Savoia Marchetti SM.55 za druhé světové války
Dobrý den. Chci se zeptat na letadlo Savoia Marchetti SM.55. Použila ho Itálie nebo nějaký jiný stát ve II. sv. válce? Jestli ano, tak kdo a k čemu. Děkuji
Dobrý den,
Savoia Marchetti SM.55 se proslavil ve 20. a 30. letech při dálkových letech, hlavně v roce 1930 a 1933. V prvním případě letělo dvanáct strojů z Říma do Rio de Janeira, formaci vedl sám italský ministr letectví, maršál Italo Balbo, ve druhém, ještě bombastičtějším letu dorazilo 24 SM.55X (opět v čele s Balbem) z Říma na světovou výstavu do Chicaga. Díky svému velkému doletu byl SM.55 od konce 20. let využíván k námořnímu průzkumu, v září 1939 ale již byl zastaralý a Italové disponovali již jen 13 kusy v záloze. Co je zajímavé, podle polské publikace [1] italské letectvo vykazuje na konci roku 1940 dvanáct bojeschopných kusů SM.55X/SM.55R nacházejících se v Libyi, Albánii nebo na ostrovech v Egejském moři, plus jeden v repasi u S.R.A.M. (Squadre Riparazioni Automobili e Motori – zhruba opravárenské jednotky automobilů a motorů). Doklady o jejich bojovém nasazení v rámci Regia Aeronautica jsem ale nenašel.
Mimo námořího průzkumu jej Italové původně zamýšleli použít i jako nosič pro útočná plavidla MTM (Motoscafo di Turismo Modificato – „upravený turistický motorový člun“)*. Tyto lehké a malé dřevěné čluny s plátěným krytem paluby mohl SM.55 díky jejich nízké hmotnosti a malým rozměrům nést mezi plováky. Řidič člun namířil na cíl (k tomuto účelu konstruktéři na příď namontovali čtyři svislé tyčky určující kurs 15° vpravo nebo vlevo a osu člunu) a opustil plavidlo přes záď. Po zásahu se člun rozpadl na dvě části. Jedna obsahovala 300kg nálož opatřenou hydrostatickou roznětkou, která se iniciovala v předem nastavené hloubce nebo po dosažení dna. Celkem bylo postaveno cca 28 kusů MTM, z nichž šest bylo v březnu 1941 vysláno proti britské flotile na Krétě. Dva čluny si za cíl vzaly těžký křižník HMS York, který byl těžce poškozen a musel najet na břeh, podařilo se potopit i jeden norský tanker. Všech šest Italů bylo zajato. Do akce ovšem MTM nedopravily v roce 1941 už značně zastaralé SM.55, ale dva italské torpédoborce.
Druhou světovou válku nicméně italský létající člun nakonec stihl, byť na jiné frontě – rumunské letectvo 21. února 1931 za výhodných podmínek objednalo od Itálie šestici SM.55A a osmnáct motorů Asso po 500 hp, do služby od roku 1933 bylo zařazeno nakonec sedm dvoumotorových létajících člunů. V dubnu 1941 Rumunsko od Itálie obdrželo šest dalších strojů SM.55M, které ovšem více než cokoliv jiného sloužily jako zásobárna náhradních dílů. V roce 1938 pro své SM.55 rumunská strana objednala 200 ks leteckých torpéd Fiume ráže 450 mm, byť za války nakonec Savoie žádný torpédonosný útok neprovedly. V předvečer operace Barbarossa, 21. června 1941, disponovalo Fortele Aeriene Regal ale Romania v rámci Escadrilla 102 Hidro-Informatie si Bombardament sedmi† bojeschopnými SM.55 (velitel Cpt. av. Constantin Afenduli), které měly plnit bombardovací a torpédonosnou roli – protože ale byly staré a již nespolehlivé, Rumuni nepovažovali za bezpečné operovat s nimi dále než 25 námořních mil (46,3 km) od pobřeží.
Nicméně minimálně v jednom případě SM.55 do bojů zasáhl – trochu paradoxně nad pevninou. Po útoku jednotek Rudé armády přes Dunaj‡ byly Savoie 26. června 1941 nasazeny proti sovětskému předmostí. Šest** letadel bylo naloženo každé sedmnácti 50kg protipěchotními pumami a úspěšně (spolu se stíhačkami IAR-80) bombardovaly a postřelovaly sovětská vojska, která se následně stáhla zpět. Podle [7] rumunské Savoie létaly a bombardovaly sovětská plavidla na Dunaji i po následující dny, např. monitory raninské skupiny, jíž velel kapitánporučík Krinov, byly dvoutrupými letouny pronásledovány další tři dny, než se „schovaly“ pod převislou vegetaci v jezeře Kagul a Rumuni, neschopni je ze vzduchu lokalizovat, přenesli pozornost jinam.
