Stíhací letouny, letecká válka

  • Je možné zadat více jmen oddělených čárkou, nebo jen jejich části
Pro přidání nového příspěvku se přihlašte

Nalezené příspěvky

karaya1 16.10.2005 16:01 - č. 6949
karaya1 Ještě k Fulmaru a Martletu...

První operační squadronou vyzbrojenou Martlety Mk.I se stala 804., a to v říjnu 1940 (první dva stroje převzala již 8. září). Tato jednotka si připsala i první sestřel na tomto typu — 25. prosince vzlétl k průzkumu nad Scapa Flow Ju 88 z 3.(F)/22 („4N+AL“, pilot Lt Karl Shipp). Z Hatstonu vzlétly dva Martlety 804. (BJ515 a BJ562, piloti Lt L. V. Carver a Sub Lt T. R. U. Parke), Junkers poškodily a donutily přistát v Sandwicku na Orknejích.

Naopak první tři Fulmary Mk.I dostává v druhém červnovém týdnu 806. sqn operující z RNAS Eastleigh, přičemž zcela na tyto stroje je přezbrojena oficiálně 15. července, od podzimu 1940 pak operuje ve Středomoří z paluby HMS Illustrious. Tady dosahuje 1. září i svého prvního „sestřelu“ — bohužel pro Brity to byl pouze Hudson 233. sqn RAF; střelba Lt Cdr R. Kilroye jej poškodila natolik, že musel přistát v Tunisku. Již následujícího dne ale do vod Středozemního moře tentýž roj poslal italský průzkumný hydroplán Z.501.
A že se Fulmar — minimálně ve Středomoří — osvědčil, dokazuje i fakt, jak dokázala pouhá 806. sqn FAA „zamávat“ se situací ve Středomoří.