Význam lend-lease pomoci SSSR
Dotaz: Význam lend-lease pomoci SSSR
Tazatel: guderi | Datum: 25. 4. 2007
Dobrý den, nedávno jsem dočetl knihu Ivanova válka. V knize je na můj vkus až nápadně často zmiňována americká materiální pomoc Rusům a celé to na mě dělalo dojem, že nebýt této pomoci, tak Rusko prohrálo válku. Měla tato pomoc opravdu tak velký význam?
Autor: Vojtěch Šír
| Datum: 12. 5. 2007
Význam západní materiální pomoci pro sovětské válečné úsilí bývá různě hodnocen. V západní historiografii je této pomoci dáván celkem pochopitelně větší význam než v historiografii ruské, která ale dnes na rozdíl od sovětských časů uznává její důležitost. Po skončení války byl význam západních dodávek v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act v USA, z Británie a Kanady byl válečný materiál dodáván za podobných podmínek) v SSSR záměrně snižován. Někdy to šlo až tak daleko, že byly např. záměrně vybírány takové fotografie, které mnoho západní techniky nezobrazovaly apod.
Hlavní význam západní pomoci nebyl v dodávkách zbraní (jako tanky, letadla, děla apod.) - tohoto materiálu bylo sice dodáno také značné množství, ovšem různé kvality (např. pro některé západní tanky měli sovětští tankisté nelichotivé přezdívky...) a vzhledem k sovětské produkci jen v doplňujících počtech. Hlavní význam měly dodávky zajišťující chod dopravy a týlu Rudé armády - ohromná množství džípů, nákladních automobilů (slavné Studebakery, na které se např. montovaly i známé „Kaťuše“ apod.), leteckého benzínu, lokomotiv, radiostanic apod. Díky těmto dodávkám se sovětský průmysl mohl soustředit na primární válečnou výrobu zbraní.
Americké Studebakery na shromaždišti v Možajsku
Příklady podílu některých dodávek ve srovnání s výrobou v SSSR (zaokrouhleně):
Celkové počty některých dodávaných zbraní a materiálů:
Zda by Sovětský svaz válku s Německem vyhrál i bez přímé západní materiální pomoci, je vysoce spekulativní otázka. Pravděpodobně ano, i když by si to vyžádalo ještě větší oběti a válka by asi trvala déle. Prvního strategického obratu na východě - zastavení Němců před Moskvou v prosinci 1941 - Rudá armáda dosáhla v podstatě bez západní pomoci, která se teprve rozbíhala (do konce roku 1941 bylo do SSSR dodáno 669 letadel a 445 tanků z Británie, z nichž se bitvy u Moskvy účastnilo malé množství. Z USA se dodávky plně rozběhly až od počátku roku 1942). Otázkou je, jak by probíhaly velké ofenzívy Rudé armády v pozdějších letech bez deseti- či statisíců dodaných náklaďáků a džípů...
Zajímavou věcí je, že finanční vypořádání dodávek z lend-lease (šlo o půjčku a pronájem) mezi USA a Ruskem nebylo plně uzavřeno dodnes. Do SSSR směřovalo asi 20-25% celkového objemu americké pomoci (většina šla do Británie). Jednání o vypořádání se táhla až do roku 1972, kdy byla uzavřena dohoda o splacení 722 mil. dolarů ze sovětské strany. Dohoda však nikdy nebyla zcela naplněna a Rusko má za válečnou pomoc USA dodnes dlužit asi 100 mil. USD.
Webové stránky na toto téma:
Hlavní význam západní pomoci nebyl v dodávkách zbraní (jako tanky, letadla, děla apod.) - tohoto materiálu bylo sice dodáno také značné množství, ovšem různé kvality (např. pro některé západní tanky měli sovětští tankisté nelichotivé přezdívky...) a vzhledem k sovětské produkci jen v doplňujících počtech. Hlavní význam měly dodávky zajišťující chod dopravy a týlu Rudé armády - ohromná množství džípů, nákladních automobilů (slavné Studebakery, na které se např. montovaly i známé „Kaťuše“ apod.), leteckého benzínu, lokomotiv, radiostanic apod. Díky těmto dodávkám se sovětský průmysl mohl soustředit na primární válečnou výrobu zbraní.