Savoie ještě v roce 1941 plnily průzkumnou roli v blízkosti pobřeží, např. 22. září jeden SM.55 zaútočil na sovětskou ponorku, hned o den později jiný stroj pro poruchu nouzově přistál na hladině Černého moře a na základnu jej musel odtáhnout torpédový člun. Podle [6] se v březnu 1942 stav ztenčil na tři kusy SM.55, podle [4] i [5] byly v roce 1942 dva létající čluny kanibalizovány pro udržení zbývajících pěti v provozu.
Poslední SM.55 v rumunském letectvu dosloužily v roce 1943.
Rumunský SM.55A v roce 1943. Číslo VI na přídi značí, že šlo o šestý dodaný SM.55.
Foto: Bundesarchiv.
Poznámky:
* Technická data MTM: výtlak do jedné tuny; délka 6,1 metru; šířka 1,6 metru; ponor velmi malý (cca 0,20 m, kvůli překonání protitorpédových sítí); pohon automobilovým motorem o 94 hp; osádku tvořil jeden, výjimečně dva muži. Dosahoval nejvyšší rychlosti až 19 uzlů a akční rádius při maximální rychlosti nebyl větší než cca 80-90 km. Bojová nálož čítala cca 300 kg trhaviny.
† V různých zdrojích jsou uváděny počty jako čtyři ([6]) nebo sedm ([4], [5]). Ve zdroji [4] je verze trochu nejasná: zatímco k 11. červnu 1941 uvádí sílu „průzkumných a záchranných SM.55“ jako čtyři ks, o deset dní později už sílu všech SM.55 vyčísluje na sedm letadel.
‡ První výsadek na rumunský břeh provedla sovětská Dunajská flotila už 24. a 25. června 1941. Poloostrov Satu Nou byl obsazen 25. za silné dělostřelecké podpory pobřežních baterií Dunajské flotily a sovětská vojska tam zničila německé baterie ostřelující Izmail. Den nato obrněné čluny Dunajské flotily vysadily po dělostřelecké přípravě lodních děl Dunajské flotily a pobřežních baterií houfnic 152 mm desant přímo před Starou Kiliu, která byla nejlépe opevněným bodem nepřítele na pravobřežní části na úseku mezi Izmailem a ústím Dunaje. Ve Staré Kilii vojáci sovětské námořní pěchoty ukořistili 8 kusů polních děl ráže 75 mm, 30 kulometů a téměř tisícovku pušek, včetně příslušných zajatců rumunské i německé národnosti. Odpoledne obsadili také další rumunské opěrné body: Pardinu a ostrov Tataru. Týž den dopoledne provedly rumunské monitory dělostřelecký přepad na jim známá kotviště lodí Dunajské flotily, ale ty tam již nebyly. Rumuni dále aktivizovali své síly a jejich bombardéry toho dne dvakrát napadly Vilkov, Reni a Izmail bombami menšího kalibru. Nejhorší byly pokusy zničit skupinu lodí Dunajské flotily v prostoru Reni, kde kromě dělostřelecké palby dopadl nejvyšší počet leteckých pum. Lodě nacházející se v tom prostoru musely pod nepřetržitou palbou stále měnit místo a nakonec byly všechny poškozeny, aniž je to však vyřadilo z boje úplně. Nakonec se tato tříčlenná skupina monitorů musela stáhnout do Izmailu, odkud vedla boje dál.
** Podle [6] čtyři SM.55A.
Použité podklady:
- [1] WAWRZYŃSKI, M. – LALAK, Z.: Regia Aeronautica 1935-1943. Pegaz, Warszawa 1998.
- [2] MUNSON, Kenneth: Flying Boats and Seaplanes Since 1910. Blandford Press, London 1971.
- [3] THOMPSON, Jonathan: Italian Civil and Military Aircraft, 1930-1945. Aero Publishers, New York 1963.
- [4] ROBA, J. L. – CRĂCIUNOIU, C.: Seaplanes Over the Black Sea. German-Romanian Operations 1941-1944. Editura Modelism, Bucharest 1995.
- [5] PENTELESCU, Aurel – CRĂCIUNOIU, Cristian – ROTARU, Jipa: Hidroaviaţia României. Modelism International, Bucureşti 1994.
- [6] BERNÁD, Dénes: Rumanian Air Force. The Prime Decade, 1938-1947. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1999.
- [7] GRIGORJEV, V. V.: I korabli šturmovali Berlin. Vojennoe izdatelstvo, Moskva 1984.
- [8] CHANT, Chris: The Complete Encyclopedia of Warships. Rebo International b.v. Lisse, Netherland 2005.
Za pomoc při tvorbě odpovědi děkuji Krojcovi, za výkres patří můj vděk Tomáši Adamovi.
- Home
- > Dotazy a odpovědi
- > Letadla, letecká válka
- > Savoia Marchetti SM.55 za druhé světové války