Perutě B-17 přilétající do Pearl Harboru během japonského útoku

Dotaz: Perutě B-17 přilétající do Pearl Harboru během japonského útoku
Tazatel: Oto Meyer | Datum: 5. 3. 2007

Dobrý deň. Počas japonského útoku na Pearl Harbor boli na radarovej stanici zachytené japonské lietadlá. Avšak poručík Tyler, ktorý mal službu pri radare, ich považoval za letku B-17. Zaujímalo by ma, kedy táto letka skutočne dorazila, teda či ju ešte stihli japonské lietadlá napadnúť, alebo v poriadku dorazili po útoku. Ďakujem.

Autor: Tomáš Adam | Datum: 8. 3. 2007

Nejprve trochu upřesnění:
Na mobilní radarové stanici Opana u mysu Kahuku měli na úsvitu 7. prosince 1941 službu vojíni Lockhard a Elliot. První kontakt zaznamenali už v 6:45 havajského času (vždy havajský čas, není-li výslovně uvedeno jinak), šlo patrně o jeden z průzkumných japonských hydroplánů E13A. Tento kontakt byl regulérně ohlášen noční směně dispečinku ve Fort Shafter, službu konající důstojníci však tomuto kontaktu nevěnovali pozornost. Další kontakt byl zaznamenán v 7:08 ve vzdálenosti 113 mil na sever od Oahu. V tomto případě šlo zjevně o velkou skupinu letadel, která se navíc rychle blížila. Tentokrát ovšem dispečink neodpovídal a teprve okolo 7:20 se díky vojínu MacDonaldovi z telefonní ústředny podařilo sehnat k telefonu poručíka Kermita Tylera. Tyler ovšem nepatřil k osazenstvu Fort Shafter, byl to stíhač, který absolvoval stáž v řídícím středisku. Ten na Opanu vzkázal, že jde nejspíše o B-17 přilétající ze Států. Obsluha radaru sledovala svaz zhruba do 7:40, kdy japonská letadla zmizela z dosahu. Nevyškolenému Tylerovi lze vyčítat jedině nedostatek iniciativy, ovšem trestuhodné bylo především to, že od 7:00 nebyl k sehnání kompetentní důstojník!


B-17 na které se ptáte, náležely jednak průzkumné 38. sqn majora Landona od 19. bombardovací skupiny, jednak průzkumné 88. sqn kapitána Carmichaela od 7. bombardovací skupiny.

Celá skupina odstartovala ve 22:30 předešlého dne z letiště Hamilton v Kalifornii, okolo osmé ráno 7. prosince měla dorazit na letiště Hickam Field, kde byla také očekávána posílenou směnou na řídící věži letiště. Obě squadrony tak dorazily právě v době japonského náletu. Čtyřmotorové bombardéry na sebe pochopitelně soustředily pozornost japonských stíhačů. Ovšem s neúplnými posádkami a zejména s nakonzervovanými zbraněmi uloženými v trupech v přepravních bednách byly B-17 téměř bezbranné.

Formace bombardérů se na povel ze země rozpadla a letouny šly individuálně na nouzová přistání. Mimo Japonců je ohrožovala i střelba ze země.

Sestava squadron, tak jak je udávána nejčastěji, je následující:

38. RS (4xB-17C, ostatní B-17E, celkem se někdy omylem udává jen pět, či naopak dokonce sedm strojů)

  • mj. Landon, přistál na Hickam Field, stroj doroloval mimo dráhu až do podmáčeného terénu
  • kpt. Swenson (B-17C), přistál s hořícím strojem na Hickam Field, z posádky zabit na zemi lékař jednotky W. R. Schick, stroj zničen, Japonci přiznali sestřel korv.kpt. Itajovi
  • por. Barthelmess (B-17E) přistál na Hickam Field
  • por. Allen (B-17C), přistál na Hickam Field ještě před prahem dráhy, v tu dobu na něj útočily čtyři Zeke
  • por. Cooper přistál na Hickam Field
  • por. Richards (B-17C) přistál na břicho na Belows Field se třemi raněnými na palubě, letoun odepsán

88. RS (6xB-17E)

  • mj. (někdy jako kpt.) Carmichael, přistál na Haleiwě
  • por. Chaffin, přistál na Haleiwě
  • por. Thacker přistál na Hickam Field
  • por. Brandon přistál na Hickam Field, sjel z přistávací dráhy
  • por. Rawls přistál na Hickam Field
  • por. Bostrom přistál se dvěma rozstřílenými motory na golfovém hřišti v Kahuku

Více či méně poškozeny byly prakticky všechny stroje.


