Průzkumné a zpravodajské lety v roce 1938

Dotaz: Průzkumné a zpravodajské lety v roce 1938
Tazatel: Martin Krebs | Datum: 12. 6. 2006

V roce 1938 prý několik SB-2(Avia B71)provádělo průzkumné lety do vnitrozemí Německa , zatímco Š 328 prováděly tyto průzkumné lety těsně za hranicemi a jeden Š 328 byl údajně sestřelen.Co je na tom pravdy.Jsou známy,třeba z memoárů, jména pilotů?

Autor: Tomáš Adam | Datum: 14. 6. 2006

Je zcela pochopitelné, že v době ohrožení našeho státu měla armáda zájem o to, co se dělo na německé straně hranic. Rovněž šlo svým způsobem o reakci na německé průzkumné lety nad Československem. V literatuře se uvádí, že zhruba od května 1938 byly podnikány přísně tajné průzkumné lety nad Německo. Takové lety nebyly samozřejmě nikde evidovány a nejsou o nich v záznamech letek žádné údaje. Dosud existují jen vzpomínky pamětníků - téměř vždy šlo o dobrovolníky - piloty, kteří "nevěděli" kam je navigují jejich pozorovatelé (patrně šlo v některých případech o zpravodajské důstojníky). Bohužel dosud (pokud vím) nebyly ani nalezeny výsledky těchto průzkumných letů (fotografie, fotografické desky, zápisky z pozorování...).
Dalším poněkud méně riskantním způsobem opatřování informací byly průzkumné lety podle hranice při kterých byly pořizovány šikmé snímky přes hranice.

Až dosud jsem se setkával s tím, že k těmto letům byly používány Š-328. Použití B-71 by bylo logické - přece jen šlo o nejmodernější stroje našeho letectva, na druhou stranu v jejich vybavení byly značné rezervy a nejsem si jist, zda vůbec byly B-71 k fotoprůzkumným letům vybavené.

K otázce ztraceného Š-328:

Šlo o stroj Š-328-80 od 11. letky LP 1. Dne 23. května 1938 s ním tragicky havarovala osádka svob. Ribola - podpor. Souhrada okolo 8:55 nedaleko Vejprt. Havárii se nepodařilo objasnit a existují svědectví o tom, že před pádem letounu byla slyšet dávka z kulometu. V souvislosti s tímto letem pak Německo oficiálně protestovalo proti přeletu svého území. Podle dochovaných čs. dokumentů však v tomto případě měla osádka výslovně nařízeno nepřekračovat hranice a i v době údajné střelby se stroj nacházel prokazatelně nad čs. územím.

Podrobnosti (i jména několika aktérů průzkumných letů) naleznete:

Jiří Vraný:Š-328 1. díl, JAKAB 2004
Triáda: Bristol Beaufighter & MiG-19 & Š-328, NV 1991
Rajlich-Sehnal: Vzduch je naše moře



  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.