Americké Studebakery na shromaždišti v Možajsku
Příklady podílu některých dodávek ve srovnání s výrobou v SSSR (zaokrouhleně):
Dodáno spojenci 1941-1945 |
Vyrobeno v SSSR 1941-1945 |
Podíl dovozu | |
Obrněné transportéry |
7000 |
0 |
100% |
Nákladní automobily |
375 000 |
265 000 |
58% |
Ropné produkty (zejména letecký benzín, tuny) |
2 670 000 |
8 091 000 |
25% |
Pneumatiky |
3 786 000 |
14 561 000 |
21% |
Stíhačky |
14 500 |
62 800 |
18% |
Protiletadlové kanóny |
8200 |
38 400 |
17,5% |
Bombardéry |
3600 |
19 200 |
15,7% |
Tanky a samohybná děla |
12 500 |
98 300 |
11% |
Celkové počty některých dodávaných zbraní a materiálů:
Odkud | Počet A | Počet B | Počet C | |
Obrněná technika (tanky, samohybná děla, obrněné transportéry, tahače) |
||||
M3A1 Stuart |
USA |
1576 |
1232 |
7056 |
M5A1 Stuart |
USA |
5 |
5 |
|
M24 Chaffee |
USA |
2 |
2 | |
M4A2 Sherman (75 mm) |
USA |
2007 |
3664 | |
M4A2 Sherman (76 mm) |
USA |
2095 |
||
M3 Lee |
USA |
1386 |
976 | |
Mk VII Tetrarch |
Británie |
20 |
20 |
|
Mk III Valentine |
Británie |
2394 |
3332 |
|
Mk III Valentine |
Kanada |
1388 |
||
Mk II Matilda |
Británie |
1084 |
918 |
|
Mk IV Churchill |
Británie |
301 |
253 |
|
Mk VIII Cromwell |
Británie |
6 |
6 | |
M26 Pershing |
USA |
1 |
1 |
|
T48 (SU-57) |
USA |
650 |
650 | |
M18 Hellcat |
USA |
5 |
5 | |
M10 Wolverine |
USA |
52 |
52 |
|
M15A1 |
USA |
100 |
100 | |
M17 |
USA |
1000 |
1000 |
|
M31 ARV |
USA |
115 |
127 |
|
M3A1 Scout |
USA |
3340 |
3034 |
|
M2 Half-track |
USA |
342 |
1200 |
1178 |
M3 Half-track |
USA |
2 |
||
M5 Half-track |
USA |
421 | ||
M9 Half-track |
USA |
413 | ||
LVT-5 |
USA |
5 |
||
Universal Carrier |
Británie |
1212 |
2008 |
|
Universal Carrier |
Kanada |
1348 |
||
Letadla |
||||
P-40 Tomahawk |
USA |
247 |
14 795 |
|
P-40 Kittyhawk |
USA |
1887 |
||
P-39 Airacobra |
USA |
4952 |
||
P-63 Kingcobra |
USA |
2400 |
||
P-47 Thunderbolt |
USA |
195 |
||
A-20 Boston (DB-7) |
USA |
2771 |
||
B-25 Mitchell |
USA |
861 |
||
Supermarine Spitfire |
Británie |
1888 |
||
Hawker Hurricane |
Británie |
2983 |
||
Dopravní letadla a hydroplány |
|
813 |
||
Automobily a motocykly |
||||
Nákladní automobily |
USA |
350 900 |
375 883 |
|
Lehké automobily (džípy) |
USA |
50 501 |
51 503 |
|
Motocykly |
USA |
35 041 |
35 170 |
|
Další zbraně a materiál |
||||
Dělostřelecké tahače a traktory |
USA |
8071 |
8071 |
|
Protiletadlová děla |
USA |
8218 |
8218 |
|
Protitanková děla |
USA |
5815 |
||
Automatické zbraně (kulomety) |
USA |
131 633 |
||
Pistole |
USA |
12 997 |
||
Výbušniny (tuny) |
USA |
345 735 |
||
Detonátory |
USA |
903 000 |
||
Radiolokátory |
USA |
445 |
||
Lokomotivy |
