7TP

Autor: DuGalle | Datum: 16. 4. 2004

V roce 1931 zakoupilo Polsko 50 britských tanků Vickers E Type A (dvouvěžové provedení vyzbrojené kulomety ráže 7,92 mm). 38 tanků dorazilo v letech 1932-1933, zbývající počet byl dodán ve formě náhradních dílů. 22 z těchto tanků bylo v roce 1934 dodatečně přestavěno na Type B (provedení s jedinou věží vyzbrojenou kanónem Vickers-Armstrong ráže 47 mm a kulometem ráže 7,92 mm).

Tanky Vickers E trpěly mnoha problémy, z nichž nejvážnější byla tendence motoru Siddeley k přehřívání. Tento problém se nevyřešil ani instalací rozměrných vstupů sání vzduchu, charakteristických pro polské tanky Vickers E. V Polsku byl proto v roce 1934 zahájen program výroby vlastní, vylepšené verze tohoto tanku, odlišující se zejména jinou pohonnou skupinou.


7TP

Korba tanku byla klasické konstrukce, vnitřní prostor byl rozdělený na tři části – prostor řidiče, bojový prostor a motorový prostor. Pancéřování tanku bylo na svojí dobu vynikající, po začátku války se ale s urychleným vývojem nové techniky stávalo stále více nedostačující. Jednotlivé pláty byly válcované, spojené nýty. K pohonu sloužil licenčně vyráběný vznětový motor Saurer VBLDb o výkonu 110 HP, díky němuž se tank 7TP stal první sériově vyráběným tankem se vznětovým motorem.

Podvozek sestával na každé straně z hnacího kola vpředu, osmi dvojitých pojezdových kol s gumovými obručemi, napínacího kola vzadu a čtyř napínacích kladek. Zvláštní bylo zavěšení pojezdových kol. Vždy dvě dvojice byly spojeny a vypruženy listovými pery, které se uprostřed opíraly o závěsný bod podvozkové skupiny. Vždy první a poslední dvojice byla navíc uchycena na kyvném rameni, která umožňovala pohyb celé podvozkové skupiny. Nejvíce namáhaný první a poslední pár kol tak byl držen zmíněným kyvným ramenem a listovými pery, méně namáhaný druhý a třetí pár byl držen pouze listovými pery.


7TP

Stejně jako u tanku Vickers E byly vyráběny dvě verze – jw s jedinou věží vybavenou kanónem a dw se dvěma věžemi. Tento nový polský tank byl označen jako typ 7TP (7–Tonowy Polski).

7TPdw

Na jaře 1935 byla zahájena výroba dvouvěžového provedení tanku 7TP. V každé z věží byl lafetován kulomet Browning ráže 7,92mm. U části tanků byl jeden z kulometů Browning ráže 7,92mm zaměněn za kulomet Browning ráže 13,2mm. Uvažovalo se také o použití francouzského kanónu SA18 ráže 37mm. Tank 7TPdw byl od začátku považován za přechodné řešení, proto byla po 24 vyrobených vozidlech zastavena jejich výroba ve prospěch verze 7TPjw s jednou věží. Zároveň se stavbou nových tanků 7TPjw probíhala pomalá konverze předešlých 7TPdw na standard jednověžového provedení. V roce 1939 zbylo v aktivní službě pouze 16 vozidel 7TPdw.

7TPjw

V roce 1937 byla zahájena výroba jednověžové verze tanku 7TP. Věž byla díky problémům s výrobou pancíře vyráběna u firmy Bofors. Vež tanku v sobě skrývala protitankový kanón Bofors ráže 37 mm a kulomet Browning ráže 7,92 mm. Tanky vyráběné koncem roku 1938 měly ve věži schránky na uložení radiostanice.

Zároveň se stavbou nových tanků 7TPjw probíhala pomalá konverze předešlých 7TPdw na standard jednověžového provedení. Celkem bylo vyrobeno 108 tanků 7TPjw.

C7P

Na základě tanku 7TP byl v roce 1935 vyroben dělostřelecký tahač C7P. Ten používal z tanku 7TP kompletní podvozek a část korby. Používán byl k tažení těžkých děl či k přepravě nákladu.

Nasazení

Tanky 7TPdw byly nasazeny během bojů o Varšavu, jelikož byly dislokovány v místním výcvikovém centru. Tanky byly zařazeny do dvou polských praporů lehkých tanků, omezeně také do jiných jednotek. Tyto tanky sice nemohly zastavit lavinu valící se z Německa, ale rozhodně tvořily těžkého oponenta Panzerwaffe. Tanků 7TP ale bylo příliš málo a způsob jejich nasazení nemohl konkurovat nové německé strategii bleskové války. Některé tanky 7TP byly ukořistěny Rusy, kteří je okamžitě podrobili testům na polygonu v Kubince. Vozidla ukořistěná Němci byla buď používána pouze pro bezpečnostní operace nebo byla konvertována na dělostřelecké tahače.

Technická data 7TPjw
Osádka 3 muži
Výkon/hmotnost 11,1 HP/t
Pancéřování Předek korby: 17 mm
Boky korby: 13 mm
Zadek korby: 13 mm
Strop korby: 10 mm
Spodek korby: 9,5 mm
Předek věže: 15 mm
Boky věže: 15 mm
Zadek věže: 15 mm
Strop věže: 10 mm
Max. rychlost 37 km/h
Dojezd 150 km
Překonávání překážek Vertikální překážka: 0,8 m,
Horizontální překážka: 1,8 m,
Max. hloubka při brodění: 0,9 m
Výzbroj 1 x 37 mm
1 x 7,92 mm


Komentáře

  • *
    Vyplňte prosím jméno
  • *
    Vyplňte prosím název
  • *
    Vyplňte prosím text komentáře
  • Vyplňte správně kontrolu
  • *
    Odpovězte prosím na dotaz - ochrana proti spamu

Hvězdička označuje povinné položky. Komentáře jsou před zveřejněním moderovány.