Perutě B-17 přilétající do Pearl Harboru během japonského útoku
Dobrý deň. Počas japonského útoku na Pearl Harbor boli na radarovej stanici zachytené japonské lietadlá. Avšak poručík Tyler, ktorý mal službu pri radare, ich považoval za letku B-17. Zaujímalo by ma, kedy táto letka skutočne dorazila, teda či ju ešte stihli japonské lietadlá napadnúť, alebo v poriadku dorazili po útoku. Ďakujem.
Nejprve trochu upřesnění:
Na mobilní radarové stanici Opana u mysu Kahuku měli na úsvitu 7. prosince 1941 službu vojíni Lockhard a Elliot. První kontakt zaznamenali už v 6:45 havajského času (vždy havajský čas, není-li výslovně uvedeno jinak), šlo patrně o jeden z průzkumných japonských hydroplánů E13A. Tento kontakt byl regulérně ohlášen noční směně dispečinku ve Fort Shafter, službu konající důstojníci však tomuto kontaktu nevěnovali pozornost. Další kontakt byl zaznamenán v 7:08 ve vzdálenosti 113 mil na sever od Oahu. V tomto případě šlo zjevně o velkou skupinu letadel, která se navíc rychle blížila. Tentokrát ovšem dispečink neodpovídal a teprve okolo 7:20 se díky vojínu MacDonaldovi z telefonní ústředny podařilo sehnat k telefonu poručíka Kermita Tylera. Tyler ovšem nepatřil k osazenstvu Fort Shafter, byl to stíhač, který absolvoval stáž v řídícím středisku. Ten na Opanu vzkázal, že jde nejspíše o B-17 přilétající ze Států. Obsluha radaru sledovala svaz zhruba do 7:40, kdy japonská letadla zmizela z dosahu. Nevyškolenému Tylerovi lze vyčítat jedině nedostatek iniciativy, ovšem trestuhodné bylo především to, že od 7:00 nebyl k sehnání kompetentní důstojník!
B-17 na které se ptáte, náležely jednak průzkumné 38. sqn majora Landona od 19. bombardovací skupiny, jednak průzkumné 88. sqn kapitána Carmichaela od 7. bombardovací skupiny.
Celá skupina odstartovala ve 22:30 předešlého dne z letiště Hamilton v Kalifornii, okolo osmé ráno 7. prosince měla dorazit na letiště Hickam Field, kde byla také očekávána posílenou směnou na řídící věži letiště. Obě squadrony tak dorazily právě v době japonského náletu. Čtyřmotorové bombardéry na sebe pochopitelně soustředily pozornost japonských stíhačů. Ovšem s neúplnými posádkami a zejména s nakonzervovanými zbraněmi uloženými v trupech v přepravních bednách byly B-17 téměř bezbranné.
Formace bombardérů se na povel ze země rozpadla a letouny šly individuálně na nouzová přistání. Mimo Japonců je ohrožovala i střelba ze země.
Sestava squadron, tak jak je udávána nejčastěji, je následující:
38. RS (4xB-17C, ostatní B-17E, celkem se někdy omylem udává jen pět, či naopak dokonce sedm strojů)
- mj. Landon, přistál na Hickam Field, stroj doroloval mimo dráhu až do podmáčeného terénu
- kpt. Swenson (B-17C), přistál s hořícím strojem na Hickam Field, z posádky zabit na zemi lékař jednotky W. R. Schick, stroj zničen, Japonci přiznali sestřel korv.kpt. Itajovi
- por. Barthelmess (B-17E) přistál na Hickam Field
- por. Allen (B-17C), přistál na Hickam Field ještě před prahem dráhy, v tu dobu na něj útočily čtyři Zeke
- por. Cooper přistál na Hickam Field
- por. Richards (B-17C) přistál na břicho na Belows Field se třemi raněnými na palubě, letoun odepsán
88. RS (6xB-17E)
- mj. (někdy jako kpt.) Carmichael, přistál na Haleiwě
- por. Chaffin, přistál na Haleiwě
- por. Thacker přistál na Hickam Field
- por. Brandon přistál na Hickam Field, sjel z přistávací dráhy
- por. Rawls přistál na Hickam Field
- por. Bostrom přistál se dvěma rozstřílenými motory na golfovém hřišti v Kahuku
Více či méně poškozeny byly prakticky všechny stroje.
Literatura:
Vejřík: Tennó Heika Bazai - Pearl Harbor, Cheb 1995
Van Der Vat: Válka v Pacifiku, Praha 2001
Kolektiv: Pearl Harbor v původních fotografiích, Plzeň 1999 (zde fotografie letounů i členů posádek)
Kolektiv: Pearl Harbor 1941, Gdaňsk 1995
K vyčerpávající odpovědi Tomáše Adama bych pouze dodal, že jím zmiňovaný rozpor mezi počty strojů celé skupiny v některých pramenech může být způsoben i desinterpretací faktu, že, ze skupiny šestnácti B-17 určené k posílení amerických leteckých sil na Filipínách, resp. 5th Bomber Command / Far East Air Force, startující z kalifornského Hamilton Field, část letounů pro technické problémy s palivovou instalací nevzlétla a jeden se vrátil brzy po startu, a do oblasti Hawaie tudíž 7. prosince 1941 dorazilo celkem pouze dvanáct Boeingů B-17 těchto perutí, avšak někteří autoři se mohli omylem dopustit započítání některého z původně k přeletu připravených strojů do celkového počtu dorazivších.
Pokud jde o stav těchto letadel podle záznamů pozemní údržby na Hickam Field k 18:45 následujícího dne, tj. 8. 12. 1941:
Peruť | Varianta B-17 | Sériové číslo | Velitel letounu | Status letounu |
38th RS (H) | E | 41-2413 | Maj. Truman H. Landon | schopný nasazení |
38th RS (H) | E | 41-2408 | 1st Lt. Karl H. Barthelmess | schopný nasazení |
38th RS (H) | C | 40-2074 |
Capt. Raymond T. Swenson |
zničený |
38th RS (H) | C | 40-2049 | 1st Lt. Robert H. Richards | poškozený, opravitelný (později ale použit jako zdroj náhradních dílů, neopraven) |
38th RS (H) | C | 40-2054 | 1st Lt Earl J. Cooper | schopný nasazení |
38th RS (H) | C | 40-2063 | 1st Lt. Bruce G. Allen | schopný nasazení |
88th RS (H) | E | 41-2429 | Capt. Richard H. Carmichael | schopný nasazení |
88th RS (H) | E | 41-2430 |
1st Lt. Harold N. Chaffin |
schopný nasazení |
88th RS (H) | E | 41-2416 | 1st Lt. Frank P. Bostrom | poškozený, opravitelný (opraven a přeletěn na základnu Hickam během následujícího týdne) |
88th RS (H) | E | 41-2432 | 1st Lt. Robert E. Thacker | schopný nasazení |
88th RS (H) | E | 41-2433 | 1st Lt. Harry N. Brandon | schopný nasazení |
88th RS (H) | E | 41-2434 | 1st Lt. David G. Rawls | schopný nasazení |
Kromě lékaře 1st Lt. Williama R. Schicka, který na zemi svým zraněním podlehl, byli raněni ještě tito příslušníci posádky letounu Capt. Swensona: Aviation Cadet G. C. Beale, 2nd Lt. Homer R. Taylor, M/Sgt. LeRoy B. Pouncey a Pvt. Bert Lee, Jr.
Dalšími raněnými u 38. peruti byli S/Sgt. Lawrence B. Velarde a Pvt. Vernon D. Tomlinson, příslušníci posádky 1st Lt. Richardse.
(podle díla 7 December 1941 - The Air Force Story, autorů Leatrice K. Arakaki a Johna R. Kuborna, vydaného v roce 1991 Office for History, Pacific Air Forces Command, Hickam Air Force Base, Hawaii)
Pro zajímavost přikládám i odkaz na fotografii pořízenou fotografem 38th Reconnaissance Squadron (Heavy) S/Sgt. Lee R. Embree, během přeletu na palubě B-17 E Karla H. Barthelmesse, za letu, která zachycuje japonské střemhlavé bombardéry D3A míjející formaci, snímek zničené B-17 C Capt. Swensona, pořízený pravděpodobně místním fotografem US Navy Tai Sing Loo, a B-17 E po přistání na Hickam Field - pravděpodobně se jedná o B-17 E 41-2408, autorem nejspíše opět Staff Sergeant Embree.
- Home
- > Dotazy a odpovědi
- > Dálný Východ a Pacifik
- > Perutě B-17 přilétající do Pearl Harboru během japonskéh...