USA |
1981 |
||
Nákladní vagóny |
USA |
11 155 |
||
Pokladače kolejí |
USA |
8089 |
8089 |
|
Nákladní lodě |
USA |
90 |
||
Pneumatiky |
USA |
3 786 000 |
||
Ropné produkty (zejména letecký benzín, tuny) |
USA |
2 670 000 |
||
Vojenské boty (počet párů) |
USA |
15 417 000 |
||
Neželezné kovy (tuny) |
USA |
802 000 |
||
Chemikálie (tuny) |
USA |
842 000 |
||
Bavlna (tuny) |
USA |
106 893 000 |
||
Kůže (tuny) |
USA |
49 860 |
||
Knoflíky |
USA |
257 723 000 |
||
Přikrývky |
USA |
1 541 590 |
||
Potraviny (tuny) |
USA |
4 478 000 |
||
Líh (litry) |
USA |
331 000 |
||
Zdroje: A - počty z Krasnaja armija v pobedach i poraženijach 1941-1945 gg., Tomsk 2003 B - počty z M. Kolomijec - I. Moščanskij, Tanki lend-liza, Moskva 2000. Vychází z přejímacích protokolů Hlavní tankové správy RA (GBTU). C - počet z oficiálních amerických statistik US Department of State, Report on War Aid ze září 1945 Údaje se liší např. i proto, že západní statistiky udávají počty odeslaného materiálu a nezahrnují ztráty při přepravě námořními konvoji. |
Zda by Sovětský svaz válku s Německem vyhrál i bez přímé západní materiální pomoci, je vysoce spekulativní otázka. Pravděpodobně ano, i když by si to vyžádalo ještě větší oběti a válka by asi trvala déle. Prvního strategického obratu na východě - zastavení Němců před Moskvou v prosinci 1941 - Rudá armáda dosáhla v podstatě bez západní pomoci, která se teprve rozbíhala (do konce roku 1941 bylo do SSSR dodáno 669 letadel a 445 tanků z Británie, z nichž se bitvy u Moskvy účastnilo malé množství. Z USA se dodávky plně rozběhly až od počátku roku 1942). Otázkou je, jak by probíhaly velké ofenzívy Rudé armády v pozdějších letech bez deseti- či statisíců dodaných náklaďáků a džípů...
Zajímavou věcí je, že finanční vypořádání dodávek z lend-lease (šlo o půjčku a pronájem) mezi USA a Ruskem nebylo plně uzavřeno dodnes. Do SSSR směřovalo asi 20-25% celkového objemu americké pomoci (většina šla do Británie). Jednání o vypořádání se táhla až do roku 1972, kdy byla uzavřena dohoda o splacení 722 mil. dolarů ze sovětské strany. Dohoda však nikdy nebyla zcela naplněna a Rusko má za válečnou pomoc USA dodnes dlužit asi 100 mil. USD.
Webové stránky na toto téma:
- Engines of the Red Army in WW2 (výborný přehled zahraničních vozidel v RA)
- Oficiální americké statistiky dodávek (v PDF)
- Lend-lease na Russian Battlefield
- Námořní konvoje do SSSR 1941-1945
- Home
- > Dotazy a odpovědi
- > Rudá armáda, Sovětský svaz
- > Význam lend-lease pomoci SSSR
Přebírání a další publikace materiálů z webu Fronta.cz - druhá světová válka je bez předchozího písemného souhlasu autorů zakázáno.