Ztráty konvoje PQ-17
Dotaz: Ztráty konvoje PQ-17
Tazatel: Adriana | Datum: 20. 2. 2008
Dobrý den, mám jeden dotaz, na který se odpovědi na internetu liší. Kolik lodí z konvoje PQ-17 bylo potopeno během června a července 1942? A kolik jich dorazilo v pořádku do cíle? Předem děkuji za odpověď.
Autor: Josef Roub
| Datum: 3. 3. 2008
Když konvoj PQ-17 vyplouval 27. června 1942 z Hvalfjordu na Islandu, tvořilo jej celkem 34 obchodních lodí, 3 lodě záchranné a 2 tankery pro doprovodná plavidla. Tato plavidla dopravovala do SSSR 297 letadel, 495 tanků, 4246 nákladních automobilů a 156 000 tun munice, potravin, pohonných hmot a dalšího materiálu, celkem za 700 milionů dolarů.
Krátce po vyplutí se musela loď West Gotomska vrátit pro poškození trupu následkem srážky s plujícím ledem a tanker RFA Gray Ranger byl zhruba v polovině plavby přesunut k navracejícímu se konvoji QP-13.
4. července 1942 konvoj utrpěl první ztráty způsobené nepřítelem. Během dne se při útocích letadel a ponorek potopily tři lodě. Pak přišel osudný rozkaz k rozpuštění konvoje. V následujících dnech potopily letadla a ponorky dalších 19 obchodních lodí, jednu loď záchrannou a jeden "doprovodný" tanker.
Do severoruských přístavů doplulo 11 obchodních a dvě záchranné lodě.
Celkové ztráty způsobené nepřítelem: 22 obchodních lodí, 1 záchranná loď, 1 tanker.
Spolu s loděmi na dno Barentsova moře kleslo: 430 tanků, 210 letadel, 3350 nákladních automobilů a 99 316 tun materiálu.
O život přišlo 153 spojeneckých námořníků.
Německé ztráty čítaly pouhých 8 letounů sestřelených a jeden poškozený 1):
Více informací naleznete např. zde:
1) Luftwaffe používala k určení poškození letounu procentuální systém.
10-59% znamenalo poškozený letoun, 60-100% letoun zničený, přičemž:
60-80% značí letoun dočasně nebo trvale vyřazený, z něhož je možné pouze vymontovat použitelné díly, 81-99% jsou letouny totálně zničené nad vlastním územím a 100% je letoun ztracený nad mořem, nepřátelským územím, nebo nezvěstný.
Je pravděpodobné, že i další letadla LW byla zasažena obrannou palbou lodí, ale jejich poškození po návratu byla vyhodnocena jako menší než 10%. Taková letadla byla opravena přímo u jednotky a poškození se neobjevila ve svodce pro OKL.
Krátce po vyplutí se musela loď West Gotomska vrátit pro poškození trupu následkem srážky s plujícím ledem a tanker RFA Gray Ranger byl zhruba v polovině plavby přesunut k navracejícímu se konvoji QP-13.
4. července 1942 konvoj utrpěl první ztráty způsobené nepřítelem. Během dne se při útocích letadel a ponorek potopily tři lodě. Pak přišel osudný rozkaz k rozpuštění konvoje. V následujících dnech potopily letadla a ponorky dalších 19 obchodních lodí, jednu loď záchrannou a jeden "doprovodný" tanker.
Do severoruských přístavů doplulo 11 obchodních a dvě záchranné lodě.
Obchodní loď |
Hrubá prostornost | Plula pod vlajkou | Osud lodě během plavby v konvoji PQ-17 |
West Gotomska | 5 728 BRT | USA | Vrátila se na Island po srážce s plujícím ledem |
Christopher Newport |
7 191 BRT | USA |
Potopena 4. července 1942 |
William Hopper |
7 177 BRT | USA |
Potopena 4. července 1942 |
Navarino |
4 841 BRT |
Velká Británie |
Potopena 4. července 1942 |
Carlton |
5 127 BRT | USA |
Potopena 5. července 1942 |
Fairfield City |
5 686 BRT | USA | Potopena 5. července 1942 |
Daniel Morgan |
7 177 BRT | USA | Potopena 5. července 1942 |
Empire Byron |
6 645 BRT |
Velká Británie |
Potopena 5. července 1942 |
River Afton |
5 479 BRT | Velká Británie | Potopena 5. července 1942 |
Earlston |
7 195 BRT | Velká Británie | Potopena 5. července 1942 |
Honomu |
6 977 BRT | USA | Potopena 5. července 1942 |
Peter Kerr |
6 476 BRT | USA | Potopena 5. července 1942 |
Washington |
5 564 BRT | USA | Potopena 5. července 1942 |
Bolton Castle |
5 203 BRT |
Velká Británie |
Potopena 5. července 1942 |
Pan Atlantic |
5 411 BRT | USA | Potopena 6. července 1942 |
John Witherspoon |
7 191 BRT | USA | Potopena 6. července 1942 |
Alcoa Ranger |
5 116 BRT | USA | Potopena 7. července 1942 |
Pankraft |
5 644 BRT | USA | Potopena 7. července 1942 |
Hartlebury |
5 082 BRT |
Velká Británie |
Potopena 7. července 1942 |
Olopana |
6 069 BRT | USA | Potopena 8. července 1942 |
El Capitain |
5 255 BRT | Panama | Potopena 10. července 1942 |
Hoosier |
5 060 BRT | USA |
Potopena 10. července 1942 |
Paulus Potter |
7 168 BRT | Nizozemí | Potopena 13. července 1942 |
Troubador |
6 428 BRT | Panama |
Doplula do Archangelska |
Donbass |
7 925 BRT | SSSR | Doplula do Archangelska |
Silver Sword |
4 937 BRT | USA | Doplula do Archangelska |
Winston Salem |
6 223 BRT | USA | Doplula do Archangelska |
Ázerbajdžán |
6 114 BRT | SSSR |
Doplula do Archangelska, poškozena leteckým útokem |
Ironclad |
5 685 BRT | USA | Doplula do Archangelska |
Bellingham |
5 345 BRT | USA | Doplula do Archangelska |
Empire Tide |
6 978 BRT |
Velká Británie |
Doplula do Archangelska |
Ocean Freedom |
7 173 BRT |
Velká Británie |
Doplula do Archangelska |
Benjamin Harrison |
7 191 BRT | USA | Doplula do Archangelska |
Samuel Chase |
7 191 BRT | USA | Doplula do Archangelska, poškozena leteckým útokem |
Záchranná loď |
Hrubá prostornost |
Plula pod vlajkou |
Osud lodě během plavby v konvoji PQ-17 |
Zaafaran |
1 559 BRT |
Velká Británie |
Potopena 5. července 1942 |
Rathlin |
1 600 BRT | Velká Británie | Doplula do Archangelska |
Zamalek |
1 567 BRT | Velká Británie | Doplula do Archangelska, poškozena leteckým útokem |
Tanker pro doprovod |
Hrubá prostornost | Plula pod vlajkou |
Osud lodě během plavby v konvoji PQ-17 |
RFA Gray Ranger | 3 313 BRT |
Velká Británie |
Přesunuta ke konvoji QP-13 |
RFA Aldersdale |
8 402 BRT |
Velká Británie |
Potopena 7. července 1942 |
Celkové ztráty způsobené nepřítelem: 22 obchodních lodí, 1 záchranná loď, 1 tanker.
Spolu s loděmi na dno Barentsova moře kleslo: 430 tanků, 210 letadel, 3350 nákladních automobilů a 99 316 tun materiálu.
O život přišlo 153 spojeneckých námořníků.
Německé ztráty čítaly pouhých 8 letounů sestřelených a jeden poškozený 1):
Datum |
Typ letadla |
Jednotka |
Sériové číslo |
Označení | Poškození | Pilot |
2.7.1942 |
Heinkel He 115 C |
1./KüFlGr 406 | WNr. 0002759 |
K6 + |
100% |
Hptm. Herbert Vater |
4.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 |
1./KG 26 |
WNr. 0007156 |
1H + MH | 100% |
Ltn. Georg Kaunmeyr |
4.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 | 1./KG 26 |
WNr. 0007098 |
1H + GH |
100% | Ltn. Konrad Hennemann |
4.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 | Stab I/KG 26 | neznámé |
1H + |
? (99%) |
Hpt. B. Eicke |
5.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 |
I/KG 26 |
WNr. 0004966 |
1H + |
25% | neznámý |
5.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 | 2./KG 26 |
WNr. 0007147 |
1H + LK |
99% | Oblt. Scöner |
5.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 | I/KG 26 |
WNr. 0007011 |
1H + |
65% |
Fw. Emil Klara |
5.7.1942 | Heinkel He 111 H-6 |
I/KG 26 |
WNr. 0007084 |
1H + |
99% |
neznámý |
8.7.1942 |
Focke-Wulf Fw 200 C-4 |
1./KG 40 |
WNr. 0000101 |
F8 + EH |
100% |
Oblt. Albert Gramkow |
Více informací naleznete např. zde:
- Stanislav Bártl: Záhada konvoje PQ 17, Mladá fronta, Praha, 1984
- Stanislav Bártl: Zkáza černé eskadry, Magnet, Praha, 1968
- Patrick Beesly: Námořní tajná válka, Erika, Praha, 1995
- Winston S. Churchill: Druhá světová válka, díl IV., Lidové noviny, 1994
- http://www.mikekemble.com/ww2/convoypq17.html
- http://www.naval-history.net/Cr03-53-00PQ17.htm
- http://uboat.net/ops/convoys/convoys.php?convoy=PQ-17
1) Luftwaffe používala k určení poškození letounu procentuální systém.
10-59% znamenalo poškozený letoun, 60-100% letoun zničený, přičemž:
60-80% značí letoun dočasně nebo trvale vyřazený, z něhož je možné pouze vymontovat použitelné díly, 81-99% jsou letouny totálně zničené nad vlastním územím a 100% je letoun ztracený nad mořem, nepřátelským územím, nebo nezvěstný.
Je pravděpodobné, že i další letadla LW byla zasažena obrannou palbou lodí, ale jejich poškození po návratu byla vyhodnocena jako menší než 10%. Taková letadla byla opravena přímo u jednotky a poškození se neobjevila ve svodce pro OKL.
- Home
- > Dotazy a odpovědi
- > Námořní válka
- > Ztráty konvoje PQ-17
Přebírání a další publikace materiálů z webu Fronta.cz - druhá světová válka je bez předchozího písemného souhlasu autorů zakázáno.