnění palivy by se patrně podstatně zkrátit nepodařilo.

A i kdyby třeba po přechodu obsluhy rakety do kontejneru ponorka zůstala v periskopové hloubce, samotný kontejner měl (a musel) vyčnívat ústím nad hladinu.
Algernon napsal v č. 432:
"Nicméně, i přes poměrně značnou hmotnost vlečeného pouzdra (500 tun?) by mme zajímalo, až do jakých parametrů síly větru a vlnobití by bylo možné A4 skutečně odpálit? "
K zjišťování tohoto údaje asi ani nedospěli - nemluvě o tom, že i při relativně mírné hladině by odpálení V-2 z plovoucí platformy patrně vedlo k zajímavým výsledkům co do přesnosti.
Algernon napsal v č. 433:
"ovšem ten silný pocit (docela ovšem předpokládám, že by jej podpořil třísvazkový „Urbi“ a jeho technologie výbušin), že různé směsi dusičnanu amonného a TNT jsou citlivější, než samotné TNT?"
Já se podívám kde jsem k tomu údaji přišel, protože k tepelným citlivostem různých výbušnin obecně téměř nic nevím.
ja_62 26.4.2010 17:08 - č. 437
ja_62
ja_62 napsal v č. 416:
"Jinak samotná A9/A10 do konce války neopustila stadium konceptů takže je asi nemožné říct o ní něco určitého tím spíše brát za bernou minci tu možnost s pilotovanou variantou - resp. usuzovat jak vážně ji plánovali, protože rozličných projektů a konceptů měli v Peenemünde dostatek - a v každém případě by se úvahy o možnosti umístění naváděcího vysílače pro zatím neexistující systém asi jevily poněkud předčasným."
Doplnění/Oprava: A9 a kombinace A9/A10 byly zvažovány a zkoumány už mezi lety 1940 a 1942, takže pokud, bylo by umístění radiomajáku na Empire State Building asi značně předčasné, ale možná ne zcela nepodložené tehdy existujícími plány.

A vypadá to, že po roce 1942 myšlenku na realisaci A10 zcela opustili aby se mohli věnovat reálnějším problémům, přičemž nepřipadá pravděpodobné, že by ji v roce 1944 oživili, na rozdíl od A9, natož aby na ní něco podstatnějšího udělali.
ja_62 26.4.2010 16:40 - č. 436
ja_62
Algernon napsal v č. 433:
"Naskýtá se i otázka jeho tepelné izolace — aby dobrovolník (mohli by je dovážet z Japonska?) :D zůstal sdostatek dlouho, ééé — neugrilován, nýbrže schopen A9 „řídit“? "
On je tu problém, že tam se vyrojilo tolik "myšlenek" a návrhů, že je těžké říci, jak byl který brán vážně. Přičemž fantasii se meze nekladou, kombinace A9/A10 sice nikdy neopustila rýsovací prkno (a v každém případě by asi byl problém s vhodným motorem pro A10) ale nezastrašeni, už někdy v letech 1940/1941 si začali teoreticky pohrávat i s myšlenkou na kombinaci A9/A10/A11, což by byla opravdová mezikontinentální střela, na rozdíl od A9/A10 omezené na dostřel západní Evropa-východní pobřeží Ameriky.
ja_62 26.4.2010 16:39 - č. 435
ja_62
Algernon napsal v č. 433:
"Docela by mne zajímalo, jak by řešili řízení v koncové fázi letu dvoustupňové A9/A10? "
Asi vůbec - v roce 1944 A9 (tj. původně zvažovaný druhý stupeň) pouze upravili z A4 přidáním křídel a zvětšením křidélek, aniž by upravovali řídící systém, takže se první pokusná raketa "skácela" okamžitě po startu, s druhým kusem snad něco udělali, takže zvládnul vzlet, ale návrat do atmosféry - což asi také bude složitější záležitost než v případě běžné rakety - byl stále nad jejich síly. K tomu jak kontrolovat koncovou fázi letu snad ani nedošli. Celé to byla víceméně improvisace s kterou začali (po několikerém přerušení) v říjnu 1944.

Nemluvě o tom, že pokud by raketa v závěrečné fázi letu klouzala atmosférou, asi by se při obraně proti ní přece jen jednalo o jiný druh problému než v případě A4.
ja_62 26.4.2010 16:27 - č. 434
ja_62
Tom napsal v č. 430:
"Pokud to tedy neměla být řečnická otázka určená k nastartování něčích prvních nesmělých myšlenkových pochodů."
Skutečně jsem nevěděl a nevím. Já jsem již před drahnou dobou zjistil, že by se znalostmi na úrovni Němečkových Vojenských letadel 1-3 bylo chybou vystupovat z posice znalce v tomto oboru (a Němeček píše náporový motor), a otázku jsem přidal dodatečně když jsem si uvědomil, že Lorinův projekt se přece jen asi vymyká z těch ostatních příkladů užívajících pístové pohonné jednotky, ale netušil jsem jaký druh reaktivního pohonu to byl.
Jinak mně hlavně šlo o vyjmenování různých předchozích návrhů strojů disponujících schopností letět zadaným směrem přibližně v dané výšce a pak ve stanovené vzdálenosti spadnout přibližně v místě cíle, od kterých se Fi 103 skutečně lišil patrně zejména masovým nasazením.
Tom 23.4.2010 21:57 - č. 430
Tom
ja_62 napsal v č. 429:
"Lorinova "vzdušného torpéda" (jaké to mělo vlastně mít pohon?), "
Pohon mělo obstarat zařízení, pro které němčina užívá obrat "Lorinova trubka", čili po našem pulzační motor René Lorin je jeho duchovní otec.

Pokud to tedy neměla být řečnická otázka určená k nastartování něčích prvních nesmělých myšlenkových pochodů.
1-20 z 339
1 2 3 4 >>
Po