Literatura:
Vejřík: Tennó Heika Bazai - Pearl Harbor, Cheb 1995
Van Der Vat: Válka v Pacifiku, Praha 2001
Kolektiv: Pearl Harbor v původních fotografiích, Plzeň 1999 (zde fotografie letounů i členů posádek)
Kolektiv: Pearl Harbor 1941, Gdaňsk 1995

 


Autor: ja_62 | Datum: 12. 3. 2007

K vyčerpávající odpovědi Tomáše Adama bych pouze dodal, že jím zmiňovaný rozpor mezi počty strojů celé skupiny v některých pramenech může být způsoben i desinterpretací faktu, že, ze skupiny šestnácti B-17 určené k posílení amerických leteckých sil na Filipínách, resp. 5th Bomber Command / Far East Air Force, startující z kalifornského Hamilton Field, část letounů pro technické problémy s palivovou instalací nevzlétla a jeden se vrátil brzy po startu, a do oblasti Hawaie tudíž 7. prosince 1941 dorazilo celkem pouze dvanáct Boeingů B-17 těchto perutí, avšak někteří autoři se mohli omylem dopustit započítání některého z původně k přeletu připravených strojů do celkového počtu dorazivších.

Pokud jde o stav těchto letadel podle záznamů pozemní údržby na Hickam Field k 18:45 následujícího dne, tj. 8. 12. 1941:
 

Peruť Varianta B-17 Sériové číslo Velitel letounu Status letounu 
38th RS (H) 41-2413 Maj. Truman H. Landon schopný nasazení
38th RS (H) 41-2408 1st Lt. Karl H. Barthelmess schopný nasazení
38th RS (H) 40-2074 Capt. Raymond T. Swenson
zničený
38th RS (H) 40-2049 1st Lt. Robert H. Richards poškozený, opravitelný (později ale použit jako zdroj náhradních dílů, neopraven)
38th RS (H) 40-2054 1st Lt Earl J. Cooper schopný nasazení
38th RS (H) 40-2063 1st Lt. Bruce G. Allen schopný nasazení
88th RS (H) 41-2429  Capt. Richard H. Carmichael schopný nasazení
88th RS (H) 41-2430  1st Lt. Harold N. Chaffin
schopný nasazení
88th RS (H) 41-2416  1st Lt. Frank P. Bostrom poškozený, opravitelný (opraven a přeletěn na základnu Hickam během následujícího týdne)
88th RS (H) 41-2432  1st Lt. Robert E. Thacker schopný nasazení
88th RS (H) 41-2433 1st Lt. Harry N. Brandon schopný nasazení
88th RS (H) 41-2434 1st Lt. David G. Rawls schopný nasazení

Kromě lékaře 1st Lt. Williama R. Schicka, který na zemi svým zraněním podlehl, byli raněni ještě tito příslušníci posádky letounu Capt. Swensona: Aviation Cadet G. C. Beale, 2nd Lt.  Homer R. Taylor, M/Sgt. LeRoy B. Pouncey a Pvt. Bert Lee, Jr.

Dalšími raněnými u 38. peruti byli S/Sgt. Lawrence B. Velarde a Pvt. Vernon D. Tomlinson, příslušníci posádky 1st Lt. Richardse.

(podle díla 7 December 1941 - The Air Force Story, autorů Leatrice K. Arakaki a Johna R. Kuborna, vydaného v roce 1991 Office for History, Pacific Air Forces Command, Hickam Air Force Base, Hawaii) 


Pro zajímavost přikládám i odkaz na fotografii pořízenou fotografem 38th Reconnaissance Squadron (Heavy) S/Sgt. Lee R. Embree, během přeletu na palubě B-17 E Karla H. Barthelmesse, za letu, která zachycuje japonské střemhlavé bombardéry D3A míjející formaci, snímek zničené B-17 C Capt. Swensona, pořízený pravděpodobně místním fotografem US Navy Tai Sing Loo, a B-17 E po přistání na Hickam Field - pravděpodobně se jedná o B-17 E 41-2408, autorem nejspíše opět Staff Sergeant Embree.



